direct naar inhoud van 6.2 Geluid
Plan: Krommenie
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3763BP-0301

6.2 Geluid

In het kader van de Wet geluidhinder is de akoestische situatie van het plangebied Krommenie onderzocht. Het plangebied ligt niet binnen de invloedsfeer van luchtverkeerslawaai. Het plangebied ligt wel binnen de invloedsfeer van industrie-, railverkeers- en wegverkeerslawaai. De gevolgen van het industrie-, railverkeers- en wegverkeerslawaai zijn voor de voor de bestaande en nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen onderzocht.

6.2.1 Industrielawaai

Het plangebied ligt voor een deel binnen de geluidszone van de gezoneerde industrieterreinen "Assendelft" te Assendelft. Rond het industrieterrein "Assendelft" is op 14 mei 1990 bij Koninklijk besluit (nr.90.011657) een geluidszone als gevolg van de Wet geluidhinder vastgesteld. De geluidszone van het industrieterrein 'Assendelft' is op de verbeelding van het bestemmingsplan opgenomen.


Omdat binnen de zone van het industrieterrein 'Assendelft' woningen waren gelegen met een geluidsbelasting hoger dan 55 dB(A) was het industrieterrein saneringsplichtig. Om die reden is op 25 maart 1997, door gedeputeerde staten van Noord-Holland een saneringsprogramma (nr. 97-511837) vastgesteld. In dit saneringsprogramma zijn maatregelen beschreven die er toe moesten leiden dat de geluidsbelasting op de woningen werd gereduceerd tot 55 dB(A). Op basis van dit saneringsprogramma is door de Minister van VROM op 13 mei 1997 een besluit genomen over het "maximaal toelaatbare geluidsniveau" (MTG) van 55 dB(A) bij de woningen binnen de geluidszone van het industrieterrein. Deze woningen bevinden zich buiten het plangebied Krommenie. Alle maatregelen uit het saneringsprogramma zijn inmiddels getroffen en de sanering van het industrieterrein is afgerond.

De geluidsbelasting op de gevels van de overige bestaande woningen binnen de geluidszone van het industrieterrein "Assendelft" was ten tijde van het saneringprogramma lager dan 55 dB(A), maar hoger dan 50 dB(A). Voor deze woningen geldt op basis van het artikel 65 Wet geluidhinder (ten tijde van zonevaststelling) en artikel 57 van de huidige Wet geluidhinder (Wgh) de ten hoogste toelaatbare geluidsbelasting van 55 dB(A). Dit houdt in dat er voor de reeds aanwezige woningen binnen de geluidszone van het industrieterrein 'Assendelft' op grond van het artikel 65 Wgh een hogere waarde van 55 dB(A) geldt. De geluidsbelasting binnen het plangebied Krommenie is ten gevolge van de industrie maximaal 55 dB(A).

Nieuwe ontwikkelingen


Binnen de geluidszone van het industrieterrein "Assendelft" is op één locatie woningbouw voorzien. Het betreft de locatie van het voormalige gasfabriekterrein Krommenie. In het vigerende bestemmingsplan is al een uit te werken woonbestemming voor deze locatie opgenomen. Er is tevens opgenomen dat op deze locatie minimaal 20 maximaal 50 woningen mag worden gerealiseerd en de bouwhoogte van de gebouwen mag niet meer bedragen dan 12 meter. Deze wordt overgenomen in het nieuwe bestemmingsplan Krommenie.


De geluidsbelasting van het industrieterrein 'Assendelft' op de locatie van het voormalige gasfabriekterrein Krommenie is maximaal 55 dB(A). Tussen het industrieterrein 'Assendelft' en de locatie van het voormalige gasfabriekterrein bevinden zich andere maatgevende woningen aan de Weiver te Krommenie. De geluidsbelasting op de woningen aan de Weiver vanwege het industrieterrein 'Assendelft' mag niet meer dan 55 dB(A) bedragen. De locatie van het voormalige gasfabriekterrein ligt op grotere afstand van het industrieterrein dan de woningen aan de Weiver. Door het bouwen van de woningen op de locatie van het voormalige gasfabriekterrein Krommenie, zullen de bedrijven op het industrieterrein 'Assendelft' niet worden beperkt in de uitvoering van hun vergunde activiteiten.

