direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: President Steynstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0803PRESIDENTST1-R001

4.1 Verkeer en parkeren

4.1.1 Verkeersontsluiting

Auto

Velsen heeft in 2004 een Lokaal Verkeers- en Vervoerplan (LVVP'04) vastgesteld. Het LVVP'04 van de gemeente Velsen legt de visie op de verkeersstructuur en hoofdlijnen van het verkeers- en vervoersbeleid van de gemeente vast voor de komende 10 tot 15 jaar en beschrijft de toekomstige verkeersstructuur, de maatregelen die moeten worden uitgevoerd en de te ondernemen acties.

De doelstellingen voor het LVVP zijn samengevat in twee kerndoelstellingen en een voorwaarde.

Doelstellingen:

  • verbeteren bereikbaarheid;
  • verbeteren leefbaarheid;
  • verbeteren verkeersveiligheid.

Voorwaarde:

  • realiseerbare oplossingen.

Bij het hoofdwegennet is onderscheid te maken in de verbindingswegen en de zogenaamde 'inprikkers'. Deze laatste verzorgen de verbinding tussen de buurten en wijken en het hoofdwegennet en verzamelen het verkeer. Een belangrijk streven van het LVVP'04 is om de noordelijke en zuidelijke oost-westroutes (Heerenduinweg en Kanaaldijk of IJmuiderstraatweg) geschikt te maken als hoofdontsluiting voor de gehele kern inclusief het centrumgebied, door nieuwe ontsluitingen vanaf deze routes te realiseren, terwijl de verkeersfunctie van de Lange Nieuwstraat wordt verminderd. Hierdoor ontstaat een bereikbaarheidsstructuur in de vorm van een 'vork', die door middel van zogenaamde 'inprikkers' toegang biedt tot de buurten en wijken. De leefbaarheid en verkeersveiligheid in de kern (met name op de as van de Lange Nieuwstraat) maken deze ingrepen noodzakelijk. In dit LVVP'04 is tevens de wegencategorisering opgenomen. Binnen de kern IJmuiden wordt hierin onderscheid gemaakt tussen gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 of 70 km/h en erftoegangswegen met een maximumsnelheid van 30 km/h. De hoofdverbindingen en zogenaamde 'inprikkers' zijn als gebiedsontsluitingswegen gecategoriseerd. De overige wegen in de verblijfsgebieden zijn als erftoegangsweg gecategoriseerd.

Het plangebied is gelegen aan de Kanaalstraat in het noordwesten van de kern IJmuiden ('Oud-IJmuiden'). Het plangebied wordt begrensd door de Kanaalstraat, het Koningsplein, het Willemsplein en het Sam Vlessinghof. Binnen het plangebied bevinden zich de President Steynstraat, de President Krugerstraat, de Wetstraat, de Braamstraat en de Helmstraat. Deze wegen zijn allen gecategoriseerd als erftoegangswegen in een verblijfsgebied met een snelheidsregime van 30 km/h. Deze erftoegangswegen verzorgen de interne en externe ontsluiting van het plangebied. De interne wegenstructuur geeft aansluiting op de Kanaaldijk (via de Wetstraat). De Kanaaldijk is een van de hoofdontsluitingsassen binnen de verkeersstructuur van IJmuiden en is als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom gecategoriseerd. De Kanaaldijk geeft verbinding met het centrum van IJmuiden (via Kerkstraat-Kennemerlaan) en verzorgt de belangrijkste externe ontsluitingsfunctie voor het plangebied binnen de toekomstige verkeersstructuur.

