Plan: | IJmuiden West |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0453.BP0800IJMUIDENWES1-I001 |
Op 14 april 2011 heeft de gemeenteraad de visie 'Kennisrijk werken in Velsen' als de Visie op Velsen 2025 vastgesteld. De visie geeft op de verschillende beleidsterreinen een toekomstbeeld van de ontwikkeling van de gemeente Velsen tot 2025. De visie zal nog nader worden uitgewerkt in een nieuwe structuurvisie.
In deze visie ligt het accent op kennisrijke industrie: doorontwikkelde bestaande industrieën en initiatieven (kennisintensief worden van haven en staal, offshore-industrie), ontwikkeling van kenniscentra op deze terreinen en ontwikkeling van nieuwe werkgelegenheid op het gebied van duurzame energie (waterenergie) en samenwerking met wetenschappelijke instituten op deze terreinen. De ontwikkeling van IJmuiden tot een plaats met het karakter van een metropool, aantrekkelijk als dynamische haven en als avontuurlijke kustplaats, komt hier uit voort.
In de Visie op Velsen zijn geen concrete elementen opgenomen met betrekking tot het plangebied.
De structuurvisie Velsen 2015 heeft tot doel een actueel, toekomstig en samenhangend kader te scheppen voor ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015, met een doorkijk naar 2020. Het ruimtelijke programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke- en leefkwaliteit. De structuurvisie spitst zich onder meer toe op de vraag waar de verdere verstedelijking van Velsen plaats kan vinden en hoe dit moet gebeuren. Kernopgave daarin is het op elkaar afstemmen van sectorale aanspraken op de ruimte. In de structuurvisie zijn de sectorale aanspraken vervat in de thema's: wonen, werken, verkeer en vervoer, voorzieningen, natuur en landschap, recreatie en toerisme, cultuurhistorie en archeologie en bebouwingstypologie en hoogbouw. Zowel bij de uitleggebieden als bij de herstructurering van bestaande gebieden geldt dat de wezenlijke kwaliteiten en de leefbaarheid niet aangetast mogen worden.
De Structuurvisie Velsen 2015 wijst IJmuiden West aan als concentratiepunt voor maatschappelijke en culturele voorzieningen.
In de woonvisie beschrijft de gemeente welke resultaten men wil bereiken op het gebied van wonen in de periode tot 2015. Verschillende nota's die op rijks- en provinciaal niveau zijn verschenen hebben als input gediend. Geconstateerd wordt dat er meer behoefte is aan keuzevrijheid en kwaliteit. Niet alleen kwaliteit van de woning, maar ook aan kwaliteit van de woonomgeving. In de woonvisie wordt voorts geconstateerd dat er gelet op de bouwopgave van 2200 woningen voor de periode tot 2015, creatief en economisch met de ruimte moet worden omgesprongen. Dit betekent dat er op sommige plekken de hoogte ingegaan moet worden om op andere plekken de bouw van grondgebonden woningen mogelijk te maken.
Woningvoorraad
Het rijksbeleid spreekt zich uit voor een verhouding van 65% koop en 35% huur van de woningvoorraad. In tegenstelling tot het rijksbeleid streven wij voor Velsen naar een verhouding van 55% koop en 45% huur binnen de gestelde planperiode. Door de beperkte uitbreidingsmogelijkheden zal de transformatie van de woningvoorraad grotendeels binnen bestaand stedelijk gebied plaats moeten vinden. Dit bemoeilijkt het proces. Bij nieuwbouwplannen op aanvullende locaties streven wij naar een verhouding van 30% huur en 70% koop om de verhouding 55-45 voor Velsen te bereiken. Bij herstructureringsplannen zal dit afhankelijk van de planvorming variëren.
Om van de wijk Zeewijk weer een concurrerende woonwijk te maken is eind jaren negentig het Masterplan Zeewijk opgesteld en wordt in samenwerking met de woningcorporatie in fasen uitgevoerd. Het Masterplan streeft naar een meer gevarieerde bevolkingsopbouw door een grote variatie in bebouwing. Een groot deel van de nieuwbouw (enkele honderden woningen) is inmiddels gerealiseerd. De wijk, gelegen in de duinen, blijkt steeds populairder bij kopers en huurders. De beginnende neerwaartse spiraal is daarmee omgebogen. Dit project levert een bijdrage aan de woon- en leefkwaliteit in Zeewijk, zowel door de woningen als door de woonomgeving. Er wordt met het programma tegemoet gekomen aan de woonwensen van deze tijd.
Binnen het beleidsveld maatschappelijke ontwikkeling is geen specifiek beleid van toepassing op het plangebied.
De Structuurvisie Velsen 2015 wijst IJmuiden West aan als concentratiepunt voor maatschappelijke en culturele voorzieningen. Het Witte Theater (Kanaalstraat 257) fungeert in IJmuiden West tot op heden als het concentratiepunt voor culturele voorzieningen.