Aangezien de locatie van het voormalige gasfabriekterrein verder dan de woningen aan de Weiver ligt, kan worden beschouwd dat de geluidsbelasting van het industrieterrein 'Assendelft" op de locatie maximaal 55 dB(A) zal bedragen. De geluidsbelasting zal naar verwachting hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A) voor het industrielawaai zijn. Dit houdt in dat er voor de woningen op de locatie van het voormalige gasfabriekterrein een hogere waarde moet worden aangevraagd. Voor het aanvragen van hogere waarden is een berekening van de geluidsbelasting op de individuele gevels van woningen noodzakelijk. Wanneer de ontwikkeling met het uitwerkingsplan concrete vorm krijgt, moet hiervoor een nader akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen en het aanvragen van hogere waarden, volgen. In het uitwerkingsplan is dit als voorwaarde opgenomen

6.2.2 Railverkeerslawaai

Het plangebied ligt voor een deel binnen de geluidszone van het spoortraject 411 (Zaandam – Alkmaar).

Voor het plangebied is op basis van de railverkeersgegevens uit het geluidsregister spoor met behulp van de SRM2 (het programma Geomilieu V2.13) een indicatieve geluidsbelasting berekend. De geluidsbelasting is in de vorm van geluidscontouren op 4,0 meter waarneemhoogte bepaald.

Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op de eerstelijns bebouwing langs het spoortraject 411 maximaal 60 dB (Lden) is.

• Nieuwe ontwikkelingen

Voor de woningbouwplannen op de locatie van het voormalige gasfabriekterrein, locatie van de sportparken Provily en Slibkuil en de locatie van de voormalige school aan de Fortuinlaan is een indicatieve geluidsbelasting met het programma Geomilieu V2.13 berekend. De plannen zijn nog in voorontwerpfase. De concrete uitwerking van de plannen moet nog plaatsvinden.

Uit de berekening blijkt dat de geluidsbelasting door railverkeer op de locatie van de Provily en Slibkuil maximaal 60 dB is. Dit is hoger dan 55 dB voorkeurgrenswaarde voor het railverkeerslawaai. Op de zuidelijke deel van de locatie is woningbouw zonder ontheffing niet mogelijk. Wanneer de ontwikkeling concrete vorm krijgt, moet hiervoor een nadere akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen, zoals het treffen van geluidsreducerende maatregelen en het aanvragen van hogere waarden, volgen. In de wijzigingsbevoegdheid is dit als voorwaarde opgenomen.

Uit de berekening blijkt dat de geluidsbelasting op de locatie van het voormalige gasfabriekterrein tussen 55 en 60 dB ligt. Deze waarde ligt hoger dan de voorkeursgrenswaarde van 55 dB voor railverkeerslawaai. Op deze locatie is de woningbouw zonder ontheffing niet mogelijk. Wanneer de ontwikkeling met uitwerkingsplan concrete vorm krijgt, moet hiervoor een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen, zoals het treffen van geluidsreducerende maatregelen en het aanvragen van hogere waarden, volgen. In de uit te werken bestemming is dit als voorwaarde opgenomen.

Uit de berekening blijkt dat de geluidsbelasting door railverkeer op de locatie aan de Fortuinlaan lager dan 55 dB is. Voor deze locatie wordt er voldaan aan de voorkeursgrenswaarde voor railverkeerslawaai. De bouw van woningen is hier zonder ontheffing mogelijk.

6.2.3 Wegverkeerslawaai

Door of nabij het plangebied loopt een aantal wegen met een hoge verkeersintensiteit, zoals de provinciale wegen N246 en N203. Voor het plangebied is op basis van de prognose verkeersgegevens voor het jaar 2023 met behulp van de Standaard Rekenmethode 2 (het programma Geomilieu V2.13) de geluidsbelasting berekend. Uit de berekeningen blijkt dat de geluidsbelasting op een deel van de geluidsgevoelige bestemmingen binnen het plangebied, ten gevolge van het wegverkeerslawaai, de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (Lden) overschrijdt. Vooral de eerstelijns bebouwing langs de wegen ondervinden een geluidsbelasting hoger dan 60 dB (Lden). De geluidsbelasting is maximaal 65 dB (Lden). De gemeente wil de geluidsbelasting in Zaanstad terugbrengen naar een aanvaardbaar niveau (minder dan 65 dB). Daarvoor is in 2008 het actieplan “Omgevingslawaai” ontwikkeld. Hierin staat welke maatregelen de gemeente de komende jaren neemt om het lawaai van autoverkeer, treinen, vliegtuigen en industrieën in te perken. Geluidsbeperkende maatregelen kunnen bestaan uit het beperken van de snelheid, intensiteit, vrachtverkeer, doorgaand verkeer in woonwijken, afscherming met geluidsschermen en wallen en stillere wegdekken. In Zaanstad wordt vooral ingezet op stillere wegdekken.

