direct naar inhoud van 8.1 Uitkomsten overleg
Plan: Kerkbuurt Westzaan
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0479.STED3759BP-0301

8.1 Uitkomsten overleg

De instanties genoemd onder 2 t/m 5, 8, 11 t/m 14,16 t/m 23 en 25 t/m 34 hebben niet gereageerd.

De instanties genoemd onder de nummers 1, 6, 7, 9, 10, 15 en 24 zonden opmerkingen toe over het voorontwerpbestemmingsplan.

8.1.1 Provincie Noord Holland

Reactie 1

In de toelichting wordt gesproken van de Provinciale Ruimtelijke Verordening 2009. De Provincie wijst erop dat per 3 november 2010 de nieuwe Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie (PRVS) van kracht is.

Reactie 1 gemeente

Dit is correct. Dit zullen wij aanpassen in het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 2

Uit paragraaf 3.3.1 en de inhoud van de toelichting blijkt niet of het plangebied binnen het bestaand bebouwd gebied (BBG) zoals in de Provinciale Structuurvisie Noord-Holland 2040 is opgenomen en aangegeven, valt of niet.

Reactie 2 gemeente

Paragraaf 3.3.1 is een algemene paragraaf in een algemeen beleidshoofdstuk. Dit beleidshoofdstuk wordt gebruikt voor al onze bestemmingsplannen en leent zich daarmee niet voor gebiedsspecifieke informatie. Het plangebied valt binnen het bestaand bebouwd gebied zoals aangegeven in de Structuurvisie. Dit wordt opgenomen onder paragraaf 1.2. van de toelichting.

8.1.2 Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier

Reactie 1

De 4e Nota Waterhuishouding is met de vaststelling van het Nationaal Waterplan in december 2009 komen te vervallen. Verzocht wordt dan ook deze passage niet op te nemen in het bestemmingsplan.

Reactie 1 gemeente

De 4e Nota Waterhuishouding wordt niet meer opgenomen in het bestemmingsplan.

8.1.3 Brandweer Zaanstad

Reactie 1

De primaire bluswatervoorziening is redelijk tot goed geregeld. Geadviseerd wordt om te kijken naar de mogelijkheden om het open water in het plangebied te bestempelen als secundaire danwel tertiaire bluswatervoorziening voor de brandweer.

Reactie 1 gemeente 

De aanwezigheid van het open water ten behoeve van een eventuele bluswatervoorziening voor de brandweer is met de gegeven bestemmingsomschrijving voldoende gewaarborgd. De reactie leidt niet tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 2

Geadviseerd wordt om bij de aanleg van nieuwe wegen en herinrichting van bestaande wegen, in overleg met de Brandweer Zaanstad, de bereikbaarheid (opnieuw) te bekijken in verband met eventuele consequenties voor bijvoorbeeld de aanrijdtijd en bereikbaarheid van het plangebied.

Reactie 2 gemeente  

Deze reactie leidt niet tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan. Wanneer er echter sprake zal zijn van een herinrichting of de aanleg van nieuwe wegen, al dan niet in het kader van een nieuw project, zal het genoemde advies worden meegenomen.

Reactie 3

In de nachtelijke uren heeft de Brandweer een langere aanrijdtijd. Door middel van voorlichting door de Brandweer kan ervoor worden gezorgd dat een eventuele brand in een eerder stadium wordt ontdekt en eerder hulp aangevraagd kan worden.

Reactie 3 gemeente  

Deze reactie kan niet direct verwerkt worden in het ontwerpbestemmingsplan. De reactie leidt dan ook niet tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 4

Voor wat betreft de externe veiligheidsaspecten verwijst de Brandweer Zaanstad naar het advies van de Brandweer Zaanstreek-Waterland van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland.

Reactie 4 gemeente

Het advies van de Brandweer Zaanstreek-Waterland van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland zal hierna behandeld worden. Deze reactie leidt niet tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

8.1.4 Brandweer Zaanstreek-Waterland en de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland

De reactie van de Brandweer Zaanstreek-Waterland van de Veiligheidsregio Zaanstreek-Waterland (hierna; de Veiligheidsregio) is geschreven in de vorm van een advies met betrekking tot de externe veiligheid van het voorontwerpbestemmingsplan Kerkbuurt Westzaan. In het advies zijn diverse scenario’s opgesteld met betrekking tot de externe veiligheid. Hieronder worden de scenario’s dan ook verwerkt als reactie.

