direct naar inhoud van 3.5 Gemeentelijk beleid
Plan: IJmuiden Centrum
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0701IJMUIDENCEN1-R001

3.5 Gemeentelijk beleid

3.5.1 Visie op Velsen 2025

Het document ‘Visie op Velsen 2025: Kennisrijk werken in Velsen’ is op 14 april 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. De visie positioneert zichzelf als volgt:”De visie zelf is geen blauwdruk, geen strategisch beleidsplan, maar een inspirerend toekomstbeeld, een bereikbare droom. Niet van de gemeente, maar van de gemeenschap Velsen”. En de positie van de gemeente daarin: “De rol van de gemeente in deze visie is die van facilitator. Daarnaast schept de gemeente waar mogelijk de nodige randvoorwaarden, bijvoorbeeld op het gebied van ruimtelijke ordening en de inrichting van de openbare ruimte”.

Voor IJmuiden en in het bijzonder, het centrum van IJmuiden zijn in de visie een aantal toekomstbeelden opgenomen die van invloed kunnen zijn op dit bestemmingsplan. Bijvoorbeeld een beoogde nieuwe instroom van (internationale) kenniswerkers en studenten moet de groei en bloei van IJmuiden als belangrijkste voorzieningencentrum in Velsen mogelijk maken.

Aangezien eigenlijk alle voorzieningen in en rond IJmuiden zijn gevestigd, beperken de voorzieningen in de andere kernen zich tot basisvoorzieningen. Voor de dagelijkse boodschappen kan men hier ook goed terecht, wil men meer, dan is IJmuiden de aangewezen plek. Voornamelijk als gevolg van de metropole ontwikkeling van IJmuiden is een groeiend deel van de beroepsbevolking werkzaam in horeca, detailhandel en zakelijke en financiële dienstverlening.

De Visie is dat de ontplooiing van Velsen in IJmuiden als centrum van voorzieningen een boost gaat gegeven aan de horeca, zowel bestemd voor zakenlieden (goede visrestaurants) als voor expats en studenten (uitgaansgelegenheden aan het strand en in de haven). Ook de detailhandel gaat er baat bij vinden. Uiteraard zijn er de grote winkelketens, maar de vele winkeltjes, kunstenaarsateliers, cafés en eethuisjes bepalen het beeld. Ook de Velsenaren zelf zoeken IJmuiden graag op voor meer dan de dagelijkse boodschap of om een filmpje te pakken. Zij vinden IJmuiden voor funshoppen of uitgaan een prima alternatief voor Amsterdam en Haarlem.

De 24-uurs-economie in IJmuiden en de activiteiten en ontmoetingen, ook buiten, die daarmee samenhangen, zorgen voor een grote sociale controle

3.5.2 Structuurvisie (2015)

In de structuurvisie Velsen 2015 worden 2 zwakke elementen genoemd die op het plangebied van toepassing zijn. Het ontbreekt IJmuiden aan een attractief winkelcentrum waarbij de Lange Nieuwstraat (als hoofdwinkelstraat van Velsen) tevens een hoofdontsluitingsroute voor een groot deel van IJmuiden is. En er is onvoldoende differentiatie aan woningen die er voor zorgt dat mensen hun wooncarrière in de wijk kunnen doorlopen.

Ter plaatse van de Lange Nieuwstraat en de De Noostraat wordt ingezet op versterking van de woonfunctie in gestapelde vorm. De stedenbouwkundige structuur van Dudok dient daarbij gerespecteerd te worden. Tussen Plein 1945 en het Velserduinplein zal het brandpunt van de herstructurering van het stadscentrum plaatsvinden.

Stedelijke vernieuwing in het centrum van IJmuiden is nodig om de kwaliteit van het stedelijk

gebied op een hoger peil te brengen. Velsen zet in op ingrepen in de fysieke leefomgeving in samenhang met de sociale, economische en culturele structuur. Het centrumgebied van IJmuiden moet een echt stadshart worden. Het gaat om het vergroten van de aantrekkingskracht van het centrumgebied, het vestigen en concentreren van centrumvoorzieningen en de versterking van de woonfunctie. Het centrum van IJmuiden is het centrum van de gemeente Velsen. En dat moet uitstraling krijgen. Het stadscentrum kent momenteel een vrij complete branchering met een aantal sterke ketens en winkels.