Fiets

Het fietsverkeer wordt afgewikkeld via de interne wegenstructuur van erftoegangswegen en via de vrijliggende fietsvoorzieningen langs de Kanaaldijk en de Kerkstraat. Conform de principes van het concept 'Duurzaam Veilig' vindt de verkeersafwikkeling gemengd plaats op erftoegangswegen. Langs de gebiedsontsluitingswegen (hoofdverbindingen en inprikkers) zijn fietsvoorzieningen aanwezig zoals langs de Kanaaldijk en Kerkstraat. Er zijn goede fietsroutes aanwezig naar het centrumgebied, de kust en de omliggende kernen, recreatiegebieden en bedrijventerreinen. In het kader van de uitvoering van het LVVP'04 zullen de fietsverbindingen verder verbeterd worden, zullen knelpunten worden opgelost en ontbrekende schakels worden gerealiseerd. De maaswijdte van de ontsluitende fietsroutes is gemiddeld kleiner dan 500 m. De ontsluiting voor het fietsverkeer is derhalve goed.

Openbaar vervoer

Het openbaar vervoer heeft in Velsen zowel een verbindende als ontsluitende functie en er maken diverse doelgroepen gebruik van. Alle doelgroepen worden met hetzelfde systeem bediend waardoor het niet optimaal is afgestemd op de klantwens. Een tweede probleem is dat de bussen in Velsen gebruikmaken van het 'gewone' wegennet. Dit leidt ertoe dat het openbaar vervoer ook last heeft van de congestie en slechte doorstroming op bepaalde wegen. Met name op de Lange Nieuwstraat in het centrum van IJmuiden is de vertraging substantieel.

In het LVVP'04 worden oplossingsrichtingen en maatregelen aangedragen om bovenstaande problemen de komende jaren in IJmuiden op te lossen. Hierbij zal het systeem meer gericht worden op de specifieke doelgroepen. Tevens is een onderdeel van de maatregelen een hoogwaardige openbaarvervoerverbinding centraal door IJmuiden via de Lange Nieuwstraat en het weren van doorgaand verkeer op deze route. Doelstelling van de maatregelen is het gebruik van openbaar vervoer – en zoals al eerdergenoemd, de fiets – te stimuleren om het autogebruik te verminderen, het milieu te sparen en de leefbaarheid te verhogen. Het collectief vraagafhankelijk vervoer wordt uitgebreid en de overstapmogelijkheden worden verbeterd.

Regionaal is de gedachte van een snel verbindend netwerk voor de middellange afstand en gericht op de keuzereiziger vormgegeven in RegioNet. RegioNet heeft te verbinden kernen gedefinieerd, het kwaliteitsniveau, serviceformule en marketingformule vastgelegd in een programma van eisen en een ontwerp lijnennet. Basis voor het Velsense deel van RegioNet zijn de huidige lijnen 75 (Zee- en Duinwijk - IJmuiden - Driehuis - Santpoort-Noord - Haarlem Noord - Haarlem treinstation) en 73 (Beverwijk - Velserbroek - Haarlem Noord - Haarlem treinstation). Ook de Zuidtangent naar Schiphol en de spoorverbinding Uitgeest - Haarlem maken deel uit van RegioNet.

Op loopafstand van het plangebied bevinden zich bushaltes aan de Kerkstraat, Oranjestraat en op het Stationsplein. De hier halterende busdiensten geven verbinding met het centrum en de overige wijken van IJmuiden alsmede de omliggende kernen en de regio Zaandam-Amsterdam. De ontsluiting per openbaar vervoer is momenteel redelijk en zal in de toekomst verbeterd worden door de maatregelen welke aansturen op doelgroepgericht vervoer en oplossing van aanwezige doorstromingsproblemen van het openbaar vervoer.

Verkeersgeneratie

Binnen het plangebied worden 125 woningen geamoveerd en vervangen door 129 nieuwe woningen. De voorgestane ontwikkeling zal leiden tot een beperkt hogere verkeersgeneratie door de toevoeging van 4 nieuwe woningen. Deze verkeersgeneratie van 4 extra woningen is echter zodanig beperkt (circa 25 mvt/etmaal), dat als gevolg van de ontwikkeling de verkeersintensiteiten op de omliggende wegen dan ook slechts beperkt toenemen en deze ontwikkeling reeds is opgenomen binnen de autonome groei van 1,5% per jaar.

