direct naar inhoud van 2.5 Gemeentelijk beleid
Plan: Havengebied IJmuiden
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0453.BP0500HAVENGEBIED1-I001

2.5 Gemeentelijk beleid

2.5.1 Visie op Velsen 2025

Het document 'Visie op Velsen 2025: Kennisrijk werken in Velsen' is op 31 maart 2011 door de gemeenteraad vastgesteld. De visie geeft op de verschillende beleidsterreinen een toekomstbeeld van de ontwikkeling van de gemeente Velsen tot 2025. De visie positioneert zichzelf als volgt: "De visie zelf is geen blauwdruk, geen strategisch beleidsplan, maar een inspirerend toekomstbeeld, een bereikbare droom. Niet van de gemeente, maar van de gemeenschap Velsen". En de positie van de gemeente daarin: "De rol van de gemeente in deze visie is die van facilitator. Daarnaast schept de gemeente waar mogelijk de nodige randvoorwaarden, bijvoorbeeld op het gebied van ruimtelijke ordening en de inrichting van de openbare ruimte".

Voor IJmuiden is in de visie een aantal toekomstbeelden opgenomen die van invloed kunnen zijn op het bestemmingsplan. In deze visie ligt het accent op kennisrijke industrie: doorontwikkelde bestaande industrieën en initiatieven (kennisintensief worden van haven en staal, offshore-industrie), ontwikkeling van kenniscentra op deze terreinen en ontwikkeling van nieuwe werkgelegenheid op het gebied van duurzame energie (waterenergie) en samenwerking met wetenschappelijke instituten op deze terreinen. De ontwikkeling van IJmuiden tot een plaats met het karakter van een metropool, aantrekkelijk als dynamische haven en als avontuurlijke kustplaats, komt hier uit voort.

De rol van de gemeente in deze visie is die van facilitator. De gemeente brengt partijen bijeen, legt relaties en verbindingen, initieert overleggen en zet zich in voor nauwe regionale samenwerking. Daarnaast schept de gemeente waar mogelijk de nodige randvoorwaarden, bijvoorbeeld op het gebied van ruimtelijke ordening en de inrichting van de openbare ruimte. De gemeente voert een actief marketing- en promotiebeleid.

De Visie op Velsen 2025 zal uitgewerkt worden in verschillende nog op te stellen beleidsdocumenten, zoals een nieuwe Structuurvisie en een nieuwe Woonvisie.

2.5.2 Structuurvisie (vastgesteld in 2005)

De structuurvisie Velsen 2015, vastgesteld door de gemeenteraad op 19 december 2005, heeft als doel een actueel en samenhangend kader te scheppen voor nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen in de gemeente tot aan 2015. Het is een ruimtelijke vertaling en een verdere uitwerking van de toekomstvisie 2010. Het programma dient te leiden tot een versterking van de ruimtelijke kwaliteit en de leefkwaliteit. De visie spitst zich toe op de vraag waar de verdere verstedelijking van Velsen plaats kan vinden en hoe dit moet gebeuren. Het plangebied is opgenomen als ontwikkellocatie. Zowel bij de uitleggebieden als bij de herstructurering van bestaande gebieden geldt dat de wezenlijke kwaliteiten en de leefbaarheid niet aangetast mogen worden. De belangrijkste ruimtevraag voor de gemeente Velsen ligt op het gebied van wonen.

In de Structuurvisie wordt gestreefd naar de Halkade als visboulevard. Dit krijgt in dit bestemmingsplan verdere uitwerking. Eveneens wordt gestreefd naar hoogteaccenten. Deze worden in dit bestemmingsplan mogelijk gemaakt. Een belangrijk punt is ook de transformering en intensivering van het havengebied door meer activiteiten toe te staan. Door globaler te bestemmen is dat mogelijk binnen dit plan.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.BP0500HAVENGEBIED1-I001_0008.jpg"

Afbeelding 2.5.2.1 Structuurvisie

2.5.3 Archeologie en Monumentenbeleid

Op 3 februari 2005 heeft de gemeenteraad de beleidsnota Monumentenzorg Velsen vastgesteld. De beleidsnota geeft de visie van de gemeente op de monumentenzorg weer. Leidraad hierbij is een zorgvuldig beheer en weloverwogen behoud van het architectonisch en cultuurhistorisch erfgoed, in samenspel met rijk, provincie en particulieren. Het gaat nadrukkelijk om cultuurhistorisch en/of architectuurhistorisch waardevolle objecten, cultuurhistorisch groen en objecten en structuren van historisch-geografische betekenis en bebouwingsstructuren. In verband met het voeren van het integraal gemeentelijk beleid is het van belang dat er een goede afstemming plaatsvindt tussen diverse gemeentelijk disciplines. Cultuurhistorie wordt als vast onderdeel betrokken bij planontwikkelingen en –uitvoering. In paragraaf 3.8 wordt specifiek ingegaan op de cultuurhistorische aspecten van het plangebied.

