direct naar inhoud van 5.1 Wegverkeerslawaai
Plan: Inbreidingslocatie Meerpad
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0450.BPMeerpad-vg02

5.1 Wegverkeerslawaai

Beoogde ontwikkeling
In het plangebied zullen nieuwe woningen gerealiseerd worden. Woningen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidsgevoelige functies waarvoor akoestisch onderzoek uitgevoerd dient te worden.

Toetsingskader

Normstelling
Langs alle wegen - met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven- bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidhinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen of buiten stedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidhinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties
Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan. Voor de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op een auto(snel) weg met buitenstedelijke ligging geldt een uiterste grenswaarde van 53 dB. Wanneer de gestelde uiterste grenswaarde wordt overschreden, biedt de Wgh de mogelijkheid woningen te realiseren met een dove gevel, dat wil zeggen, een gevel met slechts incidenteel te openen delen. De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruik gemaakt.

30 km/h wegen
Zoals gesteld zijn wegen met een maximumsnelheid van 30 km/h of lager op basis van de Wgh niet gezoneerd. Akoestisch onderzoek zou achterwege kunnen blijven. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening inzichtelijk te worden gemaakt of er sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Voor de beoordeling van de geluidsbelasting wordt gebruik gemaakt van de classificering van de kwaliteit van de akoestische omgeving in een milieukwaliteitsmaat volgens de 'methode Miedema'.

Hierin wordt de geluidsbelasting geclassificeerd en beoordeeld op basis van klassen van 5 dB. Omdat de Wgh niet van toepassing is, wordt bij de berekening van de geluidsbelasting geen correctie ex artikel 110g Wgh toegepast.

Tabel 5.1.1 Lden classificering milieukwaliteit volgens de methode Miedema  
Geluidsklasse   beoordeling  
< 50 dB   Goed  
50 - 54 dB   Redelijk  
55 - 59 dB   Matig  
60 - 64 dB   Tamelijk slecht  
65 - 69 dB   Slecht  
>= 70 dB   Zeer slecht  

Onderzoek
De nieuwe woningen zijn gelegen binnen de geluidszone van de A9. De A9 heeft een geluidszone van 400 m, uitgaande van 4 rijstroken en een buitenstedelijke ligging. Eveneens is langs de locatie de Langebuurt gelegen, een 30 km/h weg. Om de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting langs niet gezoneerde wegen te beoordelen, is de geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op deze weg, uit het oogpunt van een goede ruimtelijke ordening, eveneens berekend.

Rekenmethodiek en invoergegevens
Het akoestisch onderzoek is uitgevoerd volgens Standaard Rekenmethode II (SRM II) conform het Reken- en Meetvoorschrift Geluidhinder 2006. De berekeningen zijn opgenomen in Bijlage 2.

Op de Langebuurt zijn geen verkeersgegevens bekend. De Langebuurt is een 30 km/h weg waarop vrijwel uitsluitend bestemmingsverkeer zit. De verkeersintensiteit is dermate laag dat de weg niet is opgenomen in de Regionale Verkeersmilieukaart 2010. Gelet op de zeer lage verkeersintensiteit kan gesteld worden dat er ten gevolge van het verkeer op de Langebuurt geen noemenswaardige geluidhinder zal optreden.

De verkeersgegevens van de A9 zijn aangeleverd in een Geonoisemodel afkomstig van Rijkswaterstaat, model 2022doelm+verplichtm eindvariant 30 november 2008. Hierin zijn de gegevens voor 2022 opgenomen en alle maatregelen welke tot die periode genomen zullen worden.

Resultaten gezoneerde weg
Type A1, appartementen langs de Langebuurt

Hier zullen in totaal  6 appartementen worden gerealiseerd over drie bouwlagen. Uit de berekeningen blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de A9 de maximale geluidsbelasting aan de gevels van 2 appartementen op de begane grond 46 dB bedraagt. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet overschreden en is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat.

Aan de gevels van 2 appartementen op de eerste verdieping bedraagt de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A9 51 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden, de uiterste grenswaarde van 53 dB echter niet.

Ten gevolge van het verkeer op de A9 bedraagt de maximale geluidsbelasting aan de gevels van 2 appartementen op de tweede verdieping maximaal 54 dB. Hierbij worden zowel de voorkeursgrenswaarde als de uiterste grenswaarde van 53 dB overschreden. Dit betekent dat de noordgevel en de oostgevel van de appartementen op de tweede verdieping als dove gevel dienen te worden uitgevoerd.

Type W1, W2 en W3, eengezinswoningen

Er zullen in totaal 10 eengezinswoningen worden gerealiseerd. De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A9 aan de gevels van de nieuwe woningen ligt tussen de 51 dB en de 54 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde van 48 dB overschreden. Eveneens wordt op een deel van de gevel van woning W3 de uiterste grenswaarde overschreden. Een deel van de oostgevel op de eerste verdieping van deze woning zal hierdoor doof uitgevoerd moeten worden.