Voor het sportaccommodatiebeleid dient de 'nota accommodatiebeleid voor sportief Velsen 2010-2015' als leidraad. Hierin staan visie, missie en uitgangspunten voor het sportaccommodatiebeleid beschreven. Voor het sportbeleid is 'De kracht van sport' kadernota sportbeleid Velsen 2008-2011 opgesteld. De term 'sportinclusief denken' is een belangrijk uitgangspunt bij ruimtelijke gebiedsontwikkeling om te komen tot een beweegvriendelijke omgeving op langere termijn.
Op 22-9-2011 heeft de raad besloten te kiezen voor nieuwbouw van de sporthal Zeewijk met voorkeur voor een combinatie met nieuwbouw voor basisschool de Zandloper. De ontwikkeling van een multifunctionele sportvoorziening en het inrichten van een beweeg- en sportvriendelijke ruimte past binnen de visie "Velsen 2025".
De beleidsnota Monumentenzorg Velsen is in 2005 vastgesteld en in 2008 geactualiseerd. In deze beleidsnota geeft de gemeente Velsen haar visie op de gemeentelijke monumentenzorg. Leidraad hierbij is een zorgvuldig beheer en weloverwogen behoud van het architectonische en cultuurhistorisch erfgoed van Velsen, in samenspel met rijk, provincie en particulieren.
Cultuurhistorie wordt als vast onderdeel betrokken bij planontwikkelingen en –uitvoering. In paragraaf 5.8 Cultuurhistorie wordt specifiek ingegaan op de cultuurhistorische aspecten van het plangebied.
In de Structuurvisie Velsen 2015 benoemt de gemeente de versterking van de ecologische en landschappelijke structuur als één van de hoofddoelstellingen. Deze is uitgewerkt in het Landschapsbeleidsplan (vastgesteld door de Raad op 28 januari 2010).
De doelstelling van het Landschapsbeleidsplan is te komen tot een vitaal landschap, met ontwikkelingsmogelijkheden binnen een duurzaam en robuust groen raamwerk. Daarbij wordt gestreefd naar het versterken van de (oorspronkelijke) identiteit van het Velsense landschap, een landschap waarin de ontstaansgeschiedenis van het gebied beleefbaar is.
Het versterken van de landschappelijke en ecologische samenhang tussen verschillende onderdelen, landschapelementen of waardevolle deelgebieden. Het verbinden van de verschillende landschapstypen en grotere groengebieden is cruciaal voor zowel het ecologisch functioneren als de beleving en 'leesbaarheid' van dit landschap.
Voor het plangebied heeft het landschapsbeleidsplan geen directe gevolgen.
Op dit moment zijn binnen de gemeente Velsen een drietal groenbeleidsplannen vigerend, namelijk het Bomenplan 2003, de Ecologische groenvisie 1997 en het Groenbeleidsplan 2009 Ruimte voor Groen.
Het 'Groenbeleidsplan Velsen 2008: Ruimte voor Groen' is op 11 juni 2009 door de gemeenteraad vastgesteld en vervangt het groenstructuurplan uit 1985. Het groenbeleidsplan kan worden beschouwd als een deeluitwerking van de structuurvisie Velsen 2015. Het beleidsplan geeft voor de komende periode richting aan de ontwikkeling en het beheer van het Velsense groenareaal met als doel: 'Velsen de charmante plaats te laten blijven die het tot nu toe is geweest'. Een plek waar mensen graag willen wonen en die men graag bezoekt. 'Ruimte voor groen' is een beleidsplan op hoofdlijnen. Een groot aantal zaken dient verder uitgewerkt te worden in deelplannen, die sterk op uitvoering gericht zijn. Diverse groengebieden binnen het plangebied zijn geclassificeerd als "Te behouden groen met compensatieregeling".
In het beleidsplan windturbines en de aanvulling daarop uit 2008 zijn voorwaarden gesteld voor het plaatsen van windturbines binnen de gemeente. Tevens zijn daarbij gebieden aangewezen waarbinnen plaatsing in beginsel mogelijk is. Deze gebieden liggen niet binnen het plangebied, derhalve heeft dit geen consequenties voor het bestemmingsplan.
Horecanota
De gemeente Velsen wil een aantrekkelijk en goed functionerend horeca-aanbod voor inwoners en toeristen. Daarvoor is in de Horecanota 2008 - 2015 het gemeentelijke horecabeleid voor de periode 2008-2015 beschreven, met als centrale doelstelling: "Het bevorderen van een zodanige ontwikkeling van de horeca dat deze de attractie en leefbaarheid van het wonen, werken en verblijven in de gemeente Velsen versterkt". Dit betekent aan de ene kant het realiseren van groei en kwaliteit in de horeca en aan de andere kant tegengaan van negatieve effecten van horeca in Velsen.
Met betrekking tot het plangebied is in de Horecanota 2008 - 2015 het volgende opgenomen:
Kennemerlaan/Kennemerplein:
Het gebied heeft een gemengde winkel/woonfunctie. De aanwezige horeca (overwegend
drankensector) profileert zich als het uitgaanscentrum van IJmuiden. Het beleid 1996
(horeca concentreren in omgeving Kennemerplein, elders consolideren/reduceren, minder
cafés en in plaats daarvan restaurants en/of eetgelegenheden) is niet succesvol gebleken.