2.5.4 Verkeersbeleid

In het Lokaal Verkeer- en VervoerPlan 2004 zijn de beleidshoofdlijnen op het gebied van verkeer en vervoer voor de gemeente Velsen vastgelegd. Knelpunten en mogelijke oplossingen worden besproken. Doelstelling van het LVVP 2004 is het vergroten van de verkeersveiligheid, de leefbaarheid en de bereikbaarheid. In zijn algemeenheid is de bereikbaarheid van de haven met name afhankelijk van de maatgevende kruispunten op de primaire route (Pontplein en de kruispunten Amsterdamseweg). Er wordt onderzoek gedaan naar maatregelen om de doorstroming op de route verder te verbeteren.

2.5.5 Milieubeleid

In de Milieuvisie Velsen 2002-2006 is aangegeven dat de beschikbare ruimte zo efficiënt mogelijk gebruikt dient te worden. Waar mogelijk wordt meervoudig ruimtegebruik toegepast, waarbij ondergronds bouwen, gestapeld bouwen en het combineren van functies belangrijke elementen zijn. Bij het herinrichten van terreinen dan wel bij uitbreidingswensen wordt uitgegaan van het mengen van functies als wonen, detailhandel, horeca en niet hinderlijke bedrijvigheid. Binnen de gemeente is in navolging van de milieuvisie een beleidsplan duurzaam bouwen vastgesteld. In dit beleidsplan worden de ambities beschreven op het gebied van duurzaam bouwen in relatie tot bouwprojecten en de openbare ruimte. Het toepassen van meervoudig ruimtegebruik is één van de ambities.

Gemeentelijk beleid voor duurzaam bouwen
Gemeente Velsen en de Milieudienst IJmond hebben ter ondersteuning en invulling van deze beleidsdoelstellingen een lokaal beleid geformuleerd in “Kwaliteit en duurzaam bouwen” en in het milieubeleidsplan 2008-2012. Daarnaast heeft het college van de gemeente Velsen het klimaatprogramma “Velsen, stad van Zon, Zee en Wind” op 1 december 2012 vastgesteld.

Landelijk beleid, Klimaatakkoord Gemeenten en Rijk 2007-2011
Het Rijk en de gemeenten hebben een klimaatakkoord ondertekend. Hierin staan de volgende afspraken over energiebesparing en de overgang naar duurzame energie: reductie van de uitstoot van broeikasgassen van 30% in 2020 ten opzichte van 1990, een energie-besparingspercentage van 2% energiebesparing per jaar en een aandeel van 20% duurzame energie in 2020. Het kabinet Rutte II hanteert het aandeel duurzame energie van 16% in 2020. De ambitie is dat in 2020 de nieuwbouw energieneutraal is en dat het energieverbruik van woningen en gebouwen in 2020 met meer dan 50% is verlaagd. Om resultaten te boeken en innovatie te stimuleren is de energieprestatie coëfficiënt voor nieuwe woningen in 2011 aangescherpt naar 0,6 en wordt deze in 2015 aangescherpt naar 0,4.

GPR Gebouw
Ter ondersteuning en om inzicht te krijgen in de duurzaamheid van nieuwbouw- en renovatieprojecten stelt de Milieudienst IJmond en de gemeente Velsen GPR Gebouw gratis ter beschikking. GPR Gebouw is een instrument waarmee prestaties gemeten kunnen worden, compleet met rapportcijfers van 1 tot 10. Dit instrument kijkt naar 5-6 aspecten, met de nadruk op energie. De GPR-lijst kan online ingevuld worden. De ambitie van de gemeente is een 7.0 te scoren op het thema energie en gemiddeld een 7.0 voor de thema’s milieu, gezondheid, gebruikskwaliteit en toekomstwaarde. De initiatiefnemer dient hierover in een vroegtijdig stadium contact op te nemen met de Milieudienst IJmond. Bij toekomstige bouwaanvragen wordt een GPR Gebouw berekening gevraagd.

