direct naar inhoud van 2.4 Gemeentelijk beleid
Plan: Overwhere Noord 2012
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPOWN-va01

2.4 Gemeentelijk beleid

2.4.1 Structuurvisie Purmerend 2005-2020

In 2006 heeft de gemeenteraad van Purmerend de Structuurvisie 2005-20208 vastgesteld. Hierin zijn vier ambities neergelegd:

  • 1. Purmerend is het centrum van Waterland: Purmerend wil investeren in haar functies waarin zij een regionale rol heeft, om de positie als centrum van Waterland te behouden. De manier waarop Purmerend dit wil bereiken is door te investeren in een veelzijdig, herkenbaar en toegankelijk centrum met kwalitatief hoogwaardige openbare ruimte en door te streven naar een hoog niveau van voorzieningen in zowel het centrum als in andere delen van de stad.
  • 2. Purmerend werkt aan een evenwichtigere woon-werkbalans. In de structuurvisie wordt beschreven dat Purmerend voor de werkgelegenheid sterk afhankelijk is van Amsterdam. Dit is een kwetsbaar punt. Belangrijk is daarom dat Purmerend haar economische punten verder ontwikkelt. Dit is onder meer van belang voor jongeren die in Purmerend zijn geboren en zich nu op de arbeidsmarkt gaan begeven, omdat zij meer geneigd zullen zijn om in Purmerend te werken.
  • 3. Purmerend versterkt haar verbindingen in groen, blauw en grijs. Gesteld wordt dat de kwaliteit van de ligging van de stad veel beter benut kan worden. De kwaliteiten van het buitengebied zijn in de wijken ruimschoots aanwezig, maar zijn op het niveau van de stad te weinig herkenbaar en andersom worden de kwaliteiten van de stad daarbuiten nauwelijks (h)erkend. Uiteen wordt gezet dat de aantrekkelijke ligging van Purmerend veel meer benut kan worden om de kwaliteit van het wonen in de stad te verhogen, om de kansen voor toerisme te vergroten en om het beeldmerk van de stad neer te zetten. Tevens wordt gesteld dat het versterken van de stedelijke structuren kan helpen mensen zich meer verbonden te laten voelen met hun stad en om een betere oriëntatie te krijgen op de stad en haar omgeving.
  • 4. Purmerend kiest voor bloei in plaats van groei. Purmerend heeft zich decennia lang gericht op groei. Nu moet de omslag komen naar het investeren in identiteit en kwaliteit. Beschreven wordt dat het doel niet langer is om woningen te bouwen en nieuwe wijken te ontwikkelen, maar toe te werken naar een complete stad die op basis van kwaliteit de concurrentie aan kan met de steden in de omgeving en die toegesneden is op de demografische veranderingen.
2.4.2 Woonvisie Purmerend

In de Woonvisie 2012-2016 'Samen Leven en Wonen', vastgesteld door de gemeenteraad van Purmerend op 29 maart 2012, formuleert de gemeente haar visie en activiteiten op het gebied van wonen. Hierin wordt vanuit de huidige situatie beschreven wat de ambitites zijn en welke strategie wordt gevoerd. In de Woonvisie staan 5 maatschappelijk opgaven centraal:

  • 1. Een aansprekende woningvoorraad

Iedereen die in Purmerend woont moet perspectief hebben op een aantrekkelijke, passende woning. Bij deze eerste opgave staat de woningvoorraad in Purmerend centraal.

  • 2. Iedereen op de juiste plek

Niet iedereen in Purmerend woont in een woning die past bij de gezinssamenstelling of het inkomen. Verhuiswensen blijven vaak onbeantwoord als gevolg van gebrekkige doorstroming. De opgave is dan ook om die doorstroming te bevorderen.

  • 3. Een prettige woonomgeving

Naast een goede woning, is een goed onderhouden woonomgeving met een prettige sfeer en veilige uitstraling van belang. Betrokkenheid en zorg voor de buurt zijn belangrijke elementen bij deze opgave.