Reactie 1

De eerste reactie heeft betrekking op het scenario: Uitstroming brandbare vloeistoffen, plasbrand (zoals benzine).

Aan de Vaartdijk en de Provincialeweg 246 zijn geen brandkranen aanwezig. Dit betekent een vertraging in de bestrijding van een brand waardoor uitbreiding van brand eerder zal plaatsvinden. Gezien het transport van gevaarlijke stoffen over de N246 vormt de bluswatervoorziening een punt van zorg.

Het plangebied bevindt zich voornamelijk buiten het invloedsgebied van calamiteiten met brandbare vloeistoffen op de N246. In het plangebied zijn de sirenes overal goed hoorbaar.

Reactie 1 gemeente

Het bestemmingsplan is niet het aangewezen ruimtelijk instrument om bluswatervoorzieningen te creëren. De aanwezigheid van het open water ten behoeve van een eventuele bluswatervoorziening voor de brandweer is met de gegeven bestemmingsomschrijving voldoende gewaarborgd. Dit leidt dan ook niet tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 2

De tweede reactie heeft betrekking op het scenario: BLEVE2 (zoals LPG).

Vanuit de woningen gelegen in het noordwesten van het plangebied, kan men zichzelf in veiligheid brengen via voldoende vluchtwegen die van de risicobron/calamiteit afleiden. Alarmeren via het sirenenet is niet wenselijk. Ontruiming en evacuatie zijn de beste opties. Aanbevolen wordt om de zelfredzaamheid te bevorderen door specifieke risicocommunicatie.

Reactie 2 gemeente

Het bestemmingsplan is niet het aangewezen ruimtelijk instrument om risicocommunicatie tot stand te brengen. Reactie 2 geeft geen aanleiding tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 3

Reactie 3 heeft betrekking op het scenario: Vrijkomen giftige stoffen, toxische wolk (zoals ammoniak of zwavelwaterstof).

In het geval van een toxische wolk kan het aantal potentiële slachtoffers worden beperkt door de aanwezige mensen tijdig te alarmeren via bijvoorbeeld het sirenenet. In het plangebied zijn de sirenes overal goed hoorbaar.

Reactie 3 gemeente

Reactie 3 geeft geen aanleiding tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 4

De vierde reactie heeft betrekking op het scenario: Fakkelbrand hoge druk aardgasleiding.

Voldoende bluswatervoorzieningen en een goede bereikbaarheid kunnen de schadelijke gevolgen van een incident reduceren. Uit het advies van de Brandweer Zaanstad (zie 3) blijkt dat de primaire bluswatervoorziening redelijk tot goed is geregeld en in de regel geldt dit ook voor de bereikbaarheid. Het woon-zorgcomplex Lambert Melisz is een kwetsbaar object met bewoners die worden beschouwd als niet/weinig zelfredzaam. De Veiligheidsregio adviseert om de vrijwillige medewerking van het woon-zorgcomplex Lambert Melisz te stimuleren voor de borging van de zelfredzaamheid in het ontruimingsplan.

Reactie 4 gemeente

Het bestemmingsplan is niet het aangewezen ruimtelijk instrument om medewerking te stimuleren voor de borging van de zelfredzaamheid in het ontruimingsplan. Reactie 4 geeft geen aanleiding tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

8.1.5 VROM-Inspectie

Reactie 1

Het plangebied is gelegen binnen de grenzen van het Nationaal Landschap Laag Holland. Ruimtelijke ontwikkelingen zijn daarin mogelijk, mits de aanwezige kernkwaliteiten worden behouden of versterkt. Ten aanzien van uitbreiding van woningbouw geldt als uitgangspunt dat binnen een Nationaal Landschap ruimte voor ten hoogste de ‘eigen bevolkingsgroei’ mag worden geboden (‘migratiesaldo nul’). Verzocht wordt nader te onderbouwen hoe de beoogde woningbouw aan de Zeilenmakersstraat bijdraagt aan de doelen van het nationaal ruimtelijk beleid voor Nationale Landschappen.

Reactie 1 gemeente

De mogelijke ontwikkeling van bedrijventerrein naar woningbouw aan de Zeilenmakersstraat valt inderdaad binnen het Nationaal Landschap Laag Holland. In de Provinciale Ruimtelijke Verordening Structuurvisie 2040 is in artikel 15 en de toelichting op artikel 15 terug te vinden dat het ‘ja, mits’-regime en het ‘migratiesaldo nul’ van betekenis zijn in het geval van bouwen in het landelijk gebied en dus niet binnen het bestaand bebouwd gebied (BBG). De mogelijke ontwikkeling aan de Zeilenmakersstraat valt binnen het BBG en heeft daarmee geen negatieve invloed op het Nationaal Landschap Laag Holland. De reactie leidt niet tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 2

Verzocht wordt duidelijk op de verbeelding aan te geven waar het ‘Beschermd dorpsgezicht’ loopt op de verbeelding.