2.5.6 Groenbeleid

Het plan 'Ruimte voor Groen' geeft het gemeentelijk beleid weer op het vlak van de groene invulling van de buitenruimte. De gemeenteraad heeft dit in 2009 vastgesteld. Binnen het plangebied is alleen het groen rond de Kromhoutstraat en Dokweg aangegeven als 'Te behouden groen met compensatieregeling'.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.BP0500HAVENGEBIED1-I001_0009.jpg"

Afbeelding 2.5.6.1 Uitsnede Ruimte voor Groen

De Kromhoutstraat is in 2012 heringericht. Hiermee is ook een andere invulling gegeven aan het groen.

2.5.7 Economisch beleid

Bedrijven
De gemeente Velsen heeft voor de toekomstige ruimtelijke ontwikkeling van het Zeehavengebied drie speerpunten van beleid vastgelegd: het versterken van de nationale en internationale positie van IJmuiden als handels- en logistiek centrum voor vis het versterken van IJmuiden als ferry-, cruise-, en short sea-haven het versterken van de positie van constructie- en onderhoudsbedrijven in industrie, offshore en waterbouw. De gemeente Velsen wil deze ambitie bereiken door te zorgen voor:

  • Voldoende fysieke ruimte om te ondernemen mits dit ruimtelijke mogelijk is
  • een goede ontsluiting van het havengebied (zowel over land als over water, bijvoorbeeld voldoende diep vaarwater)
  • de aanpak van de zeer matige uitstraling van grote delen van het havengebied


Detailhandel
Volumineuze detailhandel binnen het plangebied zal daar plaatsvinden waar zich verantwoorde mogelijkheden voordoen die stroken binnen het vastgesteld beleid.


Kantoren en dienstverlenende bedrijven
Kantoren en dienstverlenende bedrijven kunnen gelieerd zijn aan de havengebonden bedrijven. Bij de invulling van de ruimtelijke omgeving zal stil worden gestaan bij een functiemenging van de verschillende bedrijfssoorten teneinde ook hierin tegemoet te kunnen komen aan toekomstige vragen naar dergelijk beschikbare ruimten.

Prostitutie
Door de gemeenteraad is in september 2000 de nota Integraal prostitutiebeleid vastgesteld. Daarin wordt aangegeven dat er een vergunningplicht is voor seksinrichtingen en dat raam- en straatprostitutie niet toestaan. Ruimtelijk gezien is er door de raad aangegeven dat alleen in het havengebied maximaal 2 seksinrichtingen gevestigd mogen zijn. Dit mag enkel binnen het gebied dat begrensd wordt door de Dokweg, Loggerstraat, Vuurtorenstraat en Trawlerkade.

Economische Agenda 2011-2014
De economische agenda 2011-2014 bespreekt concreet het havengebied. In de economische agenda 2011-2014 wordt het collegeprogramma 2010-2014 vertaald naar doelstellingen. Enkele belangrijke punten zijn:

  • Versterken route's van en naar het strand en terminals.
  • Uitbreiden van de ferry- en cruisevaart.
  • Het versterken van de functie als draaischijf voor de vis.
  • De offshore industrie ruimte geven om vanuit IJmuiden te werken.
  • Kennis en innovatie aantrekken.


Horecanota 2009
De centrale doelstelling van de horecanota is:'Het bevorderen van een zodanige ontwikkeling van de horeca dat deze de attractie en leefbaarheid van het wonen, werken en verblijven in de gemeente Velsen versterkt'.

Horecabeleid 2008-2015 voor het Havengebied.
Naast een kleine cluster op de Halkade is de horeca behoorlijk verspreid over het havengebied. Je moet de betreffende horecabedrijven kennen en kunnen vinden. Ter ondersteuning van het toeristisch/recreatieve beleid (IJmuiden Visstad, lokaal binden van ferry- en cruisebootpassagiers) is een concentratie van horeca gewenst, o.a. cafés en (vis) restaurants. In de plannen voor een visboulevard vanaf de Felison Terminal langs de Halkade wordt hier op ingespeeld. In het startdocument is dit opnieuw uitgesproken. Er wordt dus meer mogelijkheden voor horeca geboden rond de Halkade en in de kiosken aan de Trawlerkade.


Beleidslijn BIBOB
Uit wetenschappelijke studies (o.a. door het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum van het Ministerie van Justitie) blijkt dat havens als knooppunten waar goederen, personen en geld bij elkaar komen, grote aantrekkingskracht hebben op de (georganiseerde) criminaliteit. Voor het havengebied wordt dit beeld bevestigd in het Veiligheidsbeeld Noordzeekanaalgebied 2008 dat is opgesteld in opdracht van het bestuurlijk platform Havenveiligheid bestaande uit de burgemeesters van Amsterdam, Zaanstad, Beverwijk, Velsen en Haarlemmerliede. In dit rapport wordt geconstateerd dat de economische activiteit in de havens rond het Noordzeekanaal toeneemt en dat daarbij, als een soort wetmatigheid, meer criminaliteit hoort. Onderzocht is van welke criminaliteitsvormen het aannemelijk is dat deze in het Noordzeekanaalgebied voorkomen.

