Plan: | IJmuiden West |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0800IJMUIDENWES1-R001 |
In het kader van de Wet geluidhinder liggen er zones rond wegen en spoorlijnen en gezoneerde industrieterreinen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, onderzoek worden gedaan naar de optredende geluidbelasting. Woningen, scholen en gezondheidsgebouwen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidgevoelige bestemmingen. Als de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van een geluidbron overschrijdt, kan een hogere waarde procedure worden gevoerd. Een hogere waarde kan, onder voorwaarden, worden vastgesteld tot de maximale ontheffingswaarde voor de betreffende geluidbron. Binnen het bestemmingsplan worden enkele ontwikkelingen voorzien. Waar een wijzigingsbevoegdheid is opgenomen om woningbouw mogelijk te maken, zal indien nodig een hogere waarden procedure gevoerd worden. Deze procedure wordt gelijktijdig met de procedure voor het ontwerpbestemmingsplan gevoerd. Hierna wordt voor het plan de situatie beschreven voor wegverkeers-, railverkeers-, industrieen luchtvaartlawaai.
Wegverkeerslawaai
De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai is 48 dB. De maximale geluidsbelasting voor een nieuwe geluidgevoelige bestemming in stedelijk gebied, waarvoor met een hogere waardeprocedure ontheffing kan worden verleend, is 63 dB. Uitsluitend op korte afstand van drukke verkeerswegen zal deze waarde van 63 dB worden bereikt of overschreden. Voor de ontwikkeling van nieuwe woningen dient akoestisch onderzoek te worden uitgevoerd. Als de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde dan dient een Wet geluidhinder procedure te worden gevoerd.
Industrielawaai
Het noordelijke deel van het plangebied ligt binnen de zone van de zonegrens industrieterrein IJmond. De voorkeursgrenswaarde voor industrielawaai is 50 dB(A). De geluidbelasting in dit deel van de zone bedraagt maximaal 55 dB(A). Als bij nieuwe ontwikkelingen de geluidsbelasting hoger is dan de voorkeursgrenswaarde dient een Wet geluidhinder procedure te worden gevoerd.
Luchtvaartlawaai
Het plangebied ligt niet binnen het beperkingengebied van het Luchthaven indelingsbesluit voor de luchthaven Schiphol. Uit de Nota Ruimte blijkt dat het plangebied buiten de 20 KE contour rond Schiphol ligt. Binnen de 20 KE contour zijn geen nieuwe uitleglocaties voor woningbouw mogelijk. Dit heeft geen consequenties voor het plangebied.
Vaststelling hogere waarden bij ontwikkellocaties
In dit bestemmingsplan zijn diverse ontwikkellocaties opgenomen waar nieuwbouw kan plaatsvinden, meestal met geluidgevoelige functies volgens de Wet geluidhinder. Voor elk van deze locaties zal onderzocht moeten worden of de Wet geluidhinder een knelpunt oplevert, of dat met vaststelling van hogere waarden de ontwikkeling mogelijk kan worden gemaakt. Dit laatste zal waarschijnlijk voor alle locaties het geval zijn. Voor die locaties waar hogere waarden vastgesteld moeten worden zal dit gelijktijdig met de ontwerpbestemmingsplanprocedure worden gedaan.