direct naar inhoud van 4.4 Geluid
Plan: IJmuiden Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0701IJMUIDENCEN1-R001

4.4 Geluid

Hieronder wordt de Wet geluidhinder situatie beschreven voor wegverkeers-, railverkeers-, industrie- en luchtvaartlawaai.

Wegverkeerslawaai

In het kader van de Wet geluidhinder liggen er geluidszones rond wegen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen, zoals woningen, onderzoek worden gedaan naar de optredende geluidbelasting.

De voorkeursgrenswaarde voor wegverkeerslawaai is 48 dB, de grenswaarde is afhankelijk van de situatie. Bij vervangende nieuwbouw binnen de bebouwde kom (zoals bij dit plan mogelijk het geval is) is de grenswaarde 68 dB. Bij een geluidsbelasting van 49 dB tot en met 68 dB, is het mogelijk om 'hogere waarden Wet geluidhinder' te verlenen. Deze worden verleend door de Milieudienst IJmond.

Mogelijk wordt een gedeelte van de Lange Nieuwstraat gereconstrueerd. Bij verkeerskundige/civieltechnische wijzigingen van een bestaande verkeersweg is het begrip 'reconstructie Wet geluidhinder' van toepassing. Dit betekent dat door een (fysieke) ingreep in een verkeersweg de geluidsbelastingen op woningen niet meer dan 1 dB(A) mag toenemen. Is dit wel het geval dan is er (dus) sprake van een reconstructie Wet geluidhinder en moet er voor de betreffende woning een 'hogere waarde vanwege reconstructie' aangevraagd worden.

Als bijvoorbeeld de asfalt wegdekverharding van de Lange Nieuwstraat wordt vervangen door een klinkerbestrating dan neemt de geluidsbelasting met 2 – 4 dB(A) toe zodat er dan sprake is van een reconstructie Wet geluidhinder. Dit betekent dat gelijktijdig met de Wro-procedure 'hogere waarden Wet geluidhinder' dienen te worden verleend. Dit betekent tevens dat voor de betreffende woningen ter hoogte van het te reconstrueren wegvak akoestische onderzoeken naar het binnenniveau (de geluidsbelasting in een woning) moeten worden verricht en dat eventueel geluidsisolerende voorzieningen (beglazingen en ventilatievoorzieningen) moeten worden aangebracht. Hier zijn hoge kosten mee gemoeid.

Railverkeerslawaai

In of nabij het plangebied zijn geen spoorwegen gesitueerd.

Industrielawaai

Het plangebied is in de geluidszone van het industrieterrein IJmond gesitueerd. De geluidsbelastingen zullen in grote delen van het plangebied naar verwachting lager zijn dan de voorkeursgrenswaarde van 50 dB(A). De geluidsbelasting op eventuele nieuwbouwplannen in het meest noordelijk gebied kunnen hoger zijn dan 50 dB(A), met name als sprake is van hoogbouw. Geluidsbelastingen die hoger zijn dan de grenswaarde van 55 dB(A) worden niet verwacht. Bij een geluidsbelasting van 51 dB(A) tot en met 55 dB(A), is het mogelijk om 'hogere waarden Wet geluidhinder' te verlenen. Deze worden verleend door de Milieudienst IJmond.

Luchtvaartlawaai

Niet van toepassing

Conclusie

Eventuele nieuwe ontwikkelingen die mogelijk worden gemaakt in het bestemmingsplan dienen te worden getoetst aan de Wet geluidhinder, namelijk door middel van het opstellen van een akoestisch onderzoek.

Voor wat betreft de reconstructie van de Lange Nieuwstraat ter hoogte van het winkelcentrum wordt geadviseerd om te voorkomen dat sprake zal zijn van een reconstructie Wet geluidhinder. Dit kan worden bereikt door na de reconstructie opnieuw asfalt (DAB) als wegdekverharding toe te passen. Eventueel kunnen ook zogenoemde 'stille klinkers' worden toegepast.