direct naar inhoud van 5.8 Infrastructuur en parkeren
Plan: Krommenie
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3763BP-0301

5.8 Infrastructuur en parkeren

Auto

De hoofdinfrastuctuur waar Krommenie op is aangesloten zijn de N203-N8 aan de zuidelijke rand van het plangebied en de N246 ten oosten van het plangebied grenzend aan bedrijventerrein Molletjesveer.


Langs de gehele oostelijke grens van het plangebied ligt de Nauernasche Vaart. Dit water beperkt het oost-west verkeer en de aansluiting op de N246 tot de route over de Vaartdijkbrug. Er zijn drie relevante aansluitingen op de N203-A8. De kruising ter hoogte van de Dorpsstraat en het Vlietsend heeft een beperkte verkeerskundige functie door het éénrichtingsverkeer op het Vlietsend. De hoofdontsluitingsroutes naar de N203 zijn die via de Iepenstraat en de route via de Rosariumlaan. Deze wegen functioneren beide als een gebiedsontsluitingsweg, de Rosariumlaan heeft in dit opzicht echter een veel groter verzorgingsgebied en kan gedefinieerd worden als de interne hoofdontsluiting van Krommenie, dit komt ook duidelijke terug in het wegbeeld.


Naast de genoemde ontsluiting naar het hoofdwegennet zijn er nog twee trajecten met een ontsluitende functie in Krommenie. Dit is het traject Badhuislaan-Padlaan dat intern aansluit op de ontsluiting richting de N246. En dat is het traject Zilverschoonlaan, Ruimtevaartlaan en de Jupiterstraat. Dit tweede traject sluit de omliggende wijken aan op de Rosariumlaan.


Er zijn in de nabije toekomst geen aanpassingen voorzien in de ontsluiting van Krommenie.


In onderstaande tabel wordt voor enkele belangrijke wegen voor Krommenie de huidige etmaalintensiteit per wegvak weergegeven en daarnaast een prognose van de etmaalintensiteit in 2022.


Tabel : Werkdagetmaalintensiteiten MVT

Locatie   Toelichting   Etmaalintensiteit  
    huidig   Prognose 2022  
Rosasiumlaan   Ter hoogte van de rotonde bij de aansluiting op de N203   10000   10600  
Rosasiumlaan   Ten noorden van de kruising met de Heiligeweg   4000   4200  
Vaartdijkbrug   Brug op de ontsluiting naar de N246   12600   12900  
Iepenstraat   Ter hoogte van de aansluiting op de Provinciale weg N203   3200   3200  
Badhuislaan   Ter hoogte van de kruising met de Weverstraat   5300   5300  
Zilverschoonlaan   Wegvak tussen Kervelstraat en de Rosariumlaan   2500   3400  
N246   Ten noorden van aansluiting Kerkstraat   29200   31000  
N246   Ten zuiden van aansluiting Kerkstraat   27800   40000  
N203   Ten hoogte van station Krommenie-Assendelft   38300   42300  
N203   Ter hoogte van de aansluiting op de kruising N246   40600   43800  
A8   Ontsluiting naar rijkswegennet   43500   55300  

 

Openbaar vervoer

Aan de zuidkant van het plangebied loopt de spoorlijn Amsterstam-Zaandam-Uitgeest. In het verlengde van de Wever- en Iepenstraat ligt het station Krommenie-Assendelft. Dit station verzorgt zowel een kwartiersdienst richting Zaandam-Amsterdam als richting Uitgeest.

Deze spoorlijn is onderdeel van het programma hoogfrequent spoor. Dit houdt in dat de rijksoverheid het mogelijk wil maken dat de frequentie in 2020 op 6 treinen per uur per richting komt te liggen.

Een groot deel van zuidelijk Krommenie ligt binnen de 800 meter invloedsstraal van het station. De aansluiting van Krommenie op het openbaar vervoer per spoor is daarom goed te noemen.

Door Krommenie rijdt één buslijn, lijn 69. Deze lijn loopt vanaf station Krommenie-Assendelft door verschillende wijken van Krommenie naar Wormerveer en uiteindelijk station Zaandam. Door de slingerende route van deze lijn is vanaf elke huis in Krommenie binnen redelijke afstand een bushalte te bereiken. Buslijn 69 rijdt viermaal per uur.