Parkeren

Parkeren in woonwijken staat onder druk. Het autobezit is momenteel al zo hoog dat de bestaande ruimte op straat vaak onvoldoende is. In de toekomst zal het autobezit verder toenemen, waardoor op meer plaatsen problemen kunnen gaan ontstaan. Het beleid is erop gericht om niet restrictief op te gaan treden en op die manier de bereikbaarheid en mobiliteitsbehoefte zo goed mogelijk in te vullen. In plaats daarvan zal elke mogelijkheid worden aangegrepen om de parkeercapaciteit te vergroten. Dit kan met name bij sloop-/nieuwbouwprojecten.

Uitgangspunt is dat elk nieuwbouwproject een bepaalde parkeervraag oproept en dat deze parkeervraag wordt gezien als een belasting van de schaarse openbare ruimte. Daarom moet de parkeervraag van een nieuwbouwproject worden opgelost binnen het project en kan in principe geen aanspraak worden gedaan op parkeercapaciteit in de openbare ruimte. In veel gevallen is gelukkig nog enige restcapaciteit aanwezig in de openbare ruimte en kan deze ten dienste komen van het betreffende project. Echter gebeurt dit onder twee randvoorwaarden:

  • de betreffende restcapaciteit zal ook in de toekomst nodig zijn voor de groei van de al bestaande parkeerdruk en kan daarom niet geheel worden vergeven;
  • op de restcapaciteit is meer aanspraak dan alleen door parkeren. Er zijn ook andere functies: speelplaatsen, groen, verblijfsruimte, kortom kwaliteitsverbetering van de openbare ruimte. Ook hiervoor wordt capaciteit gereserveerd.

Ten behoeve van de 129 nieuwe woningen zullen op eigen terrein parkeervoorzieningen worden gerealiseerd (deels gebouwde parkeervoorzieningen) welke ontsloten worden vanaf de interne erftoegangswegen. Het totaal te realiseren parkeerplaatsen op eigen terrein bedraagt 138. Daarnaast zullen langs de interne erftoegangswegen binnen het plangebied nog eens 70 openbare parkeerplaatsen worden gerealiseerd. In totaal betekent dit dat 208 parkeerplaatsen beschikbaar komen voor 129 nieuwe woningen. Hiermee wordt voldaan aan de parkeernorm van 1,5 parkeerplaats per woning (publicatie 182, CROW 2008), wat leidt tot een parkeerbehoefte van 194 parkeerplaatsen. Er is een parkeeroverschot van 14 parkeerplaatsen. Er is dus geen aanvullende parkeerdruk van deze ontwikkeling in de omgeving te verwachten, omdat het plan in de eigen parkeerbehoefte voorziet. De parkeerbalans is sluitend.

Verkeersveiligheid

Landelijk en ook in Velsen is de afgelopen jaren veel aandacht besteed aan categorisering en de bijbehorende inrichting van verkeersaders en verblijfsgebieden. In de toekomst wordt de nadruk gelegd op fase 2 van Duurzaam Veilig, waarbij de nadruk meer komt te liggen op een integrale benadering vanuit de drie invalshoeken (de drie E's):

  • Educatie (Education);
  • Vormgeving (Engineering);
  • Handhaving (Enforcement).

Het hoofdwegennet dient snel, aantrekkelijk en betrouwbaar te zijn. De ontwerpsnelheid is daarom 50 km/h en op sommige plaatsen zelfs 70 km/h. Verblijfsgebieden zijn afgestemd op uitwisselen en verdelen en zijn daarom vormgegeven als 30 km/h-straat. Een groot aantal wegen en straten in Velsen heeft al een juiste vormgeving en inrichting die past bij de functie. Inmiddels is een groot aantal wijken in Velsen heringericht als 30 km/h-gebied. Hierbij is de aanpak 'sober en doelmatig' gehanteerd: de randen van het gebied plus enkele onveilige locaties zijn daarbij voorzien van snelheidsremmers en poorten. Dit beleid zal in de toekomst verder worden voortgezet waarbij gestreefd wordt naar een optimalisering van de verkeersveiligheidssituatie in IJmuiden.

