direct naar inhoud van 2.6 Verkeersstructuur
Plan: C100
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3771BP-0402

2.6 Verkeersstructuur

2.6.1 Ontsluiting

Het plangebied ligt aan het eind van de Cypressehout, aan een deel van de weg dat nu nog afgesloten is met een slagboom. Deze slagboom zal worden verwijderd. Het plangebied is dan over de openbare weg bereikbaar. Ook het profiel van de Cypressehout wordt aangepast. Deze profielwijziging maakt niet alleen het plangebied bereikbaar, maar geeft ook de ingang naar het terrein van het ROC college beter vorm en geeft de fietser naar de Belt en het Westenwindpad meer ruimte. Een aansluiting van het zogenaamde gebied “De Eilanden” op het Cypressehout behoort ook tot de mogelijkheden. Het nieuwe ontwerp van de weg gaat het huidige (illegaal) parkeren langs de rijbaan tegen door een slim gekozen inrichting.

In de huidige situatie sluit het Cypressehout via het Letterhout aan op de Houtveldweg. In de toekomst wordt deze route gestrekt en sluit rechtstreeks aan op de hoofdontsluiting van Westerwatering. Het Letterhout wordt dan een zijstraat van de Cypressehout.

De nieuwe woonbuurt wordt met bovenstaande aanpassingen in de toekomst op een goede manier op de hoofdinfrastructuur aangesloten.

In het plangebied zelf zal voor alle straten een maximum snelheid van 30 km/uur gaan gelden. De straten krijgen een zodanige inrichting dat deze snelheid ook als vanzelfsprekend is voor de automobilist. In ieder geval het fietsverkeer maakt van de zelfde ruimte gebruik als het autoverkeer. Wanneer ook voetgangers worden gemengd met het autoverkeer is speciale aandacht voor het profiel (en daarmee de te verwachte snelheden) noodzakelijk.

Het langzaam verkeer krijgt bovenop de hoofdstructuur extra verbindingen binnen het gebied. Ook naar buiten komen extra kortsluitingen (bruggen) voor het langzaam verkeer, om korte afstanden naar speel- en recreatievoorzieningen te garanderen.

2.6.2 Parkeren

De gemeente Zaanstad heeft als beleid dat nieuwe bouwplannen moeten voorzien in de eigen parkeerbehoefte. Op basis van art. 2.5.30 van de bouwverordening dient op eigen terrein voldoende parkeerruimte te worden aangelegd. Hiervoor verwijst de bouwverordening naar de meest actuele parkeernormen van de gemeente. Op dit moment is dit de Parkeernota Zaanstad 2009. Volgens deze nota ligt het plangebied in de sterk stedelijke zone A. In deze zone gelden voor de meeste functies de laagste normen van Zaanstad. Deze normen houden er rekening mee dat mensen in het centrum minder autoafhankelijk zijn dan in andere gebieden. De dichtheid van functies en de aanwezigheid van goed openbaar vervoer maken dit mogelijk.

De gemeente zal de ingediende bouwaanvragen beoordelen op basis van de parkeernormen die op het moment van indienen dan het meest actueel zijn.

Het parkeren dient volledig binnen het plangebied opgelost te worden.

2.6.3 Openbaar vervoer

Nabij het plangebied bevindt zich het NS- en busstation van Zaandam.

2.6.4 Ondergrondse infrastructuur

In het plangebied liggen in de grond netwerken van kabels en leidingen voor water, elektriciteit, gas, telecommunicatie, televisie, riolering, drainage en afvalwatertransport. Bij deze kabel- en leidingnetwerken behoren onder- en bovengrondse installaties en bouwwerken zoals transformatoren, gasstations, elektriciteitskasten, telefoonkasten, KPN en NUON huisjes. De kabels en leidingen, installaties en bouwwerken zijn eigendom van de kabel- en leiding beheerders (KLB).