Plan: | Buitengebied Boskoop - eerste wijziging |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | wijzigingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0484.B165buigebbosk1wij-VA01 |
Op 13 oktober 2016 heeft de raad het bestemmingsplan Buitengebied Boskoop, derde actualisatie vastgesteld. Met de vaststelling van dit bestemmingsplan zijn de regels voor omzetting van een agrarisch bedrijfswoning naar plattelandswoning gewijzigd. Daarnaast is een wijzigingsbevoegdheid toegevoegd voor omzetting van een agrarische bedrijfswoning naar burgerwoning.
Tot 1 januari 2017 zijn 58 verzoeken ingediend voor wijziging van de bestemming van de (voormalige) bedrijfswoning bij een sierteeltbedrijf. In dit wijzigingsplan zijn deze verzoeken opgenomen en is de bestemming gewijzigd naar burger- of plattelandswoning. Daarnaast betreft één verzoek enkel het wijzigen van de tuin in een woonbestemming en is één vervolgfunctie opgenomen.
Het plangebied heeft betrekking op de percelen zoals aangegeven in paragraaf 3.1.
Het geldende bestemmingsplan is Buitengebied Boskoop, inclusief opvolgende actualisaties.
Het beleidskader is beschreven in het bestemmingsplan Sierteeltgebied, eerste herziening dat op 13 oktober 2016 door de raad is vastgesteld. Dit beleid is nadien niet gewijzigd en is derhalve nog steeds van toepassing.
Voor de volgende percelen is een verzoek ingediend om de bestemming van de bedrijfswoning te wijzigen:
Adres | Soort | Adres | Soort | ||
1 | Alfensvaart 15 | omzetting naar plattelandswoning | 31 | Molenkolk 37 | omzetting naar burgerwoning |
2 | Alfensvaart 23 | omzetting naar burgerwoning | 32 | Paddegat 17 | omzetting naar plattelandswoning |
3 | Alfensvaart 36 | omzetting naar plattelandswoning | 33 | Reijerskoop 160 | omzetting naar plattelandswoning |
4 | Biezen 082 | omzetting naar plattelandswoning | 34 | Reijerskoop 188 | omzetting naar plattelandswoning |
5 | Biezen 089 | omzetting naar plattelandswoning | 35 | Reijerskoop 281 | omzetting naar burgerwoning |
6 | Biezen 127 | omzetting naar plattelandswoning | 36 | Rijneveld 021 | omzetting naar plattelandswoning |
7 | Biezen 130 | omzetting naar plattelandswoning | 37 | Rijneveld 039 | omzetting naar plattelandswoning |
8 | Biezen 144 | omzetting naar plattelandswoning | 38 | Rijneveld 075 | omzetting naar plattelandswoning |
9 | Den Ham 47 | omzetting naar burgerwoning | 39 | Rijneveld 088 | omzetting naar plattelandswoning |
10 | Halve Raak 040 | omzetting naar plattelandswoning | 40 | Rijneveld 108 | omzetting tuin naar wonen |
11 | Halve Raak 103 | omzetting naar plattelandswoning | 41 | Rijneveld 117 | omzetting naar plattelandswoning |
12 | Insteek 13 | omzetting naar plattelandswoning | 42 | Rijneveld 134 | omzetting naar plattelandswoning |
13 | Insteek 28 | omzetting naar plattelandswoning | 43 | Rijneveld 137 | omzetting naar plattelandswoning |
14 | Insteek 34 | omzetting naar burgerwoning | 44 | Rijneveld 138 | omzetting naar plattelandswoning |
15 | Insteek 36a | omzetting naar plattelandswoning | 45 | Rijneveld 141 | omzetting naar plattelandswoning |
16 | Insteek 65 | omzetting naar plattelandswoning | 46 | Toegangseweg 14 | omzetting naar plattelandswoning |
17 | Insteek 94 | omzetting naar plattelandswoning | 47 | Toegangseweg 38 | omzetting naar burgerwoning |
18 | Jagerspad 3 | omzetting naar plattelandswoning | 48 | Voshol 1 | omzetting naar plattelandswoning |
19 | Kooiweg 27 | omzetting naar plattelandswoning | 49 | Voshol 39 | omzetting naar burgerwoning |
20 | Laag Boskoop 010 | omzetting naar burgerwoning | 50 | Wijkdijk 06 | omzetting naar plattelandswoning |
21 | Laag Boskoop 047 | omzetting naar plattelandswoning | 51 | Wijkdijk 56 | omzetting naar plattelandswoning |
22 | Laag Boskoop 049 | omzetting naar plattelandswoning | 52 | Wijkdijk 62 | omzetting naar plattelandswoning |
23 | Laag Boskoop 052 | omzetting naar burgerwoning | 53 | Zuidkade 085 | omzetting naar plattelandswoning |
24 | Laag Boskoop 055 | omzetting naar plattelandswoning | 54 | Zuidkade 089 | omzetting naar plattelandswoning |
