Plan: | Overwhere Noord 2012 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0439.BPOWN-va01 |
Openbaar vervoer
In totaal zijn binnen het plangebied acht bushaltes aanwezig waarmee de wijk wordt ontsloten. Binnen het plangebied wordt op meerdere plaatsen en door meerdere lijnen gehalteerd. Het gebied is dan ook goed door het openbaar vervoer ontsloten.
Ontsluiting langzaam verkeer
Langs de gebiedsontsluitingswegen zijn vrijwel overal (vrijliggende) fietspaden aanwezig. Dit is conform de uitgangspunten van Duurzaam Veilig. Op de overige wegen in het gebied, met een maximumsnelheid van 30 km/h, wordt het fietsverkeer gemengd met het autoverkeer afgewikkeld.
Behalve de fietsstroken en fietspaden, bevindt zich ook binnen de 30 km/h-gebieden een aantal fietsverbindingen van regionaal en lokaal belang. Overal in het gebied zijn voetpaden aanwezig langs de wegen voor het autoverkeer. Daarnaast bevinden zich in de woongebieden en daartussen nog enkele voetpaden.
Ontsluiting autoverkeer
De belangrijkste gebiedsontsluitingswegen binnen het plangebied zijn de Salvador Allendelaan, Nieuwe Gouw, Flevostraat, Koogsingel, Prof. Oudlaan en de Burgemeester Kooimanweg. De Salvador Allendelaan en de Nieuwe Gouw takken aan op de N244 waarmee de A7 kan worden bereikt. Op de stroomweg N244, buiten het plangebied, geldt een maximum snelheid van 100 km/u. Op de gebiedsontstluitingswegen bedraagt de maximum snelheid 50 km/u. Op alle overige wegen geldt een 30 km regime.
Figuur 4.1 Uitsnede wegcategorisering Purmerend
Parkeren
Het parkeren in het plangebied vindt plaats op aangewezen parkeerterreinen en op parkeerplaatsen langs de weg. Tevens zijn op sommige plekken garages bij woningen aanwezig.