Naast buslijn 69 loopt ook buurtbus 414 door Krommenie. Een buurtbus is een buslijn die verzorgt wordt door vrijwilligers en een beperkte capaciteit heeft. Deze lijn rijdt wel gewoon volgens een dienstregeling. Lijn 414 rijdt een cirkel van en naar station Krommenie-Assendelft via Krommenie, het buitengebied ten noorden van Krommenie, Wormerveer en Wormer. Buurtbuslijn 414 rijdt om de twee uur.

afbeelding "i_NL.IMRO.0479.STED3763BP-0301_0004.jpg"
Fiets

Het plusnetwerk vormt de belangrijkste fietsroutes in Zaanstad. Er zijn in noord-zuid richting drie belangrijke schakels.

Het vrijliggend fietspad langs de Rosariumlaan resulteert in een comfortable directe route naar het Trias VMBO en Saendelft. Het vrijliggende fietspad langs de Iepenstraat-Weverstraat verzorgt de ontsluiting per fiets naar station Krommenie-Assendelft. Het Vlietsend en de Zuider- en Noorderhoofdstraat fungeren gezamenlijk als derde noord-zuid verbinding. Deze ligt in het verlengde van de Dorpsstraat en verbindt Krommenie met Assendelft.

In oost-west richting liggen twee belangrijke hoofdroutes. In de eerste plaats ligt er ten zuiden van de plangrens langs de spoorlijn een vrijliggend fietspad wat onderdeel uitmaakt van het hoofdfietsnetwerk, deze route loopt door tot station Zaandam. De tweede belangrijke oost-west verbinding is de route Militaireweg-Heiligeweg gevolgd door de route Badhuislaan-Padlaan. Deze route verbindt de verschillende noord-zuid routes aan elkaar en verbind Krommenie met Wormerveer.

Naast deze belangrijke routes ligt ten oosten en noorden van Krommenie nog een hoofdfietsroute. Deze loopt via de Busch en de Krommeniedijk en heeft hoofdzakelijk een recreatieve functie.

Toekomstige verbeteringen zijn te verwachten als, als onderdeel van het upgraden van de N246 op het gebied van doorstroming en veiligheid de fietskruising ter hoogte van de Kerkstraat ongelijkvloers wordt uitgevoerd.


Parkeren

Parkeren in Krommenie

De parkeerdruk rondom het centrum van Krommenie is acceptabel. Op koopavonden en op zaterdagmiddag is de parkeerdruk op gratis plaatsen redelijk hoog. Dit zijn hoofdzakelijk centrumbezoekers die de betaald parkeer plaatsen ontwijken.

Over de parkeerdruk in de woonwijken van Krommenie is weinig bekend. Afgaande op het aantal klachten kan worden verondersteld dat er geen parkeerproblematiek is in de woonwijken.


Betaald parkeren in Krommenie

De huidige betaald parkeren situatie in Krommenie is enigszins gefragmenteerd en onoverzichtelijk. Met de huidige parkeervisie wordt hier een einde aan gemaakt. In Krommenie zal één parkeerzone worden ingesteld, waar parkeerautomaten worden geplaatst. De parkeerzone blijft min of meer gelijk aan de bestaande situatie, maar plaatsen die onbedoeld in de loop der tijd gratis zijn geworden, worden betaald parkeren ten behoeve van de winkels. De lappendeken die ontstaan is wordt hiermee opgeheven.

Voor dit gebied worden geen vergunningen uitgegeven.

Er wordt binnen de parkeervisie geen andere aanpassingen voor het betaald parkeren van Krommenie voorzien.

Parkeernormen in Krommenie

De bouwverordening schrijft voor dat nieuwe bouwplannen in hun eigen parkeerbehoefte
moeten voorzien. Dit betekent echter niet dat zij oplossing moeten bieden voor een historisch tekort. Voor de parkeernormen verwijst de bouwverordening naar de meest recente gemeentelijke nota. Dit geldt ook voor het plangebied van dit bestemmingsplan. Krommenie valt grotendeels in matig stedelijke zone B, alleen het gebied ten noorden van de lijn Rosariumlaan-Ned Benedictweg ligt in matig stedelijke zone C. Alle in de nota genoemde zones kennen een andere parkeernorm.