25 | Laag Boskoop 057 | omzetting naar plattelandswoning | 55 | Zuidkade 129 | omzetting naar plattelandswoning |
26 | Laag Boskoop 105 | omzetting naar plattelandswoning | 56 | Zuidwijk 14 | omzetting naar plattelandswoning |
27 | Laag Boskoop 148 | omzetting naar plattelandswoning | 57 | Zuidwijk 17 | omzetting naar plattelandswoning |
28 | Lansing 23 | omzetting naar plattelandswoning | 58 | Zuidwijk 26 | omzetting naar burgerwoning en bedrijf |
29 | Lombok 20 | omzetting naar burgerwoning | 59 | Zuidwijk 68 | omzetting naar burgerwoning |
30 | Middelburgseweg 107 | omzetting naar burgerwoning |
De verzoeken zijn getoetst aan de wijzigingsregels van artikel 3.7.2 en 27.1 van het bestemmingsplan Sierteeltgebied, eerste herziening. Deze regels luiden als volgt:
3.7.2 Ten behoeve van omzetting voormalige bedrijfswoning naar een burgerwoning
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het omzetten van een agrarische bedrijfswoning naar een burgerwoning, met inachtneming van het volgende:
27.1 Ten behoeve van het omzetten van een bedrijfswoning naar plattelandswoning
Burgemeester en wethouders kunnen het plan wijzigen ten behoeve van het omzetten van een agrarische bedrijfswoning naar plattelandswoning, met inachtneming van het volgende:
Toets wijzigingsverzoeken
Alle verzoeken zijn getoetst aan de wijzigingsregels. Waar de in lid a en b genoemde maten worden overschreden, is onderzocht of er gegronde redenen zijn om hiervan af te wijken. Dit vanwege de oppervlakte van de voortuinen en/of achtertuinen en/of de bestaande scheiding tussen zakelijk en privégebruik. Het gaat overwegend om gronden die al privé in gebruik zijn die worden omgezet naar burger- of plattelandswoning. Daarnaast is per situatie de ontsluiting naar de openbare weg beoordeeld. Bij omzettingen naar burgerwoning is het zaak dat het bedrijf en de woning ieder een eigen ontsluiting hebben en het bedrijf op voldoende afstand van de nieuwe burgerwoning is ontsloten.
Alle verzoeken zijn één op één besproken met de Omgevingsdienst Midden-Holland. Hieruit is gebleken dat voor het merendeel geldt dat er vanuit milieukundig oogpunt geen bezwaren zijn om medewerking te verlenen aan de ingediende verzoeken. In een aantal gevallen bleek dat omzetting naar burgerwoning vanuit milieukundig oogpunt niet mogelijk is. Deze verzoeken zijn besproken met de aanvrager en gewijzigd naar plattelandswoning. In tabel 1 zijn de omzettingen benoemd zoals deze in onderhavig wijzigingsplan zijn opgenomen. Dus waar een verzoek is gewijzigd, is het gewijzigde verzoek benoemd.
Voor het perceel aan de Zuidwijk 26 is verzocht gebruik te maken van de in het bestemmingsplan opgenomen wijzigingsbevoegdheid voor een vervolgfunctie (artikel 3.7.5).
Ter plaatse is een kleine kwekerij met bedrijfsgebouw en bedrijfswoning aanwezig. Het bedrijf is te klein van omvang om als zelfstandig bedrijf voortgezet te worden. De activiteiten van het bedrijf zijn al grotendeels afgebouwd en de ondernemer heeft geen opvolger. De wederzijdse buren hebben aangegeven geen behoefte te hebben aan uitbreiding en hebben geen bod uitgebracht. Het bedrijfsgebouw is van uitstekende kwaliteit en geschikt voor een andere bedrijfsmatige functie. In verband hiermee is het verzoek ingediend om het bedrijfsgebouw, waarop nu de bestemming sierteelt ligt, te bestemmen tot een bedrijfsgebouw met algemene bedrijfsbestemming voor kleinschalig bedrijvigheid met een milieubelasting van maximaal categorie 2 en de bedrijfswoning te bestemmen als burgerwoning.
Beoordeling
Vanuit ruimtelijk oogpunt zijn er geen bezwaren tegen dit verzoek. De omzetting naar burgerwoning voldoet aan de wijzigingsregels en het omzetten van het bedrijfspand naar een bedrijfsbestemming voldoet aan de regels voor een vervolgfunctie.
Indien mensen met regelmaat luchtverontreinigende stoffen inademen kan dit leiden tot effecten op de lichamelijke gezondheid. Daarom moet bij ruimtelijke planvorming rekening worden gehouden met de effecten van de plannen op de luchtkwaliteit en de luchtkwaliteit ter plaatse.
