Plan: | De Gors e.o. 2010 |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0439.BPGORS2010-va01 |
De gemeente Purmerend is onderdeel van regio Waterland. In de Nota Ruimte is die regio voor een groot deel aangemerkt als Nationaal Landschap. Droogmakerij de Purmer en het stedelijk gebied van Purmerend en Edam-Volendam zijn aangemerkt als bundelingsgebied. In een bundelingsgebied ligt het accent op verstedelijking, maar er moet in samenhang daarmee ook ruimte worden gepland voor andere thema's als water, natuur, landschap, recreatie, sport en landbouw. Daarnaast moet er rekening worden gehouden met cultuur en cultuurhistorie.
Kaart Begrenzing Nationaal Landschap Laag Holland
Bron: Streekplan Noord-Holland Zuid.
Sinds eind september 2004 is het landelijke verkeersveiligheidsbeleid vastgelegd in de Nota Mobiliteit. De Nota Mobiliteit is een nationaal verkeers- en vervoerplan en is de opvolger van het Tweede Structuurschema Verkeer en Vervoer (SVV-2). In de Nota Mobiliteit is het ruimtelijk beleid zoals vastgelegd in de Nota Ruimte verder uitgewerkt en is het verkeers- en vervoerbeleid beschreven. Jaarlijks vallen in Nederland met circa 1.100 doden en 18.500 ziekenhuisgewonden nog te veel slachtoffers doden en ziekenhuisgewonden worden samen ernstige slachtoffers genoemd). Dit veroorzaakt naast het vele menselijke leed, ook enorme financiƫle schade. Jaarlijks wordt de schade geraamd op 9 miljard euro. Het beleid van de Nota Mobiliteit is derhalve gericht op het verminderen van het aantal slachtoffers.
Gesteld is dat in 2010 het aantal doden in Nederland is gedaald tot 900 (-15% ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 2001, 2002 en 2003). Het aantal ziekenhuis gewonden dient in dezelfde periode te zijn gedaald tot 17.500 per jaar (-7,5 % ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 2001, 2002 en 2003). Tien jaar later, in 2020, mogen er niet meer dan 640 doden en 13.500 ziekenhuisgewonden vallen, een daling van respectievelijk 40% en 30% ten opzichte van het gemiddelde van de jaren 2001, 2002 en 2003.
De verkeersveiligheid in Nederland is de laatste decennia sterk toegenomen. De laatste periode is dat met name te danken aan het consequent implementeren van een integraal op verkeersveiligheid gericht verkeers- en vervoerbeleid: Duurzaam Veilig genaamd. Vanuit de Nota Mobiliteit wordt gesteld dat het bereiken van een hoger verkeersveiligheidsniveau wordt bereikt door het doorgaan met inbedden van verkeersveiligheid in wegbeheer, onderwijs, rijopleiding, handhaving, voorlichting en het verscherpen van eisen waar voertuigen aan moeten voldoen.