Plan: | Haven- en bedrijventerrein 2011, 1e herziening |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0450.BPHavenbedrijv2011-VG02 |
Inleiding
In deze paragraaf wordt de huidige verkeersstructuur beschreven voor zowel het gemotoriseerd verkeer, het langzaam verkeer als het openbaar vervoer. Eveneens is de parkeersituatie binnen het plangebied beschreven.
Verkeersstructuur
Ontsluiting gemotoriseerd verkeer, langzaam verkeer en openbaar vervoer
Het plangebied wordt ontsloten vanaf de Geesterweg. De Geesterweg heeft een belangrijke verkeersfunctie en vormt de verbinding tussen Uitgeest en Akersloot. Tevens geeft de Geesterweg verbinding met de A9 (Diemen-Alkmaar). Het bedrijventerrein is in de nabijheid van de afrit Akersloot van de A9 gelegen, hierdoor is er relatief weinig vrachtverkeer dat door de kern Uitgeest rijdt. Vanaf de Geesterweg wordt via de Westerwerf en Molenwerf naar het bedrijventerrein zelf ontsloten. Eveneens kan via de Populierenlaan het bedrijventerrein bereikt worden. Alle wegen binnen het plangebied zijn gecategoriseerd als gebiedsontsluitingswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 50 km/h.
Het fietsverkeer maakt gebruik van dezelfde ontsluitingswegen als het gemotoriseerd verkeer. Langs de Geesterweg zijn conform de inrichting volgens Duurzaam Veilig vrijliggende fietspaden gelegen.
Binnen het plangebied is een bushalte gelegen langs de Geesterweg ter hoogte van de Westerwerf. Hier halteren openbaarvervoersdiensten tussen Uitgeest en Alkmaar.
Parkeren
Door de gemeente Uitgeest is een parkeerbeleidsnota opgesteld (Parkeerbeleidsnota Uitgeest 2005). Hierin is opgenomen dat op het bedrijventerrein ernaar gestreefd wordt het parkeren en expeditie zoveel mogelijk op eigen terrein te laten plaatsvinden (hoofdzakelijk naast of achter de gebouwen). In de huidige situatie is op het terrein geen sprake van knelpunten ten aanzien van parkeren.
Bij nieuwbouw dient aan de hand van parkeernormen het benodigde aantal parkeerplaatsen te worden bepaald. De parkeernormen voor bedrijventerreinen worden gerelateerd aan het oppervlak (m² brutovloeroppervlak (bvo)) en het aantal (te verwachten) arbeidsplaatsen. In tabel 2.1 zijn de parkeernormen aangegeven die gebruikt worden voor bedrijven op bedrijventerreinen.
Tabel 2.1 Parkeernormen bedrijventerreinen
schil | rest | |||||
min. | max. | min. | max. | |||
dienstverlening per 100 m² balie | 2,3 | 2,8 | 2,8 | 3,3 | ||
kantoren zonder balie per 100 m² | 1,2 | 1,9 | 1,5 | 2,0 | ||
garage, servicestation | 1,7 | 2,2 | 2,5 | 2,8 | ||
showroom per 100 m² | 1,2 | 1,4 | 1,6 | 1,8 | ||
laboratorium per 100 m² | 1,7 | 2,2 | 2,5 | 2,8 |
Conclusie
De bereikbaarheid voor het verkeer is goed te noemen, mede door de directe ligging nabij de A9. Door de inrichting van de meeste wegen conform de principes van het concept Duurzaam Veilig is de verkeersveiligheid voldoende gewaarborgd. Er is geen sprake van parkeerproblemen.