Plan: | Inbreidingslocatie Meerpad |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0450.BPMeerpad-vg02 |
Inleiding
In onderstaande paragraaf is de verkeersstructuur in en rondom het plangebied beschreven. Vervolgens is gekeken naar de verkeersafwikkeling en de parkeerbehoefte en is bepaald of de nieuwe ontwikkeling zal leiden tot problemen op deze aspecten.
Verkeersstructuur
Bereikbaarheid voor gemotoriseerd verkeer
De nieuwe woningen en appartementen zullen ontsloten worden vanaf het Meerpad. Ook de appartementen direct langs de Langebuurt zullen vanuit het binnenterrein ontsloten worden. Het Meerpad geeft aansluiting op de Langebuurt. Vanaf de A9 kan via de N203, Langebuurt, Westergeest / Middelweg naar de locatie gereden worden. Een andere mogelijke route om de N203 en de A9 te bereiken is via de Langebuurt, Meldijk, Lagendijk en de Broekpolderweg. Eveneens kan in noordelijke richting via de Bonkenburg, Loef, Limmerweg en Geesterweg van en naar de A9 gereden worden.
De wegen rondom de locatie zijn gecategoriseerd als erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h.
Bereikbaarheid voor langzaam verkeer en verkeersveiligheid
Op de 30 km/h wegen vind, conform de inrichting van deze wegen volgens Duurzaam Veilig, een gemengde verkeersafwikkeling plaats. Voor het langzaam verkeer loopt tussen het appartementen blok langs de Langebuurt en de bestaande bebouwing aan de Langebuurt een smalle (voetgangers)steeg.
Bereikbaarheid per openbaar vervoer
In de nabijheid van de locatie is geen openbaar vervoer gelegen. Op ca 1.500 m vanaf de locatie is het treinstation van Uitgeest gelegen. Hier halteren de treinen tussen Amsterdam en Den Helder en tussen Haarlem en Den Helder.
Verkeersgeneratie en verkeersafwikkeling
Op de locatie zullen 38 nieuwe woningen / appartementen worden gerealiseerd. In de huidige situatie is op de locatie een aannemersbedrijf gevestigd. De verkeersgeneratie van dit bedrijf bedraagt ca 50 mvt/etmaal. Uitgaande van 38 woningen / appartementen en 6,3 mvt/etmaal per woning bedraagt de verkeersgeneratie van de nieuwe woningen ca 240 mvt/etmaal. Dit kental is gebaseerd op woonmilieutype centrum dorps uit publicatie 256 (CROW). Dit betekend dat ca 190 mvt/etmaal extra naar de locatie zullen komen. Door de bouw van woningen zal minder zwaar verkeer van en naar de locatie gaan dan in de huidige situatie.
Uit onderzoek1 van Goudappel Coffeng naar de Herinrichting van Westergeest blijkt dat de verkeersintensiteiten op de Langebuurt en de Westergeest laag zijn. De intensiteit op de Langebuurt zal niet meer dan 700 mvt/etmaal bedragen en de intensiteit op de
Westergeest niet meer dan 600 mvt/etmaal. Ook met het extra verkeer van de nieuwe ontwikkeling zal de intensiteit niet meer dan ca 900 mvt/etmaal bedragen. De autoverkeersintensiteiten zijn dusdanig dat een profiel zonder aparte voetpaden goed kan functioneren. Tot ca 1.000 mvt/etmaal is lopen en spelen op straat goed mogelijk.
De verkeersintensiteiten op de Middelweg, Meldijk, Lagendijk en Broekpolderweg zijn afkomstig uit het verkeersmodel 2008 van de Milieudienst IJmond. Hierin zijn de intensiteiten voor 2020 weergegeven. De ontwikkelingen op de locatie zijn in dit verkeersmodel reeds meegenomen.
Tabel Verkeersintensiteiten in 2020 afkomstig uit het verkeersmodel (mvt/etmaal)
2020 | |
Middelweg | 1.102 |
Meldijk | 1.677 |
Lagendijk | 765 |
Broekpolderweg | 1.422 |
De wegen zijn erftoegangswegen. Voor dergelijke wegen wordt een verkeersintensiteit tot 6.000 mvt/etmaal aanvaardbaar geacht. De intensiteit op de verschillende wegen ligt ver onder dit gestelde maximum. Gesteld kan dan ook worden dat de wegen voldoende zijn ingericht om een adequate en veilige afwikkeling van het verkeer mogelijk te maken.
Parkeren
Het benodigde aantal parkeerplaatsen is berekend aan de hand van de normen uit de parkeerbeleidsnota Uitgeest 2005, zie Bijlage 1. De normen hierin zijn vastgesteld en zullen gehanteerd worden om de rechtszekerheid te waarborgen.
Voor de nieuwe grondgebonden woningen is uitgegaan van dure woningen met een norm van 1,5 parkeerplaatsen per woning. Voor de appartementen is uitgegaan van middeldure woningen met een norm van 1,3 parkeerplaatsen per woning. Dit is gezien de huidige woningmarkt en het feit dat een aantal zorgappartementen worden gerealiseerd een reëel uitgangspunt.
Uit de parkeerbalans blijkt dat 52 parkeerplaatsen benodigd zijn om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Er worden in het plangebied 53 parkeerplaatsen gerealiseerd.
Conclusie
De bereikbaarheid voor het gemotoriseerd verkeer en het langzaam verkeer is goed te noemen. Door het ontbreken van openbaar vervoer in de directe omgeving van de locatie is deze bereikbaarheid slecht. De verkeersveiligheid in het plangebied is voldoende gewaarborgd. Het extra verkeer ten gevolge van de nieuwe ontwikkeling leidt niet tot problemen in de verkeersafwikkeling. Tevens worden voldoende parkeerplaatsen gerealiseerd om in de eigen parkeerbehoefte te kunnen voorzien. Het aspect verkeer staat de realisatie van de nieuwe woningen en appartementen dan ook niet in de weg.