Reactie 2 gemeente

De grenzen van het ‘Beschermd dorpsgezicht’ zullen duidelijk op de verbeelding en in de legenda worden weergegeven in het ontwerpbestemmingsplan.

8.1.6 Westzaanse Gemeenschap

Reactie 1

In het voorontwerpbestemmingsplan wordt gesproken van het verzorgingshuis Lambert Melisz. Het is echter een woon-zorgcomplex voor de huisvesting van senioren.

Reactie 1 gemeente

Waar in het ontwerpbestemmingsplan verzorgingshuis staat zal dit worden gewijzigd in woon-zorgcomplex.

Reactie 2

Op pagina 19 wordt de Woningvereniging Westzaans Belang genoemd. Deze bestaat niet meer. Het is thans Parteon.

Reactie 2 gemeente

Dit zal worden gewijzigd in het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 3

Op pagina 60 wordt gesproken van de wenselijkheid tot meer oost-west verbindingen voor het fietsverkeer. Hiertegen wordt bezwaar gemaakt nu er vrees bestaat dat bij het realiseren hiervan het voorbestaan van het Westzijderveld in het geding zou zijn, met alle gevolgen van dien. Tevens zou het waardevolle veenweidegebied daarmee vernietigd worden.

Reactie 3 gemeente

De gemeente heeft deze wens voor deze verbinding vastgelegd in het Zaans Verkeer- en Vervoerplan, dat in 2009 door de gemeente is vastgesteld. De gemeente heeft de ambitie om het aandeel ‘fiets’ binnen het totaal aan verplaatsingen naar 35% te brengen. Afstand is een belangrijke reden voor mensen om al dan niet voor de fiets te kiezen. Om het aandeel ‘fiets’ te vergroten zijn daarom maatregelen die de afstanden aanmerkelijk verkleinen van groot belang. De verbinding door het Westzijderveld is er hier één van. Daarnaast kan een fietspad door het Westzijderveld een waardevolle aanvulling zijn op de mogelijkheden om het gebied voor recreatie te ontsluiten. Het fietspad zal zo goed als mogelijk is worden ingepast in het l andschap. Het fietspad vormt daarmee geen bedreiging van het voortbestaan van het natuurgebied.

De reactie leidt niet tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

8.1.7 Kamer van Koophandel Amsterdam

Reactie 1

Voor grotere bedrijven die overwegen te verhuizen is de opbrengst van het huidige bedrijfsperceel essentieel om de verhuizing te financieren. Verzocht wordt dan ook dat de gemeente meedenkt met deze bedrijven en geen onnodige beperkingen oplegt aan de nieuwe bestemming.

Reactie 1 gemeente

Alvorens de gemeente een bestemming kan wijzigen met de komst van een nieuw bestemmingsplan dient dit goed onderbouwd te worden, bijvoorbeeld door een concrete aanvraag hiertoe. In dat geval is de gemeente altijd bereid mee te denken over de (on)mogelijkheden. Gezien het behoudende karakter van het onderhavige bestemmingsplan geeft deze reactie geen aanleiding tot aanpassing van het ontwerpbestemmingsplan.

Reactie 2

Het is belangrijk dat er in een dorpskern als Kerkbuurt Westzaan ruimte is voor enkele grotere (niet milieubelastende) bedrijven. Er wordt dan ook voor gepleit om ruimte te reserveren voor doorgroeiende ondernemers, bijvoorbeeld door een leegkomend (school)gebouw te reserveren voor bedrijven of door het mogelijk maken dat de bestemming van enkele woningen veranderd in een bedrijfsbestemming.

Reactie 2 gemeente

Gelijk aan reactie 1 gemeente.

Reactie 3

Gevraagd wordt de brandweerkazerne in het ontwerpbestemmingsplan een definitieve centrumbestemming te geven.

Reactie 3 gemeente

Wanneer de plannen rondom de brandweerkazerne concreter zijn en aanleiding geven tot het eventueel wijzigen van de bestemming maatschappelijk in een centrumbestemming, zal hiertoe worden overgegaan in het ontwerpbestemmingsplan.