Het plangebied bevindt zich binnen een verblijfsgebied met een 30 km/h-zone en zal worden ingericht volgens de principes van het concept Duurzaam Veilig. Hierbij zullen kruisingen gelijkwaardig worden uitgevoerd en worden voorzien van attentieverhogende maatregelen.

Verkeersgegevens

De verkeersgegevens (in mvt/etmaal) die ten grondslag liggen aan de onderzoeken met betrekking tot wegverkeerslawaai en luchtkwaliteit staan vermeld in tabel 4.2. De verkeersgegevens zijn verstrekt door de gemeente Velsen. Voor de extrapolatie naar het maatgevende jaar is uitgegaan van een autonome groei van 1,5% per jaar.

De verkeersintensiteitgegevens voor de omliggende 30 km/h-wegen zijn ingeschat op basis van de hoeveelheid woningen die de betreffende straat ontsluit, uitgaande van een gemiddelde verkeersproductie van 5 tot 6 mvt/etmaal per woning. Voor de voertuigverdeling is uitgegaan van een standaardverdeling voor een vergelijkbare buurtontsluitingsweg. Er is geen reden om aan te nemen de daadwerkelijke voertuigverdeling afwijkt van de standaardverdeling.

Tabel 4.1 Verkeersintensiteiten 2009 en 2022 (in mvt/etmaal)

wegvak   jaar  
  2009   2022  
- Kanaaldijk (50 km/h)   3.000   4.000  
- Wetstraat, Kanaalstraat (30 km/h)   1.500   1.800  
- President Steynstraat, de President Krugerstraat, Koningsplein, Willemsplein (30 km/h)   800   1.000  
- Sam Vlessinghof (30 km/h)   400   500  
- Braamstraat en Helmstraat (30 km/h)   100   200  

De Kanaaldijk is verhard met fijn asfalt (DAB). De overige interne erftoegangswegen zijn of zullen worden verhard met een open elementenverharding (klinkers). Deze wegdekverhardingen zullen in de toekomst naar verwachting gehandhaafd blijven.

4.1.2 Verkeerslawaai

Het bestemmingsplan maakt realisering mogelijk van nieuwe woningen langs bestaande wegen. In verband hiermee is de geluidssituatie onderzocht. De berekeningsresultaten zijn in 1 opgenomen.

Beleid en normering

Geluidszones langs wegen

Langs alle wegen bevinden zich als gevolg van de Wet geluidhinder geluidszones, met uitzondering van woonerven en 30 km/h-wegen. Binnen de geluidszone van een weg dient de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen aan bepaalde wettelijke normen te voldoen. De breedte van een geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en de ligging van de weg (binnen- of buitenstedelijk). De geluidszone ligt aan weerszijden van de weg, gemeten vanuit de kant van de weg. Onder stedelijk gebied wordt verstaan: 'het gebied binnen de bebouwde kom, doch met uitzondering van het gebied binnen de bebouwde kom, voor zover liggend binnen zone van een autoweg of autosnelweg als bedoeld in het Reglement verkeersregels en verkeerstekens' (artikel 1 Wet geluidhinder (Wgh)).

Normstelling

Nieuwe situaties: voorkeursgrenswaarde en uiterste grenswaarden

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde. Voor zogenaamde 'nieuwe situaties' (nieuwe wegen of nieuwe woningen) bedraagt deze 48 dB. De uiterste grenswaarde voor binnenstedelijke situaties bedraagt 63 dB. In tabel 4.2 is hiervan een overzicht opgenomen.