Stedenbouwkundig maakt het naoorlogse IJmuiden deel uit van een grootschalig, door W.M. Dudok ontworpen stedenbouwkundig plan. Het Moerberg- en Gijzenveltplantsoen vormt samen met de Lange Nieuwstraat de hoofdstructuur van dit plan. Sinds de realisering van het Plan Dudok is slechts in geringe mate iets veranderd aan de opzet van de naoorlogse wijken, waardoor de stedenbouwkundige eenheid niet is verstoord. Belangrijke kenmerken van de stedenbouwkundige structuur zijn het lineaire karakter, de ruime opzet en de rationele verkaveling.

Wat betreft de paragraaf over stedelijke vernieuwing in het centrum van IJmuiden is de Structuurvisie Velsen 2015 achterhaald. De raad heeft tijdens een raadssessie van 16 april 2012 zich positief uitgesproken over een “procesvoorstel kwaliteitsimpuls centrum IJmuiden” waarin kaders zijn aangegeven die verder gaan dan het Structuurplan Centrum IJmuiden en de Structuurvisie Velsen 2015. Tijdens de sessie hebben de leden onder andere uitgesproken dat de bestaande stedenbouwkundige structuur van Dudok niet hard is. Omdat het bestemmingsplan overwegend conserverend is zit de stedenbouwkundige structuur van Dudok er impliciet wel in.

3.5.3 Woonvisie 2025

Het beleid op het gebied van wonen is vastgelegd in de ‘Woonvisie Velsen 2025’ uit 2013. Hierin zijn verschillende nota’s die op rijks- en provinciaal niveau op het vlak van wonen zijn verschenen verwerkt. Maar ook het eigen beleid is geïmplementeerd zoals de ‘Visie op Velsen 2025’. Daarnaast is in de visie rekening gehouden met ontwikkelingen van buitenaf die de sterk van invloed zijn op het wonen zoals bijvoorbeeld de kredietcrisis die vanaf 2007woedt.

De focus voor IJmuiden ligt op een veranderopgave tot interessante stad om genoeg jonge mensen te trekken en te binden. Met een kwaliteitsimpuls wordt gezorgt voor een kwalitatief en hoogwaardig woonmilieu op een speciale plek. Ijmuiden als interessante stad staat voor kwaliteit, hoogwaardig en metropolitaan wonen in een stadse omgeving waarbij natuur en rust om de hoek ligt.

Het woonmilieu in het centrum van IJmuiden kan momenteel grofweg worden getypeerd als centrumstedelijk en groenstedelijk. Er is een variatie in woondichtheid dichtbij voorzieningen. De woningvoorraad in het centrum van IJmuiden dateert grotendeels uit de wederopbouwperiode na de Tweede Wereldoorlog (1949-1965) en wordt gekenmerkt door een groot aandeel woningen dat huisvesting biedt aan de primaire doelgroep van de woningbouwcorporaties.

Het centrum van het plangebied kan worden getypeerd als centrumstedelijk met een mix van huur en koopwoningen; appartementen boven de winkels en langs de Lange Nieuwstraat en grondgebonden eengezinswoningen in het gebied achter de Lange Nieuwstraat.

Er zijn een aantal relatief kleine bouwlocaties in het plangebied. Voor deze locaties wordt een actueel woningbouwprogramma voorgesteld.

3.5.4 Maatschappelijk beleid

De maatschappelijke functies die in het bestemmingsplan liggen is het indirecte gevolg van het uitvoeren van Maatschappelijk beleid. In het stuk “Samen aan de slag, visie op maatschappelijke ondersteuning 2012-2015” wordt aangegeven dat verschillende vormen van maatschappelijke ondersteuning op verschillende locaties worden aangeboden. Het algemene maatschappelijke beleid is om in getrapte verantwoordelijkheid de maatschappelijke ondersteuning te faciliteren. In toenemende mate:

• Mensen zorgen voor zichzelf

• Mensen zorgen voor elkaar (civil society)

• Een voorliggende en/of collectieve voorziening alleen waar nodig

• Vrijwillige inzet waar mogelijk

• Professionele inzet (incl. een individuele voorziening) op maat

In praktische zin komt het er op neer dat een klein aantal steunpunten voor verschillende disciplines verspreid over de gemeente liggen waar men voor een hulpvraag terecht kan. Deze steunpunten in dit bestemmingsplan zijn:

• Centrum voor Jeugd en Gezin

• Stichting Welzijn Velsen

Verder zijn er nog een aantal maatschappelijke voorzieningen die op dit moment in het plangebied liggen waar geen concreet locatiegericht beleid op zit. Het betreft het gemeentehuis en de bibliotheek.

