direct naar inhoud van 2.5 Infrastructuur
Plan: Zaandam Noord
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3773BP-0401

2.5 Infrastructuur

2.5.1 Verkeer
2.5.1.1 Auto

De ontsluiting van het plangebied vindt plaats aan de noordkant via de Ramsbeek en aan de zuidkant via de Dr H.G. Scholtenstraat. De Ramsbeek komt uit op de provinciale Leeghwaterweg die weer aansluit op de rijksweg A8 aan de noordkant. De Scholtenstraat geeft via het Prins Bernhardplein aansluiting op de A7 aan de zuidkant. De wegen de Rijn, de Waal aansluitend op de Ramsbeek en de Scholtenstraat zijn gebiedsontsluitingswegen B en als zodanig ingericht met vrijliggende fietspaden en een 50 km/uur snelheid. Het eerste deel van de Veldbloemenweg vanaf de Scholtenstraat is een gebiedsontsluitingsweg C met ook een snelheid van 50 km/uur. De andere wegen in het Kalf en Kogerveld zijn erftoegangswegen met een verblijfsfunctie en een snelheid van 30 km /uur en voldoen aan de inrichtingseisen voor deze wegen volgens Duurzaam veilig.

Het plangebied wordt doorsneden door de Rijksweg A8 en de spoorlijn Zaandam-Enkhuizen. De A 8 is volgens de wegencategorisering een stroomweg van de hoogste categorie buiten de bebouwde kom met een snelheidsregime van 100 km per uur en een hoge verkeersintensiteit

Haaldersbroek is alleen vanuit het zuiden, het Kalf, voor gemotoriseerd verkeer bereikbaar via een karakteristiek bruggetje over de Braaksloot en alleen toegankelijk voor bestemmingsverkeer. De bedrijven en het sportcomplex aan de Diederik Sonoyweg zijn via een aansluiting op de Leeghwaterweg bereikbaar. Er is dus geen doorgaand autoverkeer via Haaldersbroek mogelijk.

In de tabel hieronder worden de verkeersintensiteiten per etmaal op de belangrijkste wegen in het plangebied vermeld. Het betreft de huidige werkdagintensiteit in 2012 en de prognose voor 2022.

Op de overige wegen zijn de verkeersintensiteiten lager. De woonstraten in het plangebied hebben een verkeersintensiteit van 500 motorvoertuigen per etmaal of minder. Zoals uit de tabel blijkt zal volgens verkeersmodelberekeningen de verkeersintensiteit in het plangebied in de toekomst gemiddeld licht afnemen (met uitzondering van de A8). Voor de Hemmes geldt dat de verkeerstoename in de prognose gebaseerd is op de invulling van de toekomstige ontwikkelingen in het gebied.

Locatie   toelichting   etmaalintensiteit 2012   etmaalintensiteit prognose 2022  
Rijksweg A8     74000   90000  
Dr. H.G. Scholtenstraat   tussen Veldbloemenweg en Dovenetelweg   10400   10200  
Dr. H.G. Scholtenstraat   tussen Dovenetelweg en de Rijn   9200   8800  
Rijn     9200   8200  
Waal   tussen Rijn en Ramsbeek   6000   6000  
Waal   tussen Ramsbeek en Voorsterbeek   1800   1800  
IJssel   tussen Rijn en Drielse Wetering   3100   3100  
IJssel   tussen Drielse Wetering en Veerse Meer   1400   1400  
IJssel   na Schildmeer   500   500  
Ramsbeek     6500   6500  
Hollandsch Diep     2500   2500  
Kalf   tussen Hemmes en Ramsbeek   2000   1800  
kalf   tussen Hemmes en de Kuil   2400   3200  
Hemmes     300   1700  
Diederik Sonoyweg   Bij aansluiting op Leeghwaterweg   1200   1200  
Oostzijde   tussen Paltrokstraat en Boerenjonkerstraat   1000   1000  
Paltrokstraat     9600   9500  
Cornelis van Uitgeeststraat     3000   3000  
Veldbloemenweg   tussen H.G. Scholtenstraat en Klaverweg   6700   6800  
Veldbloemenweg   tussen Hondsdrafweg en Koekoeksbloemweg   4400   4500  
Veldbloemenweg   ten oosten van de Gouw   1500   1500  
Dovenetelweg     900   900  

Tabel verkeersintensiteiten Zaandam Noord

2.5.1.2 Openbaar vervoer

Het plangebied valt binnen het invloedsgebied van trein en bus. Voor een NS station wordt een invloedsgebied met een straal van 800 meter gehanteerd. De wijk Kogerveld valt binnen deze straal van het NS station Kogerveld. De wijk het Kalf valt hier volledig buiten. Het voor en na transport vanuit deze wijk naar dit station zal daarom gebeuren per fiets of bus. Het hele plangebied valt wel binnen de invloedsfeer van de bus, de maximale loop afstand tot de haltes is vrijwel overal niet meer dan de normafstand van 400 meter. Het plangebied wordt bediend door drie buslijnen.