De voorkeursgrenswaarde mag in principe niet worden overschreden. Indien uit het akoestisch onderzoek blijkt dat deze voorkeursgrenswaarde wel wordt overschreden, zijn maatregelen noodzakelijk, gericht op het verminderen van de geluidsbelasting aan de gevel. Zijn deze maatregelen onvoldoende doeltreffend of ontmoeten deze maatregelen overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard, dan kan het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Velsen een hogere waarde vaststellen. Deze hogere grenswaarde mag, afhankelijk van de situatie, een bepaalde waarde niet te boven gaan (uiterste grenswaarde). Deze waarde is eveneens in tabel 4.2 opgenomen. Indien de uiterste grenswaarde toch wordt overschreden kan de betreffende gevel als dove gevel worden uitgevoerd. Een dove gevel is een gevel met alleen incidenteel te openen delen zoals bijvoorbeeld nooddeuren. Een dove gevel wordt door de Wet geluidhinder niet als gevel aangemerkt, waardoor de normstelling uit de Wet niet van toepassing is.

Voorts dient altijd de wettelijke binnenwaarde te worden gegarandeerd. Het kan daarvoor noodzakelijk zijn dat geluidswerende gevelmaatregelen worden genomen. In het kader van de ruimtelijke procedures komen echter alleen de maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied aan de orde. De gevelmaatregelen komen pas aan de orde in het kader van de daadwerkelijke realisering van de ontwikkeling. Hieraan wordt bijvoorbeeld getoetst bij een bouwaanvraag.

Tabel 4.2 Grenswaarden wegverkeerslawaai voor woningen in binnenstedelijke situatie

  voorkeursgrenswaarde   uiterste grenswaarde  
nieuwe woningen-nieuwe wegen   48 dB   58 dB  
nieuwe woningen-bestaande/te reconstrueren wegen   48 dB   63 dB  
bestaande woningen1-nieuwe wegen   48 dB   63 dB  

1) Bestaande woningen zijn aanwezige woningen of geprojecteerde woningen (woningen die op basis van het vigerende bestemmingsplan mogelijk zijn)

30 km/h-wegen

Voor de wegen die zijn ondergebracht in een 30 km/h-gebied geldt geen wettelijke geluidszone. Akoestisch onderzoek naar wegverkeerslawaai is voor deze wegen op grond van de Wgh niet verplicht gesteld. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening echter aannemelijk te worden gemaakt dat sprake is van een aanvaardbaar geluidsniveau langs 30 km/h-wegen. Indien dit niet aannemelijk is, dient te worden onderbouwd of maatregelen ter beheersing van de geluidsbelasting aan de gevels noodzakelijk, mogelijk en doelmatig zijn. Ter onderbouwing van de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting wordt bij gebrek aan referentiekader aangesloten bij de benaderingswijze die de Wgh hanteert voor gezoneerde wegen. Vanuit dat oogpunt zijn de eerder vermelde voorkeursgrenswaarde en de uiterste grenswaarde uit de Wgh als referentiekader gehanteerd.

Berekeningsuitgangspunten onderzoek wegverkeerslawaai

Rekenmethoden

Met behulp van de Standaard Rekenmethode I uit het Reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006 is de geluidsbelasting aan de buitengevels van toekomstige nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen berekend voor het prognosejaar 2020. De berekeningen zijn uitgevoerd met het softwareprogramma SRM I versie 1.40 van DGMR. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1. Voor de berekeningen is voor de betreffende wegen uitgegaan van de verkeersgegevens zoals weergegeven in tabel 4.1.

Aftrek ex artikel 110g Wet geluidhinder

Op alle geluidsbelastingen die voor wegen in deze ruimtelijke onderbouwing zijn vermeld, is conform artikel 110g van de Wgh een aftrek van 5 dB toegepast indien de wettelijke snelheid minder dan 70 km/h bedraagt en 2 dB indien de snelheid 70 km/h of meer bedraagt.