Het beleid blijft er op gericht de horeca zo veel mogelijk te concentreren in de omgeving van het Kennemerplein en de uitwaaiering van horeca naar de gedeelten die een overwegende woonfunctie hebben zo veel mogelijk te voorkomen. Fysieke uitbreiding van horeca is hier niet gewenst.
Winkelcentrum Zeewijk
In de economische agenda 2011-2014 is aangegeven dat het college in beginsel positief staat tegenover een uitbreiding van het winkelcentrum Zeewijk. Wel zal, wanneer hier een initiatief voor wordt ingediend, nog een positief besluit nodig zijn om de ontwikkeling mogelijk te maken.
Overig
Naast het horecabeleid is verder geen gemeentelijk economisch beleid van toepassing op
het plangebied. In het plangebied komen nagenoeg geen bedrijfsbestemmingen voor.
Gemengde functies Kennemerlaan
De Kennemerlaan is op te delen in twee gebieden, te weten westelijk en oostelijk van de Grahamstraat. Laatstgenoemd deel valt overigens buiten het plangebied. Het gebied westelijk van de Kennemerlaan werd in bestemmingsplan IJmuiden-Noord (vastgesteld in september 1998) aangeduid als Kernwinkelgebied I, met de nadruk op detailhandel, terwijl het gebied oostelijk van de Grahamstraat was aangeduid als Kernwinkelgebied II, met een meer gemengde centrumfunctie. In de praktijk is echter gebleken dat het onderscheid tussen beide gebieden moeilijk te maken valt. Beide delen van de Kennemerlaan worden gekenmerkt door de aanwezigheid van diverse gemende functies. Om het planologisch regime beter te laten aansluiten op de werkelijke situatie en omwille van de centrale doelstelling om globalere bestemmingsplannen te maken, is er voor gekozen om voor het gebied een gemengde bestemming op te nemen, waarbinnen zowel detailhandel als dienstverlening mogelijk is, evenals winkelondersteunende daghoreca (horeca uit de categorie Ia) en wonen (op de verdiepingen).
In het LVVP 2004 (Lokaal Verkeers- en VervoersPlan ) zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid. IJmuiden West is bereikbaar via drie oost-west gerichte hoofdroutes: Kanaaldijk, Lange Nieuwstraat, Heerenduinweg. Van oudsher wordt de centrale route, de Lange Nieuwstraat, het meest gebruikt. Het beleid is erop gericht het gebruik van deze route te ontmoedigen en de routes buitenom, de Kanaaldijk en Heerenduinweg, te stimuleren. Via de noordzijde van IJmuiden (Kanaaldijk) is IJmuiden West reeds goed te bereiken. Aan de zuidzijde van IJmuiden (Heerenduinweg) is onlangs de aansluiting Gijzenveltplantsoen toegevoegd. Binnen IJmuiden West zijn de afgelopen jaren de meeste gebiedsontsluitingswegen (50 km/uur) en woongebieden (30 km/uur) ingericht volgens de richtlijnen die hiervoor gelden. In aanvulling hierop is het de bedoeling dat ook de Julianakade ingericht zal worden met een fietsvoorziening en dat de huidige fietsstroken op de Planetenweg worden vervangen door vrijliggende fietspaden.
De gemeente Velsen heeft in samenwerking met de Milieudienst IJmond een Meerjaren Milieubeleidsplan (MBP) opgesteld. In het MBP is voor de periode 2008-2012 het gemeentelijke milieubeleid opgesteld en vertaald in concrete doelstellingen. Aandachtspunten in het MBP zijn:
Waar mogelijk wordt meervoudig ruimtegebruik toegepast, waarbij ondergronds bouwen, gestapeld bouwen en het combineren van functies belangrijke elementen zijn. Bij het herinrichten van terreinen dan wel bij uitbreidingswensen wordt uitgegaan van het mengen van functies als wonen, detailhandel, horeca en niet hinderlijke bedrijvigheid. Binnen de gemeente is in navolging van de milieuvisie een beleidsplan duurzaam bouwen vastgesteld. In dit beleidsplan worden de ambities beschreven op het gebied van duurzaam bouwen in relatie tot bouwprojecten en de openbare ruimte. Het toepassen van meervoudig ruimtegebruik is één van de ambities.
Op het beleidsvlak recreatie is geen beleid van toepassing met gevolgen voor het plangebied.
Per 1 oktober 2000 is het algemene bordeelverbod (artikel 250bis Wetboek van Strafrecht) opgeheven. Dit betekent dat het exploiteren van prostitutie (in bordelen of anderszins) vanaf deze datum een legale beroepsuitoefening is. Door de gemeenteraad van Velsen is in september 2000 de nota Integraal prostitutiebeleid vastgesteld. In de nota wordt aangegeven dat er een vergunningplicht is voor seksinrichtingen en dat raam- en straatprostitutie niet is toegestaan. Ruimtelijk gezien is er door de raad aangegeven dat alleen in het havengebied van Velsen maximaal 2 seksinrichtingen gevestigd mogen zijn. In de rest van de gemeente is geen seksinrichting toegestaan.