3.5.5 Archeologie en Monumentenbeleid

De beleidsnota Monumentenzorg Velsen is in 2005 vastgesteld en in 2008 geactualiseerd. In deze beleidsnota geeft de gemeente Velsen haar visie op de gemeentelijke monumentenzorg. Leidraad hierbij is een zorgvuldig beheer en weloverwogen behoud van het architectonische en cultuurhistorisch erfgoed van Velsen, in samenspel met rijk, provincie en particulieren.

In het belang van de (archeologische) monumentenzorg kan in een bestemmingsplan een vergunning voor de activiteit aanleggen, als bedoeld in artikel 3.3 van de Wet ruimtelijke ordening, verplicht worden gesteld bij omgevingsvergunningen. In het bestemmingsplan is dit met een gebiedsaanduiding archeologie aangegeven.

3.5.6 Verkeersbeleid

In het Lokaal Verkeer- en Vervoersplan 2004 (LVVP) zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid.

Voldoende parkeergelegenheid voegt extra kwaliteit toe aan de woning. Op 29 september 1999 is door de Velsense Gemeenteraad een “Leidraad voor de inrichtingswerken van de openbare ruimte” (LIOR) vastgesteld. Hierin is een overzicht opgenomen van het aantal parkeerplaatsen dat in Velsen gerealiseerd dient te worden bij nieuwbouwprojecten.

3.5.7 Milieubeleid

Via de milieuwetgeving en de ruimtelijke ordening wordt getracht milieubelastende en milieugevoelige functies zo goed mogelijk te scheiden, teneinde overlast zoveel mogelijk te voorkomen. De gemeente Velsen heeft in samenwerking met de Milieudienst IJmond een Meerjaren Milieubeleidsplan (MBP) opgesteld. In het MBP is voor de periode 2008-2012 het gemeentelijke milieubeleid opgesteld en vertaald in concrete doelstellingen. Aandachtspunten in het MBP zijn: Het waarborgen van de leefbaarheid, optimaal gebruik van de regelgeving, de voorbeeldfunctie van de gemeente, het bevorderen van duurzame ontwikkeling en het realiseren van klimaatbeleidsdoelstellingen. Waar mogelijk wordt meervoudig ruimtegebruik toegepast, waarbij ondergronds bouwen, gestapeld bouwen en het combineren van functies belangrijke elementen zijn. Bij het herinrichten van terreinen dan wel bij uitbreidingswensen wordt uitgegaan van het mengen van functies als wonen, detailhandel, horeca en niet hinderlijke bedrijvigheid. Binnen de gemeente is in navolging van de milieuvisie een beleidsplan duurzaam bouwen vastgesteld. In dit beleidsplan worden de ambities beschreven op het gebied van duurzaam bouwen in relatie tot bouwprojecten en de openbare ruimte. Het toepassen van meervoudig ruimtegebruik is één van de ambities.

3.5.7.1 Geluid

Wegverkeerlawaai

In het kader van de Wet geluidhinder liggen er zones rond wegen, spoorlijnen en gezoneerde industrieterreinen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidgevoelige bestemmingen, zoals woningen, onderzoek worden gedaan naar de optredende geluidbelasting. Zowel vanwege de herprofilering van de Lange Nieuwstraat als de door derden aangegeven initiatieven zijn er wellicht ontwikkelingen in het vooruitzicht waarbij nader geluidsonderzoek gedaan moet worden in het kader van een goede ruimtelijke onderbouwing. Het ontwerp hogere grenswaardebesluit dat mogelijk van toepassing is zal tegelijkertijd met het ontwerp bestemmingsplan ter visie worden gelegd.

Industrielawaai

Het gehele plangebied ligt binnen de zone van de zonegrens industrieterrein IJmond. De voorkeursgrenswaarde voor industrielawaai is 50 dB(A). De geluidbelasting in dit deel van de zone bedraagt maximaal 55 dB(A). Voor nieuwe ontwikkelingen met een geluidsgevoelige bestemming dient dus een hogere grenswaardebesluit bij het bestemmingsplan te worden genomen.

Vliegverkeerslawaai

Het plangebied ligt niet binnen het beperkingengebied van het Luchthaven indelingsbesluit voor de luchthaven Schiphol. Uit de Nota Ruimte blijkt dat het plangebied buiten de 20 KE contour rond Schiphol ligt. Binnen de 20 KE contour zijn geen nieuwe uitleglocaties voor woningbouw mogelijk. Dit heeft geen consequenties voor het plangebied.

