direct naar inhoud van 4.1 Watertoets
Plan: Noordrand
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPNOR20120000-VI01

4.1 Watertoets

Waterbeheer en watertoets

In Barendrecht is het Waterschap Hollandse Delta verantwoordelijk voor het kwalitatief en kwantitatief waterbeheer. Tevens is het Waterschap verantwoordelijk voor het beheer en onderhoud aan de waterkeringen. Alle watergangen zijn in beheer bij het Waterschap. Dit betekent dat geen verandering aan de waterhuishouding zal kunnen plaatsvinden zonder de nadrukkelijke toestemming van de waterbeheerder.

Beleid duurzaam stedelijk waterbeheer

Op verschillende bestuursniveaus zijn de afgelopen jaren beleidsnota's verschenen aangaande de waterhuishouding, allen met als doel een duurzaam waterbeheer (kwalitatief en kwantitatief). Deze paragraaf geeft een overzicht van de voor het plangebied relevante nota's, waarbij het beleid van het Waterschap en de gemeente nader wordt behandeld.

Europa:

  • Kaderrichtlijn Water (KRW)

Nationaal:

  • Nationaal Waterplan (NW)
  • Waterbeleid voor de 21ste eeuw (WB21)
  • Nationaal Bestuursakkoord Water (NBW)
  • Waterwet

Provinciaal

  • Provinciaal Waterplan
  • Provinciale Structuurvisie
  • Verordening Ruimte

Beleid waterbeheer

In het Waterbeheerplan 2009-2015 (vastgesteld 26 november 2009) staat hoe Hollandse Delta het waterbeheer in het werkgebied de komende jaren wil uitvoeren. Daarbij gaat het om betaalbaar waterbeheer met evenwichtige aandacht voor veiligheid, waterkwaliteit, waterkwantiteit, duurzaamheid en om het watersysteem als onderdeel van de ruimtelijke inrichting van ons land. Het Waterbeheerplan beschrijft de uitgangspunten voor het beheer, de ontwikkelingen die de komende jaren verwacht worden en de belangrijkste keuzen die het waterschap moet maken. Daarnaast geeft het Waterbeheerplan een overzicht van maatregelen en kosten. De maatregelen voor de Europese Kaderrichtlijn Water (KRW) zijn onderdeel van het plan.

De visie is uitgewerkt in een concreet maatregelenplan:

  • Het woongenot, de belevingswaarde en de recreatieve mogelijkheden op en in het water voor burgers nemen toe;
  • De waterkwaliteit voldoet tenminste aan de algemene milieukwaliteitseisen;
  • Het waterhuishoudkundig systeem kent goede aan- en afvoermogelijkheden, waarbij de doorspoelbaarheid en de mogelijkheid om onder normale omstandigheden het waterpeil binnen zekere marges te handhaven, voldoende worden gewaarborgd;
  • Het watersysteem is zo ingericht dat het de ontwikkeling van biologisch gezond water bevordert.

Huidige situatie

Het plangebied ligt in het noorden van de gemeente Barendrecht en bestaat uit twee gebieden opgedeeld door de Vaanweg.

Bodem en grondwater

Volgens de Bodemkaart van Nederland bestaat de bodem ter plaatse van het plangebied uit lichte klei. Het plangebied is gelegen in peilgebied IJsselmonde-Midden (KDO1) met een flexibel peil dat varieert tussen -2,00 NAP en -2,20 NAP.

Waterkwantiteit

In het plangebied zijn verschillende waterpartijen gelegen. De waterpartijen zijn onderling verbonden met sloten. De Pendrechtse Molen is een windwatermolen, gebouwd om water rond te pompen. Op IJsselmonde zijn vanaf het begin van de vijftiende eeuw vijftig molens gebouwd om het overschot aan water weg te malen. De Pendrechtse Molen is als enige bewaard gebleven. Het huidige IJsselmonde is ondenkbaar zonder molens en het plangebied is de enige plek waar gezien en beleefd kan worden hoe dat functioneerde. Voor de Pendrechtse Molen is water net zo belangrijk als wind. Bij voldoende wind pompt de molen 20 tot 25 m3 per minuut. De molen kan daarom een belangrijke bijdrage leveren om het water in het plangebied te laten voldoen aan de algemene milieukwaliteitseisen.

Watersysteemkwaliteit en ecologie

In het plangebied is geen KRW-waterlichaam gelegen. Ook zijn geen natuurgebieden of ecologische verbindingszones aanwezig.

Veiligheid en waterkeringen

In het plangebied is geen waterkering gelegen.

Afvalwaterketen en riolering

De aanwezige riolering in de Noordrand bestaat voornamelijk uit drukriolering. Slechts een klein gedeelte is aangesloten op een gescheiden stelsel. Alle woningen/ bedrijfspanden zijn aangesloten op de riolering.

