Plan: | Buitenwijken |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0406.BPBUITENWK2012-VG01 |
Auto
Het plangebied ligt deels binnen de bebouwde kom van Huizen, Crailo en Bikbergen. Andere delen van het plangebied liggen buiten de bebouwde kom. De belangrijkste ontsluitingswegen die in en rondom het plangebied lopen zijn de Blaricummerstraat, Crailoseweg (N527), Nieuwe Bussummerweg en Naarderstraat. Dit zijn gebiedsontsluitingswegen welke deels binnen en deels buiten de bebouwde kom liggen met variërende maximumsnelheden van 50 respectievelijk 80 km/h. De maximumsnelheid op de Nieuwe Bussumerweg is sinds kort aangepast naar 60 km/h. Deze wegen vormen de hoofdontsluitingsstructuur van het plangebied. De wegen lopen in een radiale structuur naar het centrum van Huizen en verbinden het plangebied met Huizen, de autosnelweg A1 (Amsterdam – Amersfoort) en de omliggende kernen Blaricum, Naarden en Bussum. De wegen die vanaf deze ontsluitingswegen het plangebied in lopen, zijn hoofdzakelijk erftoegangswegen binnen de bebouwde kom met een maximumsnelheid van 30 km/h. De gebiedsontsluitingswegen zijn ook de hoofdroutes voor nood- en hulpdiensten.
De verkeersafwikkeling in en rondom het plangebied is over het algemeen goed. De belangrijke ontsluitingsweg wordt gevormd door de N527 welke direct aansluiting biedt op de A1. De N527 en de aansluiting met de A1 is recent gereconstrueerd. Tevens zijn op de autosnelweg spitsstroken gerealiseerd. De ontsluiting voor autoverkeer is goed.
Fiets
Het fietsverkeer maakt deels gebruik van dezelfde structuur als het autoverkeer. Langs de genoemde gebiedsontsluitingswegen zijn vrijliggende fietspaden aanwezig. Daarnaast zijn er door de bos- en heidegebieden in en rond het plangebied solitaire recreatieve fietsroutes aanwezig. De belangrijkste fietsroutes worden gevormd door het fietspad van Blaricum naar Huizen en het fietspad van Blaricum via Bikbergen naar Valkeveen. Beide fietspaden voeren over de Tafelbergheide en maken onderdeel uit van het landelijke fietsknooppuntennetwerk. De ontsluiting voor fietsverkeer is goed.
Openbaar vervoer
Door en langs het plangebied voeren een aantal busdiensten die Bussum via Huizen met Blaricum en Huizen met Hilversum verbinden. De busdiensten bieden tevens aansluiting op de treinstations Hilversum en Naarden-Bussum, waar op het landelijke treinnetwerk overgestapt kan worden. De frequentie van de verschillende busdiensten bedraagt over het algemeen 2x per uur per richting. Rondom het plangebied zijn bushaltes aanwezig. Daarnaast is langs de N527 ter hoogte van het Tergooi Ziekenhuis en de bebouwde kom van Crailo een busstation aanwezig, waar diverse regionale busdiensten halteren. De ontsluiting per openbaar vervoer is derhalve goed.
Verkeersveiligheid
De gebiedsontsluitingswegen zijn ingericht conform de richtlijnen van Duurzaam Veilig. Fietsers hebben veelal een eigen plaats op de weg. In de 30 km/h-gebieden vindt conform Duurzaam Veilig gemengde verkeersafwikkeling plaats. De verkeersveiligheid is in voldoende mate gewaarborgd.
Conclusie
Het voorliggende bestemmingsplan is consoliderend van aard en er worden geen directe ontwikkelingen mogelijk gemaakt. Indien er in toekomst nieuwe ontwikkelingen worden toegestaan binnen het plangebied, dient de verkeersaantrekkende werking inzichtelijk te worden gemaakt. In het aan de ontwikkelingen ten grondslag liggende plan, moet aangetoond worden dat nieuwe ontwikkelingen niet leiden tot een verslechtering van de verkeersafwikkeling en de verkeersveiligheid op de omliggende wegen. Daarnaast moet voldaan worden in voldoende parkeerplaatsen, welke in principe op eigen terrein gerealiseerd moeten worden. Het aspect verkeer staat het bestemmingsplan niet in de weg.