direct naar inhoud van 9.1 Overleg ingevolge artikel 3.1.1 Bro
Plan: Binnenstad 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0439.BPBS2010-VS03

9.1 Overleg ingevolge artikel 3.1.1 Bro

Artikel 3.1.1 van het Besluit ruimtelijke ordening (Bro) schrijft voor dat een bestuursorgaan dat belast is met de voorbereiding van een bestemmingsplan, daarbij overleg pleegt met de besturen van betrokken gemeenten en waterschappen en met die diensten van Rijk en provincie die betrokken zijn bij de zorg voor de ruimtelijke ordening of belast zijn met de behartiging van belangen welke in het plan in het geding zijn. Artikel 3.1.6 Bro bepaalt daarnaast dat in de toelichting de uitkomsten van dit overleg worden beschreven.

In onderstaande tabel is aangegeven naar welke instanties het voorontwerpbestemmingsplan toegestuurd in verband met het overleg bedoelt in artikel 3.1.1. Bro. Tevens is aangegeven of zij hebben gereageerd.

Instantie   Reactie  
Rijksdienst voor Archeologie, Cultuurlandschap en Monument   Geen  
Gedeputeerde Staten van Noord-Holland   Ja, (zie onder II)  
Inspectie Vrom   Geen  
Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland   Geen  
Cultureel Erfgoed Noord-Holland   Geen  
Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier   Ja (zie onder V)  
Milieufederatie Noord-Holland   Geen  
Kamer van Koophandel   Ja (zie onder IV)  
Landschap Noord-Holland   Geen  
Burgemeester en wethouders van de gemeente Waterland   Ja (zie onder I)  
Burgemeester en wethouders van de gemeente Beemster   Geen  
Burgemeester en wethouders van de gemeente Wormerland   Geen  
Burgemeester en wethouders van de gemeente Landsmeer   Geen  
Burgemeester en wethouders van de gemeente Edam-Volendam   Geen  
Burgemeester en wethouders van de gemeente Zeevang   Ja (zie onder III).  

Hierna zijn - in verkorte vorm - de reacties weergegeven van de instanties, die hebben gereageerd. De ingediende reacties zijn overigens integraal in de overwegingen van het gemeentebestuur betrokken. Bij iedere instantie is het gemeentelijk registratienummer vermeld.

I. Gemeente Waterland, Postbus 1000 Monnickendam. (576979)
 
Het voorontwerp is bestudeerd een geeft geen aanleiding tot reactie.
 
Commentaar
Niet van toepassing.
 
Wijzigingen
Geen.  

II. Provincie Noord Holland (per e-mail) (478924)
 
De provincie heeft geen opmerkingen op het voorontwerpbestemmingsplan.
 
Commentaar
Geen
 
Wijzigingen
Geen.  

III. Gemeente Zeevang, Postbus 1, Oosthuizen (582447)
 
Inspreker heeft geen aanleiding tot het maken van opmerkingen.
 
Commentaar
Niet van toepassing.
 
Wijzigingen
Geen.  

IV. Kamer van Koophandel Noordwest-Holland, Postbus 68, Alkmaar (584394)
 
De Kamer van Koophandel geeft aan betrokken te zijn geweest bij twee themadiscussies over Purmerend: de eerste ging over "De staat van Purmerend" en de tweede ging over de bereikbaarheid van Purmerend.
De kamer van Koophandel is van mening dat de ambities die zijn waargenomen in deze discussies onvoldoende terug komen in het voorontwerp bestemmingsplan.

1. In het voorontwerpbestemmingsplan staat weinig over de ambities om het centrum van de stad in oude glorie te herstellen, inclusief herstel van de oude waterwegen.

2. Voor de verkeersafwikkeling wordt gepleit voor een rotondemodel.

3. tijdens de discussie over bereikbaarheid is ook gesproken over parkeren. Gepleit wordt voor het verder verkeersvrij maken van de binnenstad. Parkeerruimte kan gevonden aan de rand van het centrum of aan de rand van de stad in combinatie met een shuttleverbinding
De shuttleverbinding zou eventueel opgeschaald kunnen worden naar een regionaal niveau.
Voorgesteld wordt om via digitale parkeerborden het aantal lege parkeerplaatsen aan te geven, dit bevordert de bereikbaarheid van het centrum.

Verzoek is om het voorontwerpbestemmingsplan meer aan te laten sluiten op de door de Kamer van Koophandel genoemde ambities onder 1, 2 en 3.
 
Commentaar
De Kamer van Koophandel geeft aan betrokken te zijn geweest bij twee themadiscussies over Purmerend. Thans ligt voor het voorontwerpbestemmingsplan 'Binnenstad 2010'.
De uitgangspunten en ambities die ten grondslag liggen aan dit bestemmingsplan zijn geformuleerd in de Structuurvisie Purmerend 2005 - 2020.

Ad. 1
In dit bestemmingsplan worden de gebruiks- en bouwmogelijkheden van gebieden vastgelegd. Voor de binnenstad betekent dit dat er veel functies mogelijk zijn. Detailhandel speelt een belangrijke rol, maar ook horeca, dienstverlening en wonen. Deze functies zijn allemaal mogelijk in de binnenstad. Door middel van de bouwregels wordt de bestaande bebouwing - voor wat betreft grootte en hoogte - beschermd.
Oude waterlopen worden via dit bestemmingsplan niet hersteld. Hier is door het gemeentebestuur ook geen ambitie voor geformuleerd. De bestaande waterlopen in de binnenstad hebben een bestemming "Water" (de Where, het Noord Hollandskanaal en de Singel) gekregen.

Ad. 2 en 3
De mogelijkheden voor verkeersafwikkeling en de bereikbaarheid, waaronder het genoemde rotondemodel, vormen geen onderdeel van dit bestemmingsplan. Dit jaar wordt er een integrale beoordeling van de parkeersituatie in het centrum gemaakt. De genoemde alternatieven (rotondemodel en parkeersignalering) zullen in het kader van deze beoordeling meegenomen worden.
 
Wijzigingen
Geen.
 

V. Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier
 
1. In het voorontwerp wordt een aantal beleidsnota's genoemd die niet meer van kracht zijn. Het hoogheemraadschap doet enkele tekstvoorstellen:
- pag. 39 van de toelichting: Beheersplan Waterkeringen 2000 - 2010 moet zijn Beheersplan Waterkeringen 2006 -2010.
- voorgesteld wordt de tekst over de Keur 2006 te vervangen door een tekst over Keur HHNK 2009 en Waterbeheersplan 4 2010 - 2015. In de reactie zijn de teksten opgenomen.
- onderaan pagina 40 wordt gesproken over de Wet Verontreiniging Oppervlaktewateren. Deze is niet meer van kracht sinds de komst van de Waterwet.

2. Het hoogheemraadschap verzoekt om in de wijzigingsregels de voorwaarde op te nemen dat overleg met het hoogheemraadschap plaatsvindt voordat het wijzigingsplan wordt vastgesteld.

3. Het hoogheemraadschap is het niet eens met het uitgangspunt dat ten westen van de spoorlijn afkoppelen van regenwater niet wenselijk is (pag 40 van de toelichting). Voorstel is om in nieuwe ontwikkelgebieden, ook ten westen van de spoorlijn, een gescheiden rioolstelsel aan te leggen. Het gescheiden rioolstelsel kan vooruitlopende op de aanleg van een gemeentelijk gescheiden rioolstelsel worden aangesloten op het gemengd rioolstelsel.

4 In paragraaf 7.2.3 "Overige bestemmingen" bij Waterstaat - Waterkering (dubbelbestemming) wordt aangegeven dat een keurontheffing nodig is. Sinds de inwerking treding van de Waterwet moet een watervergunning aangevraagd worden.

5. Verzoek om bij de dubbelbestemming "Waterstaat - Waterkering" een voorrangsregeling op te nemen waarbij de instandhouding en de bescherming van de waterkering doorslaggevend is, met een verwijzing naar de bestemmingen binnen de grenzen van deze dubbelbestemming.

6. De zone van het waterstaatswerk is niet aangegeven op de plankaarten. Het hoogheemraadschap neemt contact op voor de juiste begrenzing.  
Commentaar
Ad. 1
Het gemeentebestuur zal de in de reactie genoemd tekstvoorstellen overnemen.

Ad 2
In het kader van de verplichte 'watertoets' merkt het gemeentebestuur op dat overleg met het waterschap wordt gevoerd over de wijzigingsplannen. O.i. is het niet nodig dit ook nog een keer in de regels vast te leggen, dat zou dubbelop zijn.

Ad.3
Het gemeentebestuur heeft in 2006, in samenwerking met het Hoogheemraadschap een Waterplan opgesteld. In dit waterplan is opgenomen dat voor de binnenstad geen gescheiden rioolstelsel wordt aangelegd.
Het gemeentebestuur constateert dat in de toelichting sprake is van een strijdigheid. in de ene paragraaf staat dat voor het plangebied gestreefd wordt naar het afkoppelen van schoon regenwater, terwijl in de volgende paragraaf staat dat in het gebied ten westen van de spoorlijn het afkoppelen niet wenselijk is.
Het gemeentebestuur houdt vast aan het uitgangspunt uit het Waterplan 2006. Voor de binnenstad is hierin opgenomen dat er geen gescheiden rioolstelsel wordt aangelegd. De toelichting wordt op dit punt aangepast.

Ad. 4
Het gemeentebestuur heeft in paragraaf 7.2.3 niets kunnen vinden over een keurontheffing en kan deze reactie niet plaatsen. Er is naar het woord 'keurontheffing' gezocht in het bestemmingsplan en het woord is niet gevonden.

Ad. 5.
De dubbelbestemming Waterstaat - Waterkering dient ter bescherming en behoud van de waterstaatkundige werken.
Het gemeentebestuur is met het hoogheemraadschap van mening dat de bescherming nog niet voldoende geborgd is. In de bestemmingen waar de dubbelbestemming voorkomt (wonen, groen en verkeer) wordt een extra zinsnede opgenomen over deze dubbelbestemming. Een dergelijke zinsnede is wel opgenomen voor de dubbelbestemming 'Archeologie' en wordt nu ook voor de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering' opgenomen.

Ad 6.
Het gemeentebestuur heeft contact opgenomen met het hoogheemraadschap over de exacte begrenzing van de dubbelbestemming 'Waterstaat - Waterkering' en past de begrenzing van de dubbelbestemming aan.
 
Wijzigingen
- In de toelichting worden de tekstvoorstellen van het Hoogheemraadschap overgenomen.
- De begrenzing van de dubbelbestemming 'waterstaat - waterkering' wordt aangepast conform de wens het Hoogheemraadschap.
- Artikel 10 'Groen, artikel 13 'Verkeer' en artikel 15 'Wonen' worden aangepast. In deze artikelen wordt in het eerste lid (bestemmingsomschrijving) het volgende onderdeel toegevoegd: "de bescherming en veiligstelling van de waterstaatkundige waarden als bedoeld in artikel 17;"