Plan: | De Biezen |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP1400DEBIEZEN1-I001 |
In het kader van de Wet geluidhinder liggen er zones rond wegen en spoorlijnen en gezoneerde industrieterreinen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, onderzoek worden gedaan naar de optredende geluidbelasting.
Woningen, scholen en gezondheidsgebouwen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidgevoelige bestemmingen. Als de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van een geluidbron overschrijdt, kan een hogere waarde procedure worden gevoerd. Een hogere waarde kan, onder voorwaarden, worden vastgesteld tot de maximale ontheffingswaarde voor de betreffende geluidbron.
Binnen het bestemmingsplan worden enkele ontwikkelingen voorzien. Waar een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen om woningbouw mogelijk te maken, zal indien nodig een hogere waarden procedure gevoerd worden. Deze procedure wordt gelijktijdig met de procedure voor het ontwerpbestemmingsplan gevoerd.
Hierna wordt voor het plan de situatie beschreven voor wegverkeers-, railverkeers-, industrie- en luchtvaartlawaai.
Wegverkeerslawaai
Binnen het plangebied liggen zones van enkele wegen, de Hagelingerweg, de Santpoortse Dreef en de provinciale weg N208. Enkele wijzigingsgebieden liggen tegen de Santpoortse Dreef en de N208 aan.
De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai is 48 dB. Bij een geluidsbelasting van 49 tot en met 63 dB op de gevel, is het in een binnenstedelijke situatie mogelijk met een hogere waarde-procedure een ontheffing aan te vragen. In een buitenstedelijke situatie kan van 49 tot en met 53 dB ontheffing worden aangevraagd. Het hele plangebied wordt door de Wet geluidhinder beschouwd als buitenstedelijk gebied.
Railverkeerslawaai
Binnen het plangebied ligt de zone van de spoorlijn Haarlem-Beverwijk. De spoorlijn loopt langs de hele westkant van het plangebied, net buiten de plangrens. De zone strekt zich 300 meter het plangebied in.
De voorkeursgrenswaarde voor railverkeer is 55 dB. De maximale waarde waarvoor met een hogere waarde procedure ontheffing kan worden verleend is 68 dB.
Industrielawaai
De meest noordelijke punt van het plangebied ligt binnen de zone van de in het kader van de Wet geluidhinder gezoneerde industrieterreinen De Pijp, Kagerweg en Noorwijkermeerpolder. Dit deel van het plangebied heeft een verkeersbestemming en er worden geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk gemaakt.
Luchtvaartlawaai
Het plangebied ligt niet binnen het beperkingengebied van het Luchthaven indelingsbesluit voor de luchthaven Schiphol. Het plangebied ligt ook buiten de 20 KE contour vanwege Schiphol uit de Nota Ruimte. Binnen de 20 KE contour zijn geen nieuwe uitleglocaties voor woningbouw mogelijk.