3.5.7.2 Externe veiligheid

De te volgen Wro-procedure is voor zowel het BEVI als de circulaire RNVGS het wettelijke instapmoment om een ruimtelijk plan te toetsen. In het plangebied liggen wel een aantal zogenaamde gevoelige objecten. Na toetsing van het (conserverend) plan aan genoemde documenten kan geconcludeerd worden dat er in de huidige situatie geen knelpunten zijn ten aanzien van het plaatsgebonden risico en groepsrisico. In het bestemmingsplan worden dan ook geen aanvullende onderzoeken gedaan vanwege externe veiligheidsrisico’s.

3.5.7.3 Luchtkwaliteit

In 2007 is de Wet luchtkwaliteit in werking getreden. Daarnaast heeft de raad in 2012 de Visie lichtkwaliteit IJmond 2012-2016 vastgesteld. Omdat er geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk worden gemaakt die op enige wijze bijdragen aan verslechtering van de luchtkwaliteit is volgens de wet sprake van een plan dat niet in betekenende mate bijdraagt aan de luchtkwaliteit. Het plan hoeft daarom niet te worden getoetst aan de luchtkwaliteitsnormen. De conclusie is dat de Wet luchtkwaliteit geen knelpunt vormt voor de realisatie van dit plan.

3.5.7.4 Flora en Fauna

In het bestemmingsplan IJmuiden Centrum zullen enkele ontwikkelingen mogelijk gemaakt worden. In het bestemmingsplangebied komen geen gebieden voor die in de ecologische hoofdstructuur of habitatrichtlijngebied zijn gelegen. Er is geen sprake van de zogenoemde externe werking op de gebieden rond het bestemmingsplangebied. Voor de ontwikkelingen die mogelijk worden gemaakt zal in de toelichting van het bestemmingsplan worden onderbouwd wanneer er geen flora- en faunaonderzoek noodzakelijk is.

3.5.7.5 Water/waterbeheer

IJmuiden-Centrum ligt binnen het beheersgebied van het Hoogheemraadschap van Rijnland. In voorontwerpbestemmingsplan zijn geen wijzigingen wat betreft het te verharden oppervlak in het plangebied. In de Waterparagraaf van deze toelichting worden de mogelijke consequenties voor het waterbeheer nader beschreven en, zo nodig, gemotiveerd.

3.5.8 Groen en waterplan

Op dit moment zijn binnen de gemeente Velsen een drietal groenbeleidsplannen vigerend, namelijk het Bomenplan 2003, de Ecologische groenvisie 1997 en het Groenbeleidsplan 2009 Ruimte voor Groen. In het Landschapsbeleidsplan ligt ook een relatie met groenbeleid maar dit beleidsplan geeft vooral kaders aan de inrichting van het buitengebied. Hoewel Groen in het centrumgebied belangrijk is wordt vanwege de geringe relatie met het Landschapsbeleidsplan dit beleidsstuk buiten beschouwing gelaten.

Groenbeleidsplan "Ruimte voor Groen" (raadsbesluit: 11-6-2009)

Het groenbeleidsplan ‘Ruimte voor Groen’ kan worden beschouwd als een deeluitwerking van de structuurvisie Velsen 2015. Het beleidsplan geeft voor de komende periode richting aan de ontwikkeling en het beheer van het Velsense groenareaal met als doel: ‘Velsen de charmante plaats te laten blijven die het tot nu toe is geweest’. Een plek waar mensen graag willen wonen en die men graag bezoekt. ‘Ruimte voor groen’ is een beleidsplan op hoofdlijnen. Een groot aantal zaken dient verder uitgewerkt te worden in deelplannen, die sterk op uitvoering gericht zijn.

Vanuit het college is middels het collegeprogramma de ambitie uitgesproken om globaler (lees: zo globaal mogelijk) te bestemmen. De groenclassificatiekaarten, welke in 2009 door de raad zijn vastgesteld, zijn heel gedetailleerd en concreet maar daardoor bij directe implementatie in een bestemmingsplan, niet tot een globaal planologisch regime te vertalen. Daarnaast is, conform het groenbeleidsplan, altijd een raadsbesluit nodig om groen te wijzigen of te verwijderen op het moment dat de classifficatie dat aangeeft. Het is niet wenselijk om één gremium meerdere besluiten te laten nemen voor één en hetzelfde doel. Bijvoorbeeld een afwijkingsbesluit op een bestemmingsplan én een besluit om af te wijken van het groenclassifficatiebesluit op het moment dat er een voetpad moet worden aangelegd door een stuk te behouden groen. Eén besluit door één gremium biedt voldoende zekerheid. Daarom wordt in dit bestemmingsplan geen expliciet beschermingsregime opgenomen voor te behouden groen uit het groenclassifficatiebesluit. In de diverse bestemmingen wordt wel aangegeven dat de gronden mede als groen worden bestemd op het moment dat er te behouden groen in de betreffende bestemming voorkomt.

