direct naar inhoud van 4.8 Verkeer
Plan: Bestemmingsplan Vijfhoek en Hazepolder 2013
Status: ontwerp
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPVH2013-va01

4.8 Verkeer

In het plangebied komen alle verkeersstromen samen: auto's, fietsen, bussen en voetgangers delen hier de beperkte verkeersruimte of kruisen met elkaar.

Het beleid ten aanzien van verkeer en vervoer in de binnenstad is op hoofdlijnen beschreven in het Verkeers- en Vervoerplan Purmerend 2010. Uitwerking hiervan heeft plaatsgevonden in de Structuurvisie, de beleidsnota Parkeren in de binnenstad Purmerend en omgeving (parkeerbeleid 2004 - 2010) en het Verkeersveiligheidsplan Purmerend 2007 - 2010. Op regionale schaal zijn het convenant Gebiedsgericht Benutten (GGB) Purmerend uit 2008 en de OV Visie 2010 - 2030 van belang.

afbeelding "i_NL.IMRO.0439.BPVH2013-va01_0007.png"

Afbeelding 10: Uitsnede wegcategorisering Purmerend. Bron: Verkeersveiligheidsplan Purmerend.

De verkeersstructuur in de binnenstad is opgebouwd uit drie elementen:

  • Gebiedsontsluitingswegen (blauw) zoals De Gedempte Where en de Westerstraat. Deze wegen ontsluiten de gehele stad. Ze zijn ingericht om te ontsluiten en kennen een maximum snelheid van 50 km/uur en bieden zo min mogelijk weerstand. Verkeersoorten worden vanwege de verkeersveiligheid zo veel mogelijk gescheiden.
  • Erftoegangswegen + (groen), zoals de Nieuwstraat en de Plantsoengracht. Deze wegen ontsluiten de binnenstad. De maximum snelheid is hier 50 km/uur. Waar het mogelijk is, is het verkeer gemengd en ongeregeld.
  • Erftoegangswegen. Dit zijn de overige straten in het plangebied. Deze zijn primair bedoeld om te verblijven en te parkeren. Hier geldt in het algemeen een maximum snelheid van 30-km/uur of is autoverkeer niet toegestaan. Langzaam verkeer is hier minimaal gelijkwaardig aan het autoverkeer.

In de Vijfhoek zijn gebiedsontsluitingswegen en erftoegangswegen aanwezig.

In de Hazepolder zijn erftoegangswegen en verder is de stroomweg (rood) A7 in het plangebied aanwezig. De Neckerstraat is een gebiedsontsluitingsweg.

Het bestemmingsplan biedt ruimte voor de inrichting van wegprofielen conform de uitgangspunten van 'Duurzaam veilig' en voor specifieke wegaanpassingen aan kruispunten in de binnenstad ter verbetering van de verkeersveiligheid. De uitgangspunten hiervoor staan vermeld in het Verkeersveiligheidsplan 2007 - 2010.

4.8.1 Langzaam verkeer

Bestaande situatie

In het plangebied wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer (30-km/uur zone) afgewikkeld. Overal in het gebied zijn voetpaden aanwezig langs de wegen voor het autoverkeer. Langs de 50 Km/uur wegen (Neckerstraat, Neckerdijk, Gedempte Singelgracht en Gedempte Where) zijn vrijliggende fietspaden of fietsstroken aanwezig, behalve op de Gedempte Singelgracht. Hier ontbreekt een fietsvoorziening. Daar waar fietsverkeer deze ontsluitingswegen kruist, zijn de oversteken geregeld met verkeersregelinstallaties.

Beleid en gewenste ontwikkeling

Het beleid is er op gericht de bereikbaarheid van de binnenstad aantrekkelijk te maken voor fietsverkeer. In 2010 is een nieuw fietsbeleidsplan vastgesteld. Omdat de raad een nullijn hanteert voor wat betreft nieuwe initiatieven is de beschikbaarheid over budget en daarmee de uitvoering van maatregelen onzeker. Vanaf 2011 wordt de Melkwegbrug aangelegd, een brug voor het fiets- en voetgangersverkeer. Hiermee wordt een goede verbinding gecreëerd tussen de wijken Weidevenne en Kop van West en het centrum. Deze brug maakt geen onderdeel uit van onderhavig bestemmingsplan.

