Plan: | President Steynstraat |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0803PRESIDENTST1-I001 |
Bij de herstructurering aan de President Steynstraat en omgeving wordt ingezet op het doorzetten van het oorspronkelijk aanwezige stratenpatroon en het creëren van doorzichten in het gebied. Door deze aanpak kan een verbinding tot stand worden gebracht tussen het intensieve stratenpatroon aan de westkant en de lossere indeling aan de oostzijde van het plangebied. Hierdoor ontstaat er een continue patroon in heel Oud-IJmuiden. Het uitgangspunt hierbij is om kleinschalige woonbebouwing met individueel vormgegeven panden te realiseren waarbij gevarieerd wordt met de toepassing van kappen en platte daken. Aan de rand van het plangebied kan hogere, pandsgewijze randbebouwing plaatsvinden, in aansluiting op de bebouwing ten westen van het plangebied. In de randbebouwing wordt een geleidelijke overgang van west naar oost voorgestaan waarin de bebouwing geleidelijk lager wordt. De rooilijn van de randbebouwing verplaatst zich vanaf de Koningin Emmastraat naar de Kanaalstraat waardoor de groene voorzone, met losse bebouwing, gerespecteerd wordt. Het kerkgebouw aan de Helmstraat 9, de Engelmunduskerk, en het Koningsplein zijn speciale verblijfsplekken en diene een specifieke behandeling te krijgen. Voor de inrichting van de openbare ruimte is het wenselijk dat wordt aangesloten bij het beeld en wegprofiel dat voor ogen is in het westelijk deel van Oud-IJmuiden.
Figuur 3.2 Impressie van het voorlopig ontwerp
Het voorlopig ontwerp gaat uit van de bouw van in totaal 129 woningen. Het gaat om grondgebonden woningen en appartementen die zijn verdeeld over blok 1 tot en met 5. Het merendeel van de grondgebonden woningen heeft een achtertuin. In tabel 3.1 is opgenomen hoeveel woningen per blok (zie figuur 3.2) worden gerealiseerd. Bij blokken 1, 2 en 4 worden tevens parkeerplaatsen op eigen terrein gecreëerd. In tabel 3.1 zijn hiervan evenees de aantallen opgenomen. Voor blokken 1 en 2 worden de parkeerplaatsen op maaiveld gerealiseerd. Voor blok 4 wordt een gebouwde parkeervoorziening gemaakt op maaiveld. Op deze parkeervoorzieningen komen terrasen voor de woningen. Daarnaast wordt een aantal parkeervoorzieningen in de openbare ruimte gecreëerd.
Tabel 3.1 Aantal woningen en parkeerplaatsen per blok
Aantal woningen | Aantal parkeerplaatsen op eigen terrein | |
Blok 1 | 54 (34 appartementen, 20 eengezinswoningen) |
55 |
Blok 2 | 23 | 18 |
Blok 3 | 20 | 20* |
Blok 4 | 28 | 56 |
Blok 5 | 4 | 4* |
*Dit is opgelost in blok 4.
In figuren 3.3 en 3.4 (afkomstig uit het voorlopig ontwerp) is te zien dat er, conform het RFK, wordt uitgegaan van een pandsgewijze indeling per straatwand. De gevelpartijen van de verschillende panden worden individueel vormgegeven met kappen en platte daken waardoor een gevarieerd straatbeeld ontstaat zonder dat er sprake is van een herhalende ritmiek van entree- en raampartijen in de gevel.
De pandsgewijze indeling is geïnspireerd door de woningen in Oud-IJmuiden ten westen van de Oranjestraat en komt terug in het gehele ontwerp. Binnen elk blok zullen de woningen in een continue rooilijn worden gebouwd en 'blinde' zijgevels of achterkantsituaties zijn niet zichtbaar in de rooilijn.
De herstructurering brengt een warme en karakteristieke uitstraling met veel aandacht voor groen en openbare ruimte. Daarnaast bieden bijzondere plekken, zoals het Konings- en Willemsplein, mogelijkheden tot het realiseren van aantrekkelijke verblijfsgebieden in de wijk. Ook in het straatbeeld is veel groen ontworpen om de leefbaarheid van de wijk te vergroten. Parkeerplekken zijn in het plan zoveel mogelijk uit het straatbeeld gesitueerd. Het karakteristieke straatbeeld, dat uitgaat van trottoirs aan weerszijden en langs parkeerplaatsen op de rijbaan, wordt zoveel mogelijk aangehouden.
Figuur 3.3 Impressies uit het ontwerp van het straatbeeld Kanaalstraat blok 1 (boven) en blok 2 (onder)
Figuur 3.4 Impressies uit het voorlopig ontwerp van het straatbeeld Wetstraat blok 4 (boven) en blok 3 (onder).