3.5.9 Economisch beleid
3.5.9.1 Detailhandel

Anders dan de historisch gegroeide Hollandse steden, kent Velsen geen stedelijke kern, waar winkels, kantoren, cultuurvoorzieningen en horeca-etablissementen zijn geconcentreerd. In onze gemeente zijn de winkels verspreid over verscheidene kernen en locaties. De kernen kennen een gevarieerd patroon van winkelcentra, winkels en markten. De grootste concentratie winkels bevindt zich echter in dit plangebied.

Het college onderschrijft dat een goed functionerend winkelcentrum zich, in algemene zin, kenmerkt door een aantrekkelijk en geconcentreerd winkelbestand, dito sfeer en uitstraling van het winkelgebied, een goede bereikbaarheid annex parkeergelegenheid. De rol van de gemeente in de weekmarkt is om deze te faciliteren. Voor de markt moet voldoende ruimte op een geschikte plek beschikbaar zijn en de markt moet goed bereikbaar en toegankelijk zijn.

3.5.9.2 Horeca

De gemeente Velsen wil een aantrekkelijk en goed functionerend horeca-aanbod voor inwoners en toeristen. Daarvoor is in de Horecanota 2008 – 2015 het gemeentelijke horecabeleid voor de periode 2008-2015 beschreven, met als centrale doelstelling:

“Het bevorderen van een zodanige ontwikkeling van de horeca dat deze de attractie en leefbaarheid van het wonen, werken en verblijven in de gemeente Velsen versterkt”. Dit betekent aan de ene kant het realiseren van groei en kwaliteit in de horeca en aan de andere kant tegengaan van negatieve effecten van horeca in Velsen.

Met betrekking tot het plangebied is in de Horecanota 2008 – 2015 het volgende opgenomen: IJmuiden beschikt momenteel over een centrumgebied dat niet optimaal functioneert. Door de lengte en de eenzijdigheid ontbreekt er een duidelijk kernwinkelgebied en een aantrekkelijke winkelrouting. Het aanbod aan zowel dag- als avondhoreca is beperkt. De doelstelling is te komen tot een compacter winkelcentrum in IJmuiden. In de ontwikkelingsvisie wordt aangesloten op het Marktplein en het Velserduinplein met de Hema. In die visie zal op geïntegreerde wijze ook de aard, omvang en locatie van horeca betrokken moeten worden. Daghoreca (deels met terrassen) moet onderdeel van het winkelgebied zijn. Daarbij blijft ook Plein 1945 de aangewezen locatie om een clustering van horeca mogelijk te maken. Bij het invullen van horeca op Plein 1945 gaat het om zowel daghoreca die de winkelfunctie van het centrum kan versterken (lunchrooms, food- cafés etc.) als avondhoreca (grandcafé, restaurants). Voor Plein1945 wordt het in dit bestemmingsplan gefaciliteerd. Voor de rest van de ambitie zijn de plannen onvoldoende concreet om mee te nemen in dit bestemmingsplan.

De kiosken lenen zich ook goed voor daghoreca. De invulling voor detailhandel blijft een lastige, ze zijn feitelijk te klein om een goed renderende winkel te exploiteren. Een brede centrumfunctie (detailhandel, daghoreca, dienstverlening) zoals in dit bestemmingsplan aan het gebied is gegeven zal in de kiosken zorgen voor minder leegstand en een levendige invulling.

3.5.10 Prostitutie

Per 1 oktober 2000 is het algemene bordeelverbod (artikel 250bis Wetboek van Strafrecht) opgeheven. Dit betekent dat het exploiteren van prostitutie (in bordelen of anderszins) vanaf deze datum een legale beroepsuitoefening is. Door de gemeenteraad van Velsen is in september 2000 de nota Integraal prostitutiebeleid vastgesteld. In de nota wordt aangegeven dat er een vergunningplicht is voor seksinrichtingen en dat raam- en straatprostitutie niet is toegestaan. Ruimtelijk gezien is er door de raad aangegeven dat alleen in het havengebied van Velsen maximaal 2 seksinrichtingen gevestigd mogen zijn. In de rest van de gemeente, dus ook in dit plangebied, is geen seksinrichting toegestaan.