Toekomstige situatie

Het bestemmingsplan is hoofdzakelijk consoliderend van aard. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Dit betekent dat geen grootschalige functieveranderingen en/of herinrichtingen zijn gepland. Vanwege de consoliderende aard biedt het bestemmingsplan weinig of geen mogelijkheden om het watersysteem en -beheer te verbeteren.

Als in de toekomst ruimtelijke ontwikkelingen plaatsvinden, is het uitgangspunt dat de waterhuishoudkundige situatie niet mag verslechteren. Dit betekent bijvoorbeeld dat de waterhuishouding kan worden verbeterd door het afkoppelen van schoon verhard oppervlak, hiermee wordt voorkomen dat schoon hemelwater wordt afgevoerd naar de rioolwaterzuiveringsinstallatie. Dit betekent ook dat toename van het verharde oppervlak en/of dempingen binnen het gebied moeten worden gecompenseerd. Ook combinaties met andere functies zoals groen en recreatie liggen voor de hand. Door de aanleg van natuurvriendelijke en ecologische oevers wordt bijvoorbeeld meer waterberging gerealiseerd. Daarnaast is het van belang om bij eventuele ontwikkelingen diffuse verontreinigingen te voorkomen door het gebruik van duurzame, niet-uitloogbare materialen (geen zink, lood, koper en PAK's-houdende materialen), zowel gedurende de bouw- als de gebruiksfase.

De Blauwe Verbinding

De Blauwe Verbinding is een open watergang van dertien kilometer tussen het Zuiderpark in Rotterdam en de Zuidpolder in Barendrecht. De Blauwe Verbinding krijgt drie functies:

  • Aanvoer van schoon water vanuit de Oude Maas naar het Zuiderpark;
  • Recreatieve vaarroute tussen het Zuiderpark, het Zuidelijk Randpark, het Buytenland en de Zuidpolder;
  • Ecologische verbinding tussen groengebieden in het stedelijke gebied en (toekomstige) natuurgebieden op IJsselmonde.

De Blauwe Verbinding kruist de A15 bij de betaande Heulweg. Op 30 juni 2009 hebben de gemeente Barendrecht, het Waterschap Hollandse Delta en Rijkswaterstaat een uitvoeringsovereenkomst ondertekend om tijdens de verbreding van de A15 een deel van de Blauwe Verbinding te realiseren. Hiermee is het meest noodzakelijke deel van de aanleg van de Blauwe Verbinding onder de A15 geregeld.

afbeelding "i_NL.IMRO.0489.BPNOR20120000-VI01_0007.jpg"Figuur 4.1 Stippellijn geeft indicatief tracé Blauwe Verbinding weer

Waterbeheer

Voor aanpassingen aan het bestaande watersysteem dient bij het Waterschap vergunning te worden aangevraagd op grond van de "Keur". Dit geldt dus bijvoorbeeld voor het graven van nieuwe watergangen, het aanbrengen van een stuw of het afvoeren van hemelwater naar het oppervlaktewater. In de Keur is ook geregeld dat een beschermingszone voor watergangen en waterkeringen in acht dient te worden genomen. Dit betekent dat binnen de beschermingszone niet zonder ontheffing van het Waterschap gebouwd, geplant of opgeslagen mag worden. De genoemde bepaling beoogt te voorkomen dat de stabiliteit, het profiel en/of de veiligheid wordt aangetast, de aan- of afvoer en/of berging van water wordt gehinderd dan wel het onderhoud wordt gehinderd. Ook voor het onderhoud gelden bepalingen uit de "Keur". Het onderhoud en de toestand van de (hoofd)watergangen worden tijdens de jaarlijkse schouw gecontroleerd en gehandhaafd.

Beschermingszones

Op het gehele oppervlaktewatersysteem is de Keur van het waterschap Hollandse Delta van toepassing. Hierin zijn, afhankelijk van de functie van de watergang, de beschermingszones langs de waterpartijen vastgelegd. Binnen het plangebied zijn hoofdwatergangen en overige watergangen aanwezig. De bijbehorende beschermingszone heeft hierbij een breedte van respectievelijk 3,5 m en 1 m vanaf de insteek van het talud. Deze beschermingszone kent een beperking in het gebruik van de grond. Op deze strook mogen bijvoorbeeld uitsluitend bebouwing, kabels en leidingen of diep wortelende beplanting worden aangebracht na goedkeuring van het waterschap. Het waterschap kent hiertoe een keurvergunningenstelsel.

Water in het bestemmingsplan

In het bestemmingsplan wordt een deel van het oppervlaktewater in het plangebied (de hoofdwatergangen) bestemd als 'Water'. De beschermingszones van de hoofdwatergangen zijn tevens voorzien van een passende dubbelbestemming 'Waterstaat'.

Conclusie

Het bestemmingsplan heeft geen gevolgen voor het waterhuishoudkundige systeem ter plaatse.