Plan: | Bestemmingsplan Laapersboog |
---|---|
Status: | onherroepelijk |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0402.15bp01laapersboog-oh01 |
Het Laapersveld is genoemd naar Lapersveld, een veldnaam, die voorkomt op de kaart van Gooiland na de heideverdeliing van 1843. Het Laapersveld werd reeds genoemd in het jaar 1348. Er was toen een hevige strijd tussen de graaf van Holland en de bisschop van Utrecht. Het leger van de graaf en de bisschop hielden stand op een groen veld ´Lapaers´ Dat veld lag ongeveer op de plaats waar later herberg ´de Roskam´ kwam te staan. Het huidige Laapersveld is gelegen tussen de Utrechtseweg en de spoorlijn Hilversum - Utrecht.
Het Laapersveld, gelegen tussen de Utrechtseweg en de spoorlijn, werd in de periode 1919-1920 aangelegd. Het was een openbaar park, waarbij de symmetrische aanleg en perspectieven met vijverpartijen en een as in de vorm van een oplopende trap belangrijke kenmerken waren. Ten westen van het Laapersveld werd in de periode 1920-1930 een middenstandswijk aangelegd tussen de Rembrandtlaan, Utrechtseweg, Diependaalselaan en Eikbosserweg.
Rondom het plangebied is een aantal lijnen (veelal straten) structurerend voor het plangebied. Dit zijn veelal grotere en op stedelijk niveau continue lijnen. De Utrechtseweg, een oude invalsweg met villa's in bospercelen, is daarvan de belangrijkste.
Structurerende lijnen; noord - zuid
De Utrechtseweg is structurerend op stedelijk niveau. De breedte, de lengte en z'n continue omzoming met villa's op ruime bospercelen vanaf het buitengebied tot nagenoeg aan het centrum maken de Utrechtseweg een stedelijk element van bijzondere betekenis.
De spoorlijn vanuit Utrecht is een lijn die structureert op stedelijk niveau. De lijn loopt eerst door het onbebouwde landschap vervolgens door de parkzone. Vanaf de Soestdijkerstraatweg (Hilversum Sportpark) wordt deze mooie ligging even verstoord door een klein gebied met achterkanten om vervolgens overzichtelijk in het centrum aan te komen.
Structurerende lijnen; oost - west
De Soestdijkerstraatweg is een continue brede laan en is omzoomd met grotere en/of bijzondere gebouwen met voortuinen die vaak wat hoger liggen. Het gedeelte naar het centrum is de Emmastraat. Deze straat is de introductie van zowel de Soestdijkerstraatweg als de Utrechtseweg. Deze twee belangrijke wegen komen onopvallend uit of samen in de Emmastraat.
De Diependaalselaan structureert op stedelijk niveau. Hij maakt onderdeel uit van de ring. Begeleiding door bebouwing is indirect door de aanwezigheid van ventwegen en/of grote voortuinen. De laan staat hierdoor op zichzelf (geen wanden).
Villagebied Utrechtseweg en omgeving
Het villagebied Utrechtseweg bevat voornamelijk vrijstaande villa's en buitenwoonhuizen in een heuvelachtig bos met gebogen wegen en enkele zichtassen. Daarnaast staan er enkele bedrijfsgebouwen en scholen.
De plaatsing van de gebouwen op de kavel is door het heuvelachtige terrein wisselend, daarbij is de oriëntatie van de gebouwen op de weg. De gebouwen staan op ruime groene kavels en gaat voor een groot deel schuil achter het groen. De afzonderlijke gebouwen zijn zeer afwisselend in architectuur en uitstraling. De opbouw van de meeste woningen is eenvoudig en bestaat veelal uit een onderbouw van één laag met kap. De gevels variëren van terughoudend tot representatief. De architectonische uitwerking is in het algemeen zeer verzorgd met ontwerpaandacht voor alle details.
Langs de Laapersweg en het Laapersveld staan enkele woningen in de stijl van de Amsterdamse School. Deze zijn één tot twee lagen hoog met een nadrukkelijke kap en een gedifferentieerde opbouw.
Bijzondere elementen zijn de kantoorgebouwen en scholen aan het Laapersveld. Deze hebben een complexmatig karakter en zijn opgebouwd uit samengestelde blokvormige volumes. De architectonische uitwerking is sober.
Parkzone
Het plangebied is gelegen in het deelgebied ´Parkzone´. De Parkzone (zie figuur 2) is een bosrijk gebied met een diverse bebouwing bestaande uit woningen, bedrijfsgebouwen, kantoren en grootschalige schoolgebouwen. Het wordt begrenst door de spoorlijn Hilversum - Utrecht, de Maartendijkseweg, de Utrechtseweg en de Laapersweg.
De bebouwing is geconcentreerd ten noorden van de Diependaalselaan. Langs de Laapersweg en Laapersveld staan enkele woningen in de stijl van de Amsterdamse School. Deze zijn één tot twee lagen hoog met een nadrukkelijke kap en een gedifferentieerde opbouw. De geleding is horizontaal met verticale accenten. Het materiaal- en kleurgebruik is traditioneel. Daarnaast staan er aan het Laapersveld enkele kantoorgebouwen en scholen. Deze hebben een complexmatig karakter en zijn opgebouwd uit samengestelde blokvormige volumes. De architectonische uitwerking is sober. Herhaling is uitgangspunt bij de gevelindeling. Ramen zorgen voor de ritmiek. Het materiaal en kleurgebruik is terughoudend. In het noorden van dit deelgebied ligt het Vijverpark Laapersweg met het pompgemaal.
Laapersveld
Het Laapersveld is gelegen tussen het monumentale Laaperspark met vijverpartij aan de noordzijde