Dit leidt tot het volgende beeld:
- In het hele gebied zijn meer dan 10 criminele samenwerkingsverbanden actief. Vermoed wordt dat dit het topje van de ijsberg is.
- Hennepplantages worden regelmatig aangetroffen en het vermoeden is dat deze op grote schaal aanwezig zijn.
- Het aantal harddrugszaken neemt toe.
- Er worden veel namaakgoederen aangetroffen (o.a. elektronica en kleding) en er is sprake van sigarettensmokkel.
- Gestolen auto's worden georganiseerd gestript/omgekat.
- Criminele gelden worden witgewassen en gebruikt voor de financiering van
andere criminele activiteiten.

Gelet op dit beeld zullen bouwactiviteiten in het havengebied met een bouwsom van €100.000 en hoger en/of gericht op het splitsen van panden, aan het BIBOBinstrumentarium onderworpen worden.

2.5.8 Notitie Havengebied

Op 25 september 2007 is de Notitie over het Havengebied IJmuiden vastgesteld door het college. In deze notitie wordt gestreefd naar het indelen van het havengebied in verschillende zones. Deze zones dienen ervoor om verschillende bedrijven op verschillende locaties toe te staan. Dit om te voorkomen dat bedrijven die niet afhankelijk zijn van de kade en haven zich vestigen op locaties aan de kade. Deze locaties dienen vanwege hun unieke karakter beschikbaar te zijn voor bedrijven die de kade nodig hebben.afbeelding "i_NL.IMRO.0453.BP0500HAVENGEBIED1-I001_0010.jpg" Afbeelding 2.5.8.1 Zonering Notitie Havengebied  

De zoneringen zijn als volgt:
1. een zone voor haven- en kadegebonden bedrijven;
2. een zone voor haven- en kadegebonden bedrijven en havengerelateerde bedrijven;
3. een grotere zone mede voor niet havengerelateerde bedrijven.

Deze zonering wordt in dit bestemmingsplan overgenomen.

2.5.9 Beleidsplan windturbines

De doelstelling van het gemeentelijke windturbinebeleidsplan is meerledig. De belangrijkste voor dit bestemmingsplan zijn:

  • De te plaatsen turbines moeten, op diverse schaalniveaus, een duidelijk herkenbare samenhangende ruimtelijke structuur vertonen. Er wordt hiervoor een ruimtelijk kader geschetst waarbinnen de plaatsing van windturbines mogelijk is. Locaties en minimum en maximum masthoogten worden aangegeven.
  • Verankering in relevante bestemmingsplannen bij actualisering en in de structuurvisie in het windturbinebeleidsplan wordt het Noordzeekanaal als belangrijkste 'drager' voor de opstelling van windturbines op land uit het regionale toetsingsplan overgenomen. Wat niet terugkomt is de noord-zuid gerichte accentuering van de tunnels en rijkswegen, omdat dit in de ogen van de gemeente afbreuk doet aan de herkenbaarheid en continuïteit van de lijnopstelling langs het Noordzee kanaal

De gemeente Velsen kiest ervoor om de windturbines op de noordoever van het Noordzeekanaal te plaatsen. Het kanaal is een zeer sterke en belangrijke as in het landschap. Door middel van windturbines kan deze lijn verder worden geaccentueerd. De herkenbaarheid en ligging van het kanaal in het gebied zal toenemen, ook van ver af. Windturbines passen bij de schaal van dit gebied en de daar gelegen bedrijventerreinen. Toch worden er binnen het havengebied kleine windturbines toegestaan. Dit zijn enkel turbines met een maximale hoogte van 30 meter hoogte.

afbeelding "i_NL.IMRO.0453.BP0500HAVENGEBIED1-I001_0011.jpg"

Afbeelding 2.5.9.1 Beleidsplan Windturbines

Op 9 juli 2012 heeft de provincie een voorbereidingsbesluit genomen. Dit voorbereidingsbesluit ziet op het verbieden van windturbines op land. In aanvulling daarop heeft de provincie op 11 januari 2013 beleid ten aanzien van windturbines vastgesteld. Voor nieuwe windmolens op het land (met uitzondering van enkele locaties) wordt geen ruimte geboden. Dit betekent dat er binnen dit bestemmingsplan geen windturbines worden toegestaan.