Titel 5.2 van de Wet milieubeheer (hierna te noemen: Wet luchtkwaliteit), het Besluit niet in betekenende mate (luchtkwaliteitseisen) en het Besluit gevoelige bestemmingen (luchtkwaliteitseisen) stellen grenzen aan de concentraties van luchtverontreinigende stoffen. De meest kritische stoffen ten gevolge van het verkeer zijn stikstofdioxide (NO2) en fijn stof (PM10 en PM2,5). De grenzen voor deze stoffen zijn opgenomen in onderstaande tabel.
Tabel 2: Grenswaarden luchtkwaliteit
Wet luchtkwaliteit
De Wet luchtkwaliteit (artikel 5.16, eerste lid, Wm) stelt dat een ruimtelijke plan of project doorgang kan vinden indien:
Regeling NIBM
De Ministeriële Regeling NIBM geeft een uitwerking aan het Besluit NIBM en een getalsmatige invulling van de NIBM-grens. Voor een aantal categorieën van projecten kan met zekerheid worden gesteld dat de 3%-grens niet zal worden overschreden. Het betreft onder andere de onderstaande gevallen, waarbij een luchtkwaliteitonderzoek niet meer nodig is:
De luchtkwaliteit in het sierteeltgebied in Boskoop is beoordeeld aan de hand van de monitoringstool van de NSL. Onderstaand is, per te toetsen stof, met behulp van kaartmateriaal van de NSL in beeld gebracht of in het gebied al dan niet wordt voldaan aan de luchtkwaliteitseisen.
Figuur 1:NO2-concentratie sierteeltgebied 2015 (NSL Monitoring)
Figuur 2: PM10 concentratie sierteeltgebied 2015 (NSL Monitoring)
Afbeelding 3: PM2,5 concentratie sierteeltgebied 2015 (NSL Monitoring)
In het sierteeltgebied wordt voldaan aan de luchtkwaliteitsnormen voor NO2, PM10 en PM2,5 zo blijkt uit de monitoringstool van het NSL.
De luchtkwaliteit staat de voorgenomen omzetting van bedrijfswoningen in plattelandswoningen dan wel burgerwoningen niet in de weg.
Op grond van het Besluit ruimtelijke ordening dient in de toelichting afzonderlijk te worden aangegeven welke de gevolgen voor het plan zijn voor de waterhuishouding. Aangezien het hier enkel om omzettingen in gebruik gaat, is de waterhuishouding niet in het geding.
opgenomen standaardvorm van de Standaard Vergelijkbare Bestemmingsplannen (SVBP2012). Dit wijzigingsplan bestaat uit een verbeeldingen, planregels en een toelichting. De verbeelding en de planregels vormen samen het juridisch bindende gedeelte van het bestemmingsplan. Beide planonderdelen dienen in onderlinge samenhang te worden bezien en toegepast. De toelichting heeft geen rechtskracht, maar vormt niettemin een belangrijk onderdeel van het plan.
Op de verbeelding worden de bestemmingen weergegeven met daarbij andere bepalingen als gebiedsaanduidingen, bouwaanduidigen, bouwvlakken enzovoorts. Voor de analoge verbeelding is gebruik gemaakt van een digitale ondergrond (Grootschalige Basiskaarten en/of kadastrale kaart). De analoge verbeelding bestaat uit meerdere afbeeldingen.
Dit wijzigingsplan is gebaseerd op wijzigingsregels uit het bestemmingsplan Sierteeltgebied, eerste herziening. De regels uit dat bestemmingsplan blijven van toepassing.
Ter voorbereiding van bestemmingsplan Sierteeltgebied, eerste herziening heeft meerdere malen overleg plaatsgevonden met betrokken partijen, zoals de Stichting Belangenbehartiging Greenport Boskoop, diverse (agrarische) makelaars en (juridische) adviseurs. Deze partijen vertegenwoordigen veel belanghebbenden binnen het plangebied. Derhalve kan gesteld worden dat de wijzigingsregels zijn opgesteld met de branche. Bij de vaststelling van het bestemmingsplan zijn de wijzigingsregels geen onderwerp van discussie geweest. Ten aanzien van onderhavige wijzigingsplan is er derhalve voor gekozen om enkel de wettelijke procedure te volgen.
In het bestemmingsplan worden omzettingen naar plattelandswoningen planologisch geregeld. Dit zijn geen bouwplannen in de zin van de Wet ruimtelijke ordening. Dit betekent dat geen exploitatieplan hoeft te worden vastgesteld. Ten behoeve van alle omzetting zijn vaststellingsovereenkomsten vastgesteld waarin het verhaal van plankosten en planschade is geregeld.