direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0489.BPBTO20120000-VI01

2.4 Gemeentelijk beleid

Structuurvisie Barendrecht (juli 2012)

De Structuurvisie geeft op hoofdlijnen richting aan de gewenste ruimtelijke ontwikkeling van de gemeente en vormt een afwegingskader voor nieuwe initiatieven. De uitwerking van het in de structuurvisie beschreven beleid vindt plaats in gebiedsvisies, bestemmingsplannen, beleidnota's en projecten.

Het koesteren en uitbouwen van de werkgelegenheid, het vestigingsklimaat en de economisch sterke positie van Barendrecht is het uitgangspunt. Daarom wordt ingezet op optimaal gebruik van bestaande bedrijventerreinen en openbaar vervoerslocaties voor werkgelegenheid. Daarnaast worden – waar mogelijk – de beperkt aanwezige uitbreidingsmogelijkheden benut voor het realiseren van nieuwe hoogwaardige werklocaties. Naast werkgelegenheid op werklocaties wordt ook ruimte geboden aan werkgelegenheid in de wijk. Zo wordt op duurzame wijze (minder mobiliteit en CO2-uitstoot) invulling gegeven aan een maatschappelijke behoefte. Op regionale schaal blijft Barendrecht inspelen op ontwikkelingen die de economische positie van de gemeente versterken. De ontwikkeling van Nieuw-Reijerwaard als uitbreiding van het – in Barendrecht aanwezige – agricluster wordt dan ook ondersteund.

Op Bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost wordt ingezet op herstructurering en kwaliteitsverbetering. Het doel is om de reeds aanwezige agrifood-bedrijven om te vormen tot een modern bedrijven- en industrieterrein voor bedrijven in vooral de agrifood sector, kantoren, congresruimten en bijbehorende voorzieningen. De vastgestelde Structuurvisie Bedrijventerrein Oost geeft richting aan het herstuctureringsproces. Belangrijke uitgangspunten zijn verbetering van de bereikbaarheid – mede door aanleg van de Spoorlaan – en intensief ruimtegebruik. In figuur 2.2 is een uitsnede van de Structuurvisiekaart opgenomen. De structuurvisie heeft een langlopende tijdshorizon. Hierdoor zijn nog niet direct alle gewenste ontwikkelingen opgenomen in dit bestemmingsplan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0489.BPBTO20120000-VI01_0003.png"

Figuur 2.2 Uitsnede Structuurvisiekaart Barendrecht

convenant Realisatie Windenergie Stadsregio Rotterdam

De gemeente Barendrecht is een van de gemeenten in de stadsregio die op 21 juni 2012 het convenant Realisatie Windenergie Stadsregio Rotterdam heeft ondertekend. De gemeente Barendrecht heeft in de Structuurvisie Barendrecht (vastgesteld op 2 juli 2012) drie zoeklocaties voor windmolens opgenomen. Eén van deze zoeklocaties, namelijk de locatie direct ten zuiden van de A15 tot aan de IJsselmondse Knoop valt binnen het plangebied van dit bestemmingsplan. Voor een eventuele ontwikkeling van deze zoeklocatie tot de realisatie van een windmolenlocatie zal een procedure tot herziening van het bestemmingsplan doorlopen moeten worden. Afhankelijk van het aantal windmolens of het totale vermogen van de windmolens moet er een milieueffectrapportage worden opgesteld.

Structuurvisie Bedrijventerrein Oost

De vernieuwing van het treinstation Barendrecht is de 'trigger' geweest voor de herstructurering van het bedrijventerrein en met name de ontwikkeling van de nieuw aan te leggen Spoorlaan en omringende herstructurering en functiewijziging. De visie is erop gericht om richting te geven aan het herstructureringsproces. Het doel van de structuurvisie is met name de Bedrijventerreinen Barendrecht Noordoost om te vormen tot een modern bedrijven- en industrieterrein voor meerdere typen bedrijven maar met de nadruk op de AGF-sector. De visie geeft het streefbeeld weer tot 2015-2020. Er dient een proces op gang te worden gebracht waarbij zoveel mogelijk op de 'natuurlijke' momenten van herhuisvesting of herontwikkeling van bedrijven tot aanpassingen gekomen kan worden conform de richtlijnen van de visie.

Richtlijnen Structuurvisie

In deze richtlijnen wordt gesteld dat er op bedrijventerreinen slechts beperkt ruimte is voor solitaire kantoren, zakelijke- en overige dienstverlening. De kantoor- en dienstverleningsactiviteiten mogen alleen plaatsvinden als nevenactiviteit en met een direct verband met de hoofdactiviteit van het bedrijf. Een uitzondering vormt de stationsomgeving, welke, in lijn met Rijks- en provinciaal beleid, kansen biedt voor kantoorontwikkeling.

In delen van het bedrijventerrein met een kleinschalige verkaveling zijn grote transportbedrijven, of bedrijven met een continu aan- en afvoer van goederen minder gewenst. Bedrijven met een grote publieksaantrekkende werking, zoals bouwmarkten en meubelzaken zijn toegestaan op de delen ten noorden van de A15 en worden verder niet op andere delen van het bedrijventerrein toegestaan.

Wonen op het bedrijventerrein kan alleen indien wonen al is gekoppeld aan het bedrijf in reeds bestaande situaties, maar dient zoveel mogelijk te worden ontmoedigd. (Nieuwe) burgerwoningen worden in ieder geval niet toegestaan. De historische lintbebouwing langs de Gebroken Meeldijk en Reijerwaardseweg/Dordtsestraatweg wordt wel ingepast.

Waar het complex van bedrijventerreinen zich nu als een aaneengebouwd, amorf bebouwingsbeeld presenteert, dient in de toekomst sprake te zijn van een duidelijk samenhangend ruimtelijk structuurbeeld met duidelijke overgangen tussen de verschillen in diverse deelgebieden.