direct naar inhoud van 3.9 Externe veiligheid
Plan: Van Riebeeck/Bonairelaan
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.17bp00riebbon-oh01

3.9 Externe veiligheid

Inrichtingen

Binnen het plangebied bevinden zich geen risicovolle inrichtingen, welke onder het Besluit Externe Veiligheid voor Inrichtingen (Bevi) vallen. Buiten het plangebied bevindt zich in de directe omgeving één Bevi-inrichting.

Ten noorden van het spoor, aan de Mussenstraat bevindt zich Brandsma Metaalveredeling BV. Het bedrijf heeft een PGS15 opslag voor zeer giftige stoffen en is gelegen op circa 40 meter afstand van de bestemmingsplan grens. In overleg met de gemeente Hilversum neemt het bedrijf op dit moment een aantal veiligheidverhogende maatregelen. De vergunning wordt daarbij ook aangepast. Op verzoek van de gemeente Hilversum wordt de volgende werkwijze gehanteerd: Voor het bestemmingsplan 'van Riebeeck/Bonairelaan' kan de nieuwe inrichtingssituatie worden aangehouden. In de nieuwe vergunde situatie heeft de inrichting van Brandsma geen PR 10 -6/jr meer. Daarmee wordt voor het bestemmingsplan 'van Riebeeck /Bonairelaan' voldaan aan de wettelijke normen voor het plaatsgebonden risico. De 1% letaliteitgrens (het invloedsgebied) komt op 70 meter te liggen. Het groepsrisico komt niet boven de 10 personen uit bij een kans dan 10- 9. Conform het BEVI is er dus geen groepsrisico aanwezig. De actualisatie van het bestemmingsplan zal er niet toe leiden dat het groepsrisico wijzigt. Deze inrichting is geen relevante risicobron voor het plangebied.

Buisleidingen

Binnen het plangebied en de directe omgeving van het plangebied zijn geen hogedruk aardgasleidingen gelegen. Er zijn dus geen hogedruk aardgasleidingen die op het gebied van externe veiligheid relevant zijn voor het bestemmingsplan.

Vervoer gevaarlijke stoffen over weg, water of spoor

In de nabijheid van het plangebied bevinden zich meerdere transportassen waarover vervoer van gevaarlijke stoffen plaatsvindt.