Appartementen A2 en A3

Hier zullen in totaal 22 appartementen worden gerealiseerd. Aan de gevels van 3 appartementen op de begane grond bedraagt de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A9 minder dan 48 dB. Hierbij is sprake van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Aan de gevels van nog eens drie appartementen op de begane grond bedraagt de maximale geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A9 49 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde echter wel overschreden.

De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A9 aan de gevels van de 8 appartementen op de eerste verdieping ligt tussen de 50 dB en de 53 dB. Hierbij wordt de voorkeursgrenswaarde overschreden, de uiterst grenswaarde echter niet.

Ten gevolge van het verkeer op de A9 bedraagt de maximale geluidsbelasting aan de gevels van 8 appartementen op de tweede verdieping 54 dB en 55 dB. Hierbij worden zowel de voorkeursgrenswaarde als de uiterste grenswaarde van 53 dB overschreden. Dit betekent dat de noordgevel en de oostgevel van het appartementencomplex op de tweede verdieping als dove gevel dienen te worden uitgevoerd.

Maatregelen

De geluidsbelasting aan de gevels van de geluidsgevoelige bestemmingen kan worden gereduceerd door maatregelen aan de bron of in het overdrachtsgebied.

Er is een aantal maatregelen aan de bron denkbaar. De eerste mogelijkheid zou het beperken van de verkeersomvang, het wijzigen van de snelheid of van de samenstelling van het verkeer kunnen zijn. Het beperken van de verkeersomvang of de samenstelling van het verkeer is niet mogelijk, omdat de A9 een belangrijke ontsluitende functie heeft. Het verlagen van de wettelijke maximumsnelheid is eveneens niet mogelijk. Het beperken van de verkeersomvang of het wijzigen van de samenstelling van het verkeer of de maximumsnelheid ontmoet derhalve overwegende bezwaren van verkeers- en vervoerskundige aard.

Een andere maatregel aan de bron is het toepassen van een ander wegdektype en een maatregel in het overdrachtsgebied is het plaatsen van geluidsschermen. Deze maatregelen zijn reeds in het model van Rijkswaterstaat meegenomen.

Geconcludeerd kan worden dat redelijkerwijs geen verdere maatregelen mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren of dat maatregelen daartoe op overwegende bezwaren van stedenbouwkundige, landschappelijke, verkeerskundige, vervoerskundige of financiële aard stuiten.

Resultaten niet gezoneerde weg
Zoals eerder gesteld is de verkeersintensiteit op de Langebuurt zeer laag en treedt er ten gevolge van het verkeer op de Langebuurt geen noemenswaardige geluidhinder op. De milieukwaliteit zal goed zijn.

Conclusie
Voor de woningen ten gevolge van het verkeer op de niet gezoneerde weg is sprake van een aanvaardbare akoestische situatie.

Geconcludeerd kan worden dat verdere maatregelen niet mogelijk zijn om de geluidsbelasting te reduceren ten gevolge van het verkeer op de A9. De gecumuleerde geluidsbelasting staat het verlenen van hogere grenswaarden niet in de weg.

Er dient dan ook een verzoek tot vaststelling van hogere waarden te worden gedaan. Een en ander is vastgelegd in tabel 5.1.3.

Tabel 5.1.3 Ontheffingswaarden

ontwikkeling   aantal woningen   laag   ontheffingswaarde   geluidsbron  
Type A1   2   1e verdieping   51 dB   A9  
  1*   2e verdieping   53 dB   A9  
  1*   2e verdieping   51 dB   A9  
Type W1   4     52 dB   A9  
Type W2   1     53 dB   A9  
  2     52 dB   A9  
  2     51 dB   A9  
Type W3   1*     53 dB   A9  
Appartementen   3   Begane grond   49 dB   A9  
  2   1e verdieping   53 dB   A9  
  2   1e verdieping   52 dB   A9  
  2   1e verdieping   51 dB   A9  
  2   1e verdieping   50 dB   A9  
  2*   2e verdieping   53 dB   A9  
  4*   2e verdieping   51 dB   A9  
  2*   2e verdieping   49 dB   A9  

De betreffende hogere waarden zullen in het kadaster worden vastgelegd.

Aan de gevels van een aantal appartementen en een woning is sprake van een overschrijding van de uiterste grenswaarde. Deze gevels dienen uitgevoerd te worden als dove gevels. In bovenstaande tabel zijn deze woningen aangegeven met een *, in onderstaande figuur is een overzicht hiervan opgenomen. Bij de appartementen betreft het alleen de noord- en oostgevels van de appartementen op de 2e verdieping. Voor de woning geldt dat een deel van de oostgevel op de 1e verdieping doof uitgevoerd moet worden

afbeelding "i_NL.IMRO.0450.BPMeerpad-vg02_0005.jpg"

fig 5.1 Situering dove gevels