De buslijnen rijden de route via de Heijermansstraat, de Dr.H.G.Scholtenstraat, de Rijn en Waal. Eén lijn rijdt via de Leeghwaterweg naar het P&R terrein bij de A8 en één lijn rijdt via de Leeghwaterweg naar de Zaanse Schans. Met deze bediening wordt het plangebied goede busverbindingen gegeven met belangrijke bestemmingen als het NS station Kogerveld en Zaandam, het centrum van Zaandam en de Zaanse Schans. Kogerveld en het Kalf worden ook bediend met een nachtlijn die alleen in het weekend rijdt. Deze lijn verbindt deze wijken met de uitgaanscentrums in Zaandam en Amsterdam

2.5.1.3 Fiets

In het Verkeersplan Zaanstad en de fietsnota is als regionale fietsverbinding opgenomen de fietsroute vanaf Zaandam via het Jagersveld, Het Kalf en de Zaanse Schans naar Wormer. In het plangebied loopt deze route voor een deel met vrijliggende fietspaden, vanuit het Jagersveld via Haaldersbroek naar de Zaanse Schans. Deze fietsroute heeft een utilitaire en een recreatieve functie.

Er loopt door Kogerveld een hoofdfietsroute via de Veldbloemenweg langs het Jagersveld naar Purmerend. Ook deze route heeft een utilitaire en een recreatieve functie.

In het hele plangebied is er daarnaast sprake van een fijnmazige fietsontsluiting met een lokale functie. In het Kalf zijn er paden voor gemengd gebruik door fietsers en voetgangers en vrijliggende fietspaden door het Jagersveld waar bromfietsers geen gebruik van mogen maken. Vanuit het Vledderdiep, Hollandsch diep en via het Schildmeer en Eemmeer in het Kalf zijn er langzaamverkeerroutes die aansluiten op het recreatiegebied Jagersveld. Voor het fietsverkeer is via het Haalderbroek een doorgaande verbinding met de Diederik Sonoyweg via een vrijliggend fietspad. Dit sluit aan via de rotonde op de Diederik Sonoyweg op het fietspad naar het Michaelcollege en de Zaanse Schans.

2.5.1.4 Parkeren

In de wijken is sprake van gemengd parkeren, langsparkeren in vakken of stroken en geconcentreerd parkeren op terreinen. Langs de Dr.H.G. Scholtenstraat, de Heijermansstraat en de Rijn zijn er geen parkeermogelijkheden. In de Eilandenbuurt in het Kalf, ontworpen als voetgangersgebied is het parkeren in geconcentreerde vorm aan de randen van de buurt gerealiseerd. Voor de winkelcentra in het Kalf en Kogerveld zijn er parkeerterreinen. Er is geen betaald parkeren of belanghebbenden parkeren in het plangebied. In het Kalf is de parkeercapaciteit over het algemeen voldoende.

In het Kogerveld is de parkeerdruk de laatste jaren toegenomen waardoor het nodig werd om een aantal extra parkeerplaatsen aan te leggen. De bezetting van het parkeerterrein bij het station Kogerveld is hoog. Dit vervult in belangrijke mate een P en R functie. Dit past ook in de toekomstige ontwikkelingen van het station Kogerveld als knooppunt. In het Inverdan gebied is geen P en R terrein meer. In het deelgebied Haaldersbroek is parkeren op de openbare weg vrijwel niet mogelijk. Er is een parkeerterrein met 25 plaatsen dat een functie vervult voor bezoek en bewoners van Haaldersbroek.

2.5.2 Ondergrondse infrastructuur

Ondergrondse infrastructuur en bijbehorende bovengrondse bouwwerken

In het plangebied liggen in de grond netwerken van kabels en leidingen voor water, elektriciteit, gas, telecommunicatie, televisie, riolering, drainage en afvalwatertransport.

Bij deze kabel- en leidingnetwerken behoren onder- en bovengrondse installaties en bouwwerken zoals transformatorhuisjes, gasreduceerstations pompstations, schakelhuisjes, duikers, bemalinginstallaties, gemaalgebouwtjes.

Huisjes voor telecom apparatuur, antennes op gebouwen of in de openbare ruimte. Kasten voor elektriciteit, verlichting, televisie, telecommunicatie en verkeer. Brandkranen, putten voor wateraansluitingen en afsluiters en kranen.

De kabels,leidingen, installaties en bouwwerken zijn eigendom van de kabel- en leiding beheerders.

In het noorden van het plangebied langs de Leeghwaterweg en langs de A8 liggen zware transportleidingen van de Nederlandse Gasunie.

Gasunie   aardgastransportleiding, gas hogedruk (boven 8 bar)  

Langs de spoorlijn Zaandam - Enkhuizen lopen hoogspanningslijnen.

Tennet   hoogspanningslijnen 150 - 380 kV  

Daarnaast liggen in het plangebied nog andere, minder belangrijke, kabels & leidingen in beheer bij Liander, Liandon, PWN, KPN, UPC, Tele2, BT Nederland, Eurofiber, GNM Europa bv, T-Mobile, Vodafone, Ziggo4, Hoogheemraadschap en gemeente Zaanstad. Het gaat om elektriciteitsleidingen, gasleidingen, diverse vormen van waterleidingen, telecommunicatie, straalpaden, riolering, persleidingen en afvalwatertransportleidingen.