4.8.2 Autoverkeer en parkeren

Bestaande situatie

Het plangebied wordt ontsloten door een aantal gebiedsontsluitingswegen met een maximumsnelheid van 50 km/h. De Neckerstraat, de Neckerdijk, de Gedempte Singelgracht en de Gedempte Where zijn gebiedsontsluitingswegen. De overige wegen en straten in het gebied zijn ingericht als verblijfsgebied en hebben een 30 km/uur-regime. Aan de westzijde van het plangebied geeft de Gedempte Where via de Zuiddijk (gelegen in de gemeente Beemster) aansluiting op de A7 (Zaandam-Hoorn). Aan de zuidwest zijde wordt het gebied via de Kanaalschans ontsloten richting Amsterdam en de woonwijken Gors-zuid en Weidevenne. De Gedempte Where is de belangrijkste ontsluitingsweg in het plangebied, en behoort tot de drukste wegen van Purmerend. In het kader van het project Gebiedsgericht Benutten is in 2011 het kruispunt Neckerstraat-Kanaaldijk heringericht om zo de verkeersveiligheid aldaar te verbeteren.

Het parkeren in het plangebied vindt plaats hoofdzakelijk op openbare straatparkeerplaatsen. In de Hazepolder wordt ook incidenteel op privé tuinen en in privé garages geparkeerd.

Uit het Parkeeronderzoek Purmerend Binnenstad, Gors-noord uit 2009 blijkt dat de parkeerdruk in het centrum van Purmerend en omgeving op het drukst waargenomen moment 75% bedraagt. De parkeerdruk in het openbare gebied is dan ook hoog, maar lager dan de maximale wenselijke bezettingsgraad van 85%. Binnen het onderzoeksgebied zijn wel delen te onderscheiden met een (veel) hogere bezetting. De Hazepolder is een van deze gebieden.

In de gehele binnenstad is het parkeren gereguleerd door middel van vergunningsparkeren en/of betaald parkeren.

Beleid en gewenste ontwikkelingen

In de binnenstad is de auto te gast. In de Structuurvisie is ten aanzien van de verkeersstructuur de ambitie opgenomen het doorgaande verkeer langs het centrum te ontmoedigen. De keuze om het gedeeltelijke rotondemodel te handhaven of een volledig rotondemodel in te voeren is nog punt van discussie. In het kader van het project 'Verkeer binnenstad' worden de varianten voor de verkeerscirculatie in de binnenstad op een rij gezet. De keuze ten aanzien van de verkeersstructuur voor het centrum moet in samenhang met economische en stedenbouwkundige overwegingen plaats vinden.

Momenteel wordt een nieuwe parkeervisie voor de binnenstad opgesteld (parkeervisie binnenstad 2012-2015). De oplossingen in de parkeervisie richten zich op het aanbieden van alternatieven voor de auto en het aantrekkelijker en gemakkelijker maken van het huidige parkeren. Verder wordt voorgesteld om in te zetten op een nieuwe parkeervoorziening in de binnenstad. Deze parkeervoorziening compenseert het huidige parkeeraanbod op de ontwikkellocaties (zoals parkeerterrein Kanaalkade). Een nieuwe parkeervoorziening door de gemeente vergemakkelijkt de opgaaf voor ontwikkelaars. Dit stimuleert ruimtelijke ontwikkelingen hetgeen bijdraagt aan een aantrekkelijke stad.

4.8.3 Openbaar vervoer

Huidige situatie

Het plangebied is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, zowel voor reizigers vanuit Purmerend als vanuit de omliggende gemeenten. Het Tramplein is het belangrijkste openbaar vervoer(OV)knooppunt van de stad en veel lijnen hebben een halte op een van de ontsluitingswegen langs het centrum. Het Tramplein ligt buiten het plangebied. Het treinstation Purmerend centrum ligt weliswaar op loopafstand van het plangebied, het heeft echter een beperkte functie in de ontsluiting van het plangebied.

Beleid en gewenste ontwikkelingen

Het beleid ten aanzien van het openbaar vervoer is verwoord in de regionale OV-visie 2010-2030 (samen met de gemeenten opgesteld door de Stadsregio Amsterdam). De visie is leidraad voor het investeringsprogramma van de Stadsregio. Belangrijk voor het plangebied hierbij is de (her)ontwikkeling van het busstation Tramplein als één van de regionale OV-knooppunten. De herontwikkeling van het busstation maakt geen onderdeel uit van het plangebied.