Dosismaat

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Gezoneerde en niet-gezoneerde wegen

De ontwikkeling is gelegen binnen de geluidszones van de gezoneerde wegen Kanaaldijk, Kerkstraat en Geul. Deze wegen zijn binnenstedelijk gelegen, hebben twee rijstroken en derhalve een geluidszone van 200 m. De overige omliggende wegen waaronder de Wetstraat, Kanaalstraat, President Steynstraat, President Krugerstraat, Koningsplein, Willemsplein, Braamstraat, Helmstraat en Sam Vlessinghof zijn op basis van een snelheidsregime van 30 km/h niet gezoneerd ingevolge de Wgh.

Nieuwe woningen

Binnen dit bestemmingsplan worden nieuwe woningen gerealiseerd. In totaal worden ongeveer 129 nieuwe woningen voorzien binnen het plangebied.

Resultaten

Hierna worden per akoestische situatie de resultaten en conclusies behandeld. De berekeningen zijn opgenomen in bijlage 1.

Gezoneerde wegen

De afstand van het plangebied tot de Kerkstraat en de Geul bedraagt meer dan 100 m waarbij sprake is van een tussengelegen gebied met meerdere rijen afschermende bebouwing. Vanwege de afstand en de aanwezigheid van een vrijwel volledige afscherming door tussengelegen bebouwing en daarnaast een verdiepte ligging van de Geul met naastgelegen geluidsafschermende voorzieningen, zal de geluidsbelasting als gevolg van deze wegen lager zijn dan de wettelijke voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Voor deze wegen zijn dan ook geen geluidsberekeningen uitgevoerd.

De hoogst berekende geluidsbelasting aan de gevels van de geluidsgevoelige bestemmingen voor de gezoneerde Kanaaldijk zijn opgenomen in tabel 4.3.

Tabel 4.3 Geluidsbelasting gezoneerde wegen

Bron   48 dB contour (uit wegas)1)   Maximale geluidsbelasting  
Kanaaldijk   65 meter   48 dB  

1) Geluidcontour zonder afschermende werking

Ten gevolge van het verkeer op de Kanaaldijk bedraagt de maximale geluidsbelasting 48 dB. De afstand uit de wegas van de Kanaaldijk tot de nieuwe bebouwing bedraagt circa 65 m. Derhalve wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden. Voor de gezoneerde wegen wordt voldaan aan de voorkeursgrenswaarde van de Wet geluidhinder.

Niet gezoneerde wegen

In tabel 4.4 zijn de resultaten van de berekeningen van de geluidsbelasting aan de gevel van de nieuwe woningen gelegen langs de verschillende 30 km/h-wegen opgenomen.

Tabel 4.4 Geluidsbelasting gedezoneerde wegen

Bron   Maximale geluidsbelasting op woningen  
Wetstraat   57 dB  
Kanaalstraat   57 dB  
President Steynstraat   54 dB  
President Krugerstraat   54 dB  
Koningsplein   54 dB  
Willemsplein   53 dB  
Sam Vlessinghof   51 dB  
Braamstraat   47 dB  
Helmstraat   47 dB  

Gezien de beperkte overschrijding van de algemeen geldende voorkeursgrenswaarde van 48 dB langs President Steynstraat, President Krugerstraat, Koningsplein, Willemsplein en Sam Vlessinghof is de geluidsbelasting aan de gevels van de nieuwe woningen ten gevolge van de 30 km/h-wegen aanvaardbaar. De geluidsbelasting langs De Wetstraat en Kanaalstraat is met 57 dB relatief hoog, maar wordt nog steeds aanvaardbaar geacht aangezien verdergaande geluidsreducerende niet mogelijk of ongewenst zijn en de uiterste grenswaarde van 63 dB in binnenstedelijk gebied niet wordt overschreden. Tevens zullen aan de gevels van de woningen voldoende gevelmaatregelen worden getroffen teneinde een binnenniveau van 33 dB te garanderen conform het bouwbesluit. De geluidsbelasting voor de nieuwe woningen, ten gevolge van het verkeer op de Braamstraat en Helmstraat bedraagt 47 dB of minder en is daarmee relatief laag en kan als aanvaardbaar worden beschouwd aangezien de voorkeursgrenswaarde niet wordt overschreden.