  • 4. Ruimte voor doelgroepen

De woningmarkt reguleert zich voor een belangrijk deel zelfstandig, maar sommige groepen mensen hebben een steuntje in de rug nodig. Zij krijgen voorrang of doen een beroep op een woning die past bij de individuele (zorg)vraag.

  • 5. Duurzaam wonen en leven

Duurzaam wonen en leven dient een maatschappelijk doel en drukt de woonlasten van een huishouden. Daarom is een opgave geformuleerd op het gebied van duurzaamheid. Deze opgave betreft energiebesparing, duurzame energie en duurzaam omgaan met materialen.

Met betrekking tot de eerste opgave wordt uiteen gezet dat de woningvoorraad nu vooral betaat uit koop- en sociale huurwoningen. Door dit relatief eenzijdige aanbod met weinig woningen in het hogere huursegment, komen niet alle doelgroepen aan bod. De ambitie die voor dit onderwerp wordt nagestreefd bestaat daarom uit het realiseren van meer diversiteit, stimulering van het (middel)dure segment in huur en duurdere koop. Ook aandacht voor levensloopbestendige woningen en het zoeken naar kansen voor jongeren hoort bij deze ambitite.

Wat betreft de tweede opgave wordt geconstateerd dat het aantal verhuizingen in de sociale huursector al jaren licht daalt. Ambitie is daarom om te kiezen voor 'doorstroomverbeterende maatregelen'. Ook het bestrijden van woonfraude hoort bij deze opgave.

Om de woonomgeving prettig te houden, wordt gestreefd naar betrokkenheid van de bewoners. inspanning van alle inwoners van Purmerend. Daartoe wordt een gezamenlijk leefbaarheidsbudget ingesteld, die toegankelijk moet zijn voor buurtinitiatieven die bijdragen aan de leefbaarheid.

Voor de verschillende doelgroepen is het uitgangspunt in eerste instantie om in te zetten op de zelfredzaamheid van de inwoners. De bewoners worden aangemoedigd om aan hun eigen woon- en zorgvraag te voldoen, met behulp van hun netwerk en voorzieningen in de directe omgeving. Ondanks de nadruk op de eigen verantwoordelijkheid, zijn er nog steeds bijzondere groepen die extra aandacht behoeven. De gemeente en corporaties ondernemen hier actie, samen met andere (zorg)partijen.

Bij duurzaamheid wordt ingezet op bewustmaking van de bewoners, op hun eigen gedrag en keuzes. Daartoe zullen gemeente, corporaties en Stadsverwarming Purmerend voorlichting geven. Voor woningeigenaren komen duurzaamheidsleningen ter beschikking. Daarnaast zijn de strategieën gericht op de verbetering van de duurzaamheid van huurwoningen, in ieder geval bij mutatie. De gemeente Purmerend zal duurzaamheid ook in haar eigen bedrijfsvoering meer nadrukkelijk een plek geven.

In voorliggend bestemmingsplan worden, bij de nieuwe woningbouwopgaven, bovenstaande uitgangspunten en ambities meegonomen.

2.4.3 Beleidsnota archeologie

Op 24 september 2009 is de beleidsnota Archeologie door de gemeenteraad vastgesteld. De archeologische waarden van Purmerend zijn door ADC Heritage na gedegen onderzoek in kaart gebracht, 'De archeologische verwachtings- en beleidsadvieskaart voor de gemeente Purmerend, rapportage en kaarten'. Op basis van dit onderzoek naar het Purmerendse bodemarchief is archeologiebeleid voor Purmerend opgesteld.

Het Purmerendse archeologiebeleid gaat uit van de in het Verdrag van Malta en het beleid van de rijksoverheid vastgelegde uitgangspunten:

  • behoud van de archeologische waarden 'in situ' (in de bodem) ;
  • de verstoorder betaalt.
2.4.4 Conclusie gemeentelijk beleid

Het voorliggende bestemmingsplan geeft invulling aan de ambities zoals in de Structuurvisie Purmerend zijn gesteld.