direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: President Steynstraat
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0803PRESIDENTST1-R001

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie Velsen 2015

De Structuurvisie Velsen, vastgesteld door de gemeenteraad van Velsen op 19 december 2005, heeft als doel om een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015, met een doorkijk naar 2020. Door ruimtevraag en ruimtelijke kwaliteit op verschillende thema's te analyseren en te integreren, is grip gekregen op de belangrijkste opgaven en problemen die binnen de gemeente Velsen aan de orde zijn. Belangrijke thema's zijn onder andere wonen, economie en werkgelegenheid, bereikbaarheid en infrastructuur, voorzieningen en welzijn en duurzaamheid. De opgaven, de context en de belemmeringen vormen de grondslag voor de uiteindelijke keuzes die in de visie gemaakt zijn, voor zowel de gehele gemeente als de afzonderlijke kernen.

Een belangrijke ruimtevraag voor de gemeente Velsen ligt op het gebied van wonen. Om aan de huidige en toekomstige woningvraag te voldoen, moet de samenstelling van de voorraad drastisch worden gewijzigd (vooral in IJmuiden en Velsen-Noord) en moet het aanbod worden uitgebreid. Er moet hierbij echter wel rekening gehouden worden met:

  • de rode contouren in het streekplan Noord-Holland Zuid;
  • de opgave van behoud en versterking van de kwaliteiten van de afzonderlijke kernen;
  • de verschillende milieu- en hindercontouren die door en/of over de gemeente lopen.

Met het toewijzen van ontwikkelingsgebieden ten behoeve van realisatie van het programma en ter bescherming van de ruimtelijke kwaliteit van de kernen, wordt de kern van de opgave van deze Structuurvisie geraakt. Prioriteit hierin ligt op binnenstedelijke ontwikkeling.

Bij de voorbereidingen van de structuurvisie werd expliciet de opgave benoemd om 'te voorzien in de eigen woningbehoefte'. Naast de kwantitatieve behoefte om 2.800 woningen te realiseren, is er ook sprake van een kwalitatieve behoefte. Dit laatste betekent dat de huidige woningvoorraad niet meer aansluit bij de woonwensen van de bevolking. De bevolking groeit niet alleen, ze verandert door de vergrijzing ook van samenstelling. Het maken van een wooncarrière wordt steeds belangrijker. Er wordt daarom per wijk gestreefd naar meer differentiatie in de woningvoorraad.

De bouwopgave zal ingevuld worden door op de eerste plaats in te zetten op binnenstedelijke herstructurering. Het grootste deel van de woningbouw in bestaand stedelijk gebied moet worden gerealiseerd door bijvoorbeeld sloop/nieuwbouw wat een kwalitatieve verbetering betekent. Vanwege de wens van een groter woonoppervlak kan vaak op de huidige locatie alleen door hoger te bouwen hetzelfde aantal woningen worden teruggebouwd. Het toevoegen van extra woningen vraagt extra ruimtebeslag, dat vaak ten koste gaat van de buitenruimte. Dat betekent dat per definitie er sprake is van verdichting en een afname van groen en openbare ruimte. Verdichting is alleen toegestaan, wanneer de kwaliteit van de overgebleven ruimte toe zal nemen.

Bovengenoemde beleidsdoelstelling kan worden gezien als aanleiding voor de voorgenomen herstructurering in het gebied rondom de President Steynstraat. Deze herstructurering brengt namelijk meer differentiatie in de woningbouw in de gemeente Velsen en zorgt voor toename van de woonkwaliteit waardoor een wooncarrière mogelijk wordt gemaakt.

2.4.2 Collegeprogramma

Buiten het uitvoering geven aan het primaire doel heeft het college in haar collegeprogramma aangegeven globalere bestemmingsplannen te willen maken zodat flexibel met de ruimte kan worden omgegaan zonder dat de rechtszekerheid in het geding is. In bestemmingsplan President Steynstraat komt dat in alle bestemmingen tot uitdrukking. In de bestemming Wonen is er voor gekozen om geen aparte functieaanduiding erf op te nemen en parkeren mogelijk te maken zodat de erven vrij in te delen zijn en de beschikbare functies flexibel uitwisselbaar. In de bestemming Groen zijn geen aparte (bouw)vlakken opgenomen om aan te geven waar mogelijke speeltoestellen of andere voorzieningen mogen komen. De kerk in het plan heeft een hele brede en flexibel invulbare maatschappelijke bestemming gekregen. Dit globale bestemmingsplan geeft hier volop ruimte voor flexibele invulling en is toekomstproof.

2.4.3 Ruimtelijk Functioneel Kader

De gemeente Velsen heeft een Ruimtelijk Functioneel Kader (RFK) vastgesteld ten behoeve van Complex 135 Oud-IJmuiden President Steynstraat en omstreken. Met dit RFK maakt de gemeente vooraf inzichtelijk welke randvoorwaarden, eisen en uitgangspunten fungeren om te komen tot een nadere uitwerking van deze ontwikkeling door de initiatiefnemer. De randvoorwaarden bevatten onder andere regels voor stedenbouw, welstand en beeldkwaliteit, openbare ruimte en wonen. Hiernaast wordt het financiële aspect, het ruimtelijke ordeningsaspect, communicatie en inspraak en besluitvorming besproken. Het RFK bevat tevens als bijlage een notitie van de Milieudienst IJmond waarin alle milieu aspecten aan bod komen. In verband met de strenge milieueisen die gelden door de nabijheid van zware industrie, dient er extra aandacht besteed te worden aan het Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi). In het voorlopig ontwerp is voldaan aan alle uitgangswaarden, eisen en randvoorwaarden die beschreven staan in het RFK.