  • 1. Gezien de ligging van de rijksweg A27 nabij het plangebied (de oostgrens van het West-Indiëkwartier is slechts 200 meter van A27 gelegen) is de A27 een relevante risicobron. Over de A27 vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. Het invloedsgebied van de toxische stoffen reikt tot over het plangebied. Het plaatsgebonden risico bedraagt 0 meter en legt daarmee geen beperkingen op aan het bestemmingsplan. Enkel binnen het invloedsgebied van brandbare gassen (325 meter) dragen ontwikkelingen bij aan een verhoging van het groepsrisico conform de cRvgs. Het plangebied ligt voor een klein deel binnen dit invloedsgebied. Aangezien het een conserverend bestemmingsplan betreft vinden geen veranderingen met gevolg voor de bevolkingsdichtheid plaats ten opzichte van de huidige situatie. Gelet op de omgeving van de A27 ter hoogte van het plangebied, die relatief dunbevolkt is, zal bovendien geen sprake zijn van een overschrijding van de oriëntatiewaarde.
  • 2. In de omgeving van het plangebied ligt de Diependaalselaan en de Utrechtseweg. Hierover vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats. Voor dit wegvak zijn tellingen opgenomen in de risicoatlas uit 2003. Deze tellingen zijn sindsdien niet meer geüpdatet. Vanwege de ligging van LPG-tankstations in de omgeving is het waarschijnlijk dat transporten van LPG over deze weg plaatsvinden. In een ander onderzoek binnen de gemeente Hilversum, 'Hilversum Arenapark EV onderzoek Deel A: kwantitatieve risico-analyse' (Oranjewoud, 2009) is in samenspraak met de regionale brandweer voor de Diependaalselaan bepaald dat circa 100 transporten van LPG (propaan) over deze weg plaatsvinden. Het invloedsgebied bedraagt 325 meter. Deze route ligt in het zuiden van het plangebied, het gaat dan om het stuk ter hoogte van de Bonairelaan. Daarmee is deze lokale routering relevant voor 'Van Riebeeck/Bonairelaan'. De omvang van deze transporten is beperkt, maar deze lokale route is wel een relevante risicobron voor het plangebied. De transportintensiteiten in het algemeen zijn niet groot, zodat op basis van expert judgement uitgesloten kan worden dat het plaatsgebonden risico beperkingen oplegt aan het bestemmingsplan. de ontwikkeling. Een berekening voor het groepsrisico is niet noodzakelijk, omdat de transportintensiteiten zo beperkt zijn dat een hoog groepsrisico niet aan de orde is. Dit beeld wordt bevestigd door berekeningen uit het rapport “Hilversum Arenapark EV onderzoek Deel A: kwantitatieve risico-analyse' (Oranjewoud, 2009). Hieruit is gebleken dat de transporten over de Diependaalselaan inderdaad niet leiden tot een overschrijding van orientatiewaarde van het groepsrisico.
  • 3. Daarnaast wordt de Hilversumse dependance van de Tergooi Ziekenhuizen over de weg bevoorraad. De stoffen die naar het ziekenhuis worden getransporteerd zijn propaan, waterstof, acetyleen, stikstof en zuurstof. Voor de drie eerstgenoemde stoffen geldt echter dat ze niet in bulkverpakking vervoerd worden, maar in cilinders, en daarom voor deze externe veiligheidsbeschouwing niet relevant zijn. De twee laatstgenoemde stoffen, stikstof en zuurstof, worden wel in bulk vervoerd, maar zijn vanwege de aard van de stoffen niet van belang. Daarmee is dit lokaal transport niet relevant.
  • 4. Momenteel zijn er plannen om de op- en afrit van de A27 ter hoogte van Hilversum-Zuid aan te passen. Als gevolg van deze aanpassing komt de aansluiting gedeeltelijk dichterbij bij de bebouwde kom van Hilversum te liggen en daarmee ook de lokale routering. Dit heeft tot gevolg dat het groepsrisico waarschijnlijk toeneemt. Gezien de lage bevolkingsdichtheid in de omgeving is het niet aannemelijk dat er sprake zal zijn van een overschrijding van het groepsrisico.
  • 5. De spoorlijn Amsterdam-Amersfoort is gelegen op de grens van het plangebied. Hierover vindt transport van gevaarlijke stoffen plaats conform de 'Marktverwachting vervoer gevaarlijke stoffen per spoor, Een verwachting voor de middellange termijn', Prorail, september 2007 (prognoses tot 2020). In tabel 3.3 zijn de verschillende stofcategorieën genoemd met bijbehorend invloedsgebied. De invloedsgebieden van alle stoffen reiken tot over het plangebied. Hiermee is de spoorlijn een relevante risicobron voor het plangebied. Voor de herziening van de bestemmingsplannen Van Riebeeckkwartier en Bonairelaan (2008) zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen over het spoor risicoberekeningen uitgevoerd. Hieruit bleek dat het groepsrisico veroorzaakt door de spoorlijn Amsterdam-Amersfoort boven de oriëntatiewaarde ligt. Gezien het feit dat de veranderingen ten opzichte van de berekeningen uit 2008 beperkt zijn, kan er vanuit worden gegaan dat het groepsrisico nog steeds hoger is dan de oriëntatiewaarde. Dit betekent dat aandacht besteed dient te worden aan de verantwoording van het groepsrisico conform de cRvgs.
  • 6. De spoorlijn Hilversum-Utrecht is ook gelegen op de grens van het bestemmingsplan. Hierover vindt geen transport van gevaarlijke stoffen plaats conform de 'Marktverwachting vervoer gevaarlijke stoffen per spoor, Een verwachting voor de middellange termijn', Prorail, september 2007 (prognoses tot 2020). Hiermee is deze spoorlijn geen relevante risicobron voor het plangebied.
3.9.1 Vliegvelden

Het plangebied is gelegen binnen de invloedssfeer van het vliegveld Hilversum. Binnen het plangebied mag niet hoger dan 100 meter worden gebouwd. Omdat in voorliggend bestemmingsplan geen dusdanige bouwhoogte wordt mogelijk gemaakt zijn in dit bestemmingsplan geen nadere regels opgenomen.

3.9.2 Waterkeringen

Binnen het plangebied liggen geen waterkeringen. Het plangebied ligt ook niet binnen een dijkringgebied waardoor geen risico op overstromingen aanwezig is. Overigens is de Van Riebeeckvijver aangemerkt als blusvijver.