Plan: | Overwhere Noord 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0439.BPOWN-va01 |
Algemeen
Bij ruimtelijke plannen dient ten aanzien van externe veiligheid naar verschillende aspecten te worden gekeken, namelijk:
Bij het aspect externe veiligheid is een tweetal begrippen van belang, te weten: plaatsgebonden risico (grenswaarde) en groepsrisico (oriënterende waarde). De grenswaarde voor het plaatsgebonden risico voor woningen en kwetsbare objecten is gesteld op een niveau van 10–6 per jaar. Dat wil zeggen dat de kans op een dodelijke situatie door een ongeval met gevaarlijke stoffen op een te bouwen plek maximaal één op de miljoen per jaar mag zijn. Bovendien geldt een inspanningsverplichting voor het groepsrisico. Dit betekent een inspanningsverplichting bij de besluitvorming rond ruimtelijke plannen, waarbij onder andere de mogelijkheden tot het verlagen van de risico's, de zelfredzaamheid en de hulpverlening van belang zijn. Hiervoor is door het ministerie van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieubeheer de Handreiking verantwoordingsplicht groepsrisico opgesteld, een document dat een handleiding geeft met betrekking tot het verantwoorden van het groepsrisico.
In het kader van externe veiligheid is de Risicokaart Noord-Holland geraadpleegd. Op de risicokaart zijn in het plangebied enkele kwetsbare objecten waargenomen, zoals tehuizen en onderwijsinstellingen. Zie onderstaande afbeelding.
Figuur 5.2 Uitsnede Risicokaart Noord-Holland
Vuurwerk
In het plangebied en in de nabijheid zijn, voor zover bekend, geen bedrijven gelegen die vuurwerk verkopen. In het plangebied worden bedrijven die meer dan 10.000 kg vuurwerk verkopen niet toegestaan.
LPG-tankstations
In het plangebied en in de nabijheid zijn geen lpg-stations gelegen die van invloed zijn op de externe veiligheid in het plangebied (groepsrisico).
Besluit externe veiligheid inrichtingen (Bevi)
Er bevinden zich geen Bevi-inrichtingen, bedrijven die risicovolle activiteiten verrichten, in het plangebied en directe omgeving.
Verkeerswegen
Uit de "Verkenning relatie milieu en verkeer binnen de provincie Noord-Holland (2000)" blijkt dat langs verkeerswegen geen aandachtslocaties met een plaatsgebonden risico van 10–6 zijn vastgesteld. De oriënterende waarde voor het groepsrisico wordt daarnaast ook niet overschreden. De Risicoatlas van provincie Noord-Holland (www.risicokaart.nl) bevestigt dit.
Vervoer van gevaarlijke stoffen door transportleidingen
In het plangebied bevinden zich geen planologisch relevante transportleidingen, waar in het bestemmingsplan rekening mee moet worden gehouden.