• Nieuwe ontwikkelingen

De nieuwe ontwikkeling op de locatie van de sportparken Provily en Slibkuil ligt binnen de geluidszone Provinciale weg N203. Op deze locatie wordt sportbestemming met behulp van een wijzigingsbevoegdheid gewijzigd in een woonbestemming. Naar aanleiding van de nieuwe ontwikkeling is een akoestisch onderzoek, door het adviesbureau “Oranjewoud”, uitgevoerd. Het rapport met projectnr. 181103 is als bijlage bij het milieuonderzoek toegevoegd.

Uit het rapport blijkt dat de contour van de voorkeursgrenswaarde van 48 dB (op een hoogte van 4,5 meter) ongeveer in het verlengde van de Jupiterstraat ligt. Voor woningen in het gebied, ten zuiden van Jupiterstraat, moeten te zijner tijd hogere waarden worden aangevraagd. Voor het binnenniveau in de woningen is de gecumuleerde geluidsbelasting van belang. Een standaardgevel heeft een isolatiewaarde van 20 dB. Bij een hogere geluidsbelasting dan 53 dB zijn aanpassingen nodig. Deze grens ligt ongeveer ter hoogte van het verlengde van de Kamsloot.

Voor het aanvragen van hogere waarden is een berekening van de geluidsbelasting op de individuele gevels van woningen noodzakelijk. Dit onderzoek kan worden uitgevoerd zodra de ontwikkeling meer concrete vorm krijgt. Wanneer van de wijzigingsbevoegdheid gebruik wordt gemaakt, moet dus een nader akoestische onderzoek worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen, zoals het treffen van geluidsreducerende maatregelen en het aanvragen van hogere waarden, volgen. In de wijzigingsbevoegdheid is dit als voorwaarde opgenomen.

Het woningbouwplan op de locatie van het voormalige gasfabriekterrein valt binnen de geluidszone van de Provinciale wegen N203 en N246. De geluidsbelasting vanwege Provinciale weg N203 is maximaal 55 dB. De geluidsbelasting vanwege Provinciale weg N246 is maximaal 65 dB. Op deze locatie is woningbouw zonder ontheffing en afschermende bebouwing niet mogelijk. Hiervoor moet voor het uitwerkingsplan een nader akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Hieruit kunnen aanvullende eisen, zoals het treffen van geluidsreducerende maatregelen en het aanvragen van hogere waarden, volgen. In het uitwerkingsplan is dit als voorwaarde opgenomen.

Het woningbouwplan op de locatie van de voormalige school aan de Fortuinlaan valt binnen de geluidszone van de Provinciale weg N203. De geluidsbelasting op deze locatie is maximaal 55 dB. Op deze locatie is woningbouw zonder ontheffing niet mogelijk. Hiervoor moet met de wijzigingsbevoegdheid een nadere akoestisch onderzoek worden uitgevoerd zodra van de wijzigingsbevoegdheid gebruik wordt gemaakt. Hieruit kunnen aanvullende eisen, zoals het treffen van geluidsreducerende maatregelen en het aanvragen van hogere waarden, volgen. In de wijzigingsbevoegdheid is dit als voorwaarde opgenomen.

Voor de bestaande geluidsgevoelige bestemmingen in het plangebied vormt de geluidsbelasting van het industrie-, railverkeers- en wegverkeerslawaai geen belemmering. Wanneer er nieuwe geluidsgevoelige ontwikkelingen plaatsvinden, moet er een nader geluidsonderzoek worden uitgevoerd. Voor nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen geldt in principe de voorkeursgrenswaarde van 48 dB voor wegverkeerslawaai, 55 dB voor railverkeerslawaai en 50 dB(A) voor industrielawaai. Indien er niet aan de voorkeursgrenswaarde voldaan kan worden, kan de gemeente een ontheffing van de voorkeursgrenswaarde verlenen, door een hogere waarde voor een geluidgevoelige bestemming, vast te stellen. Alleen als blijkt dat geluidsreducerende maatregelen onvoldoende doeltreffend zijn dan wel in conflict zijn met één of meerdere van de ontheffingsgronden uit de Wet geluidhinder, kan worden overgegaan tot het verlenen van een hogere waarde.