direct naar inhoud van 4.1 Verkeer en parkeren
Plan: Huizermaat Zuidwest 2010
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0406.BPHZRMTZW2010-OH01

4.1 Verkeer en parkeren

Auto

Door de bijzondere combinatie van geografische vorm en de ligging van Huizen kent de gemeente bijna geen doorgaand verkeer. Het autoverkeer in Huizen wordt bepaald door bestemmingsverkeer van en naar Huizen. Het wegennet is gericht op de zogenaamde kamstructuur. Hierbij loopt het handvat van de kam van oost naar west, aan de zuidkant van de bebouwde kom. De tanden van de kam worden gevormd door wegen van noord naar zuid. In de kamstructuur zijn de af te leggen afstanden binnen de bebouwing zo beperkt mogelijk en wordt verkeershinder tot een minimum beperkt.

Huizen kent een verkeerscirculatieplan (VCP) dat in 2007 voor het laatst is geactualiseerd. In dit VCP is tevens de wegencategorisering opgenomen. Binnen de kern Huizen wordt onderscheid gemaakt tussen gebiedsontsluitingswegen (GOW) met een maximumsnelheid van 50 of 70 km/h en erftoegangswegen (ETW) met een maximumsnelheid van 30 km/h. Het plangebied is gelegen aan de noordzijde van de kern Huizen tussen het oude dorp en het Gooimeer. Het plangebied wordt in het westen begrensd door de Zuiderzee, welke gecategoriseerd is als gebiedsontsluitingsweg binnen de bebouwde kom van Huizen. Aan de zuidzijde wordt het plangebied begrensd door de Huizermaatweg welke eveneens een gebiedsontsluitende functie vervult. De Zuiderzee loopt richting het zuiden naar het centrum van Huizen en biedt via de Huizermaatweg/'t Merk/Randweg aansluiting op de A27. Via de Bestevaer, welke aansluit op de Zuiderzee kan via de Karel Doormanlaan en de Crailoseweg de A1 bereikt worden. De autosnelweg A27 ontsluit in noordelijke richting naar Almere en Lelystad en in zuidelijke richting naar Hilversum, Utrecht en Breda. Via de A1 wordt in westelijke richting Amsterdam bereikt en in oostelijke richting Amersfoort, Apeldoorn, Deventer en Enschede. Het plangebied is dan ook centraal gelegen en goed ontsloten vanaf het landelijke snelwegennet.

afbeelding "i_NL.IMRO.0406.BPHZRMTZW2010-OH01_0005.png"

Het plangebied zelf kent een interne lusvormige ontsluitingsstructuur die zich vertakt in kleinere lusstructuren ter ontsluiting van de woonwijken. De belangrijkste toegangswegen vanaf de gebiedsontsluitingswegen zijn de Delta, de Voormaat, de Haar en de Fauna. Het gehele plangebied is opgenomen binnen een 30 km/h-zone welke begrensd wordt door de gebiedsontsluitingswegen Zuiderzee en Huizermaatweg. Alle wegen zijn conform de uitgangspunten van het concept Duurzaam Veilig ingericht. Een belangrijk onderdeel van Duurzaam Veilig is namelijk de herkenbaarheid van wegen. Iedere weggebruiker moet aan de weginrichting kunnen zien op wat voor soort weg hij rijdt en welke regels dan dus gelden. In de bebouwde kom zijn er bijvoorbeeld gebiedsontsluitingswegen, waar 50 km/h gereden mag worden. Deze zijn te herkennen aan een wegdekverharding met asfalt en vrijliggende fietspaden. Erftoegangswegen, waar de limiet 30 km/h bedraagt, kennen veelal een wegdekverharding met een open elementenverharding (zoals klinkers) en zijn voorzien van snelheidsremmende maatregelen (zoals verkeersplateaus, drempels, punaises en asverspringingen). Uitzondering hierop vormen de woonerven in de Huizermaat welke worden gekenmerkt door een snelheidsregime van 15 km/h (stapvoets), de afwezigheid van trottoirs, een wegverharding met klinkers en parkeervakken waarbuiten niet geparkeerd mag worden.

Fiets

Het fietsverkeer wordt afgewikkeld via de vrijliggende fietsstructuur (fietspaden) langs de belangrijkste gebiedsontsluitingswegen zoals de Zuiderzee, de Huizermaatweg, de Bestevaer en 't Merk. De overige wegen zijn voorzien van fietsstroken of een gemengde verkeersafwikkeling en daarmee ook toegankelijk voor het fietsverkeer. De gebiedsontsluitingswegen zijn voorzien van duurzaam veilig uitgevoerde oversteekvoorzieningen voor fietsverkeer. De inrichting van de wegen voldoet aan de richtlijnen van Duurzaam Veilig. De maaswijdte van het ontsluitende fietsroutenetwerk is gemiddeld kleiner dan 500 m. De ontsluiting voor het fietsverkeer is derhalve goed.

Openbaar vervoer

Er zijn binnen het plangebied langs de gebiedsontsluitende wegen (Zuiderzee en Huizermaatweg) bushaltes aanwezig van reguliere busdiensten die de ontsluiting van het plangebied per openbaar vervoer verzorgen. Ten zuidwesten van het plangebied bevindt zich op loopafstand vanuit het plangebied het centrale busstation van Huizen. De haltes worden bediend door busdiensten Naarden, Bussum, Blaricum, Laren en Hilversum. In Bussum en Hilversum kan worden overgestapt op het landelijke railnetwerk. De ontsluiting van het plangebied door het openbaar vervoer is goed.

Verder wordt er momenteel onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van hoogwaardig openbaar vervoer in Het Gooi. Hoogwaardig openbaar vervoer is een vorm van openbaar vervoer, waarbij met name aandacht is voor comfort en snelle verbindingen met omliggende plaatsen en treinstations. Voor het HOV is een buslijn beoogd die zoveel mogelijk via een vrije busbaan zal rijden en Hilversum met Huizen zal gaan verbinden. Het tracé van de HOV-lijn loopt langs onderhavig plangebied via de Zuiderzee en de Huizermaatweg.

Verkeersveiligheid

Het plangebied is ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig. De wegen voldoen aan de richtlijnen die op basis van het concept Duurzaam Veilig worden gesteld aan de verschillende wegcategorieën. Op kruisingen van gebiedsontsluitende wegen zoals de Huizermaatweg-Fauna, Huizermaatweg-de Haar, Zuiderzee-Bestevaer en de Zuiderzee-Eemlandweg is (of zal op korte termijn worden) voorzien in een uitvoering van de kruising met een duurzaam veilige rotonde. Fietsers en voetgangers kunnen hier de gebiedsontsluitingswegen veilig oversteken. Erftoegangswegen binnen de bebouwde kom hebben in principe een 30 km/h-regime en inrichting. De algehele verkeersveiligheidssituatie binnen het plangebied is als goed te kwalificeren.

Parkeren

Binnen het plangebied is zowel in het openbare gebied als op eigen terrein voorzien in de parkeerbehoefte. Nabij het winkelcentrum en gezondheidscentrum in het hart van de wijk zijn grootschalige parkeervoorzieningen aanwezig. In de wijk zelf wordt langs de straat, in parkeerkoffers en in aangewezen parkeerplekken geparkeerd. Door de toename van het autobezit door de jaren heen (waarmee bij de opzet van deze wijk in die mate geen rekening is gehouden) heeft deze wijk geregeld te maken met een forse parkeerdruk. Daarom is in dit bestemmingsplan in groenstroken het parkeren mogelijk gemaakt in een strook van maximaal 6 m uit de kant van de aanliggende weg. Verder is in de planregels opgenomen dat in de voortuinen met de bestemming T-1 ten minste één parkeerplaats per woning moet worden gehandhaafd. Deze planregel is overgenomen uit het vigerende bestemmingsplan en is opgenomen om te voorkomen dat de parkeerdruk in het openbaar gebied te hoog wordt. Binnen het plangebied is geen parkeerregulering door middel van een betaald- of vergunningensysteem ingesteld. De gemeente Huizen hanteert eigen parkeernormen. Op basis van deze parkeernormen kan de benodigde parkeerbehoefte van de nieuwe ontwikkelingen worden berekend. De minimale parkeernormen die de gemeente Huizen hanteert zijn:

functie   oprichting/vergroting/verandering  
1. praktijkruimten   1 parkeerplaats per 20 m² bvo  
2. maatschappelijke doeleinden   1 parkeerplaats per 35 m² bvo  
3. detailhandel   1 parkeerplaats per 25 m² bvo  
4. bedrijven   1 parkeerplaats per 50 m² bvo  
5. kantoren   1 parkeerplaats per 40 m² bvo  
6. dienstverlening   1 parkeerplaats per 40 m² bvo  
7. horeca   1 parkeerplaats per 15 m² bvo  
8. wonen   1,4 parkeerplaats per woning indien de maximale oppervlakte 80 m² bedraagt en 1,8 parkeerplaats per woning indien de maximale oppervlakte meer dan 80 m² bedraagt  

De parkeernormen van de gemeente Huizen (indien niet hierin opgenomen, de parkeerkencijfers van het CROW, publicatie 182) zijn maatgevend voor het aantal te realiseren parkeerplaatsen bij ontwikkelingen binnen het bestemmingsplan. De ontwikkelingen dienen in deze parkeerbehoefte te voorzien door de aanleg van parkeerplaatsen op bij voorkeur eigen terrein. Voor een beperkt deel van de parkeerbehoefte kan gebruik worden gemaakt van parkeervoorzieningen in de openbare ruimte indien hier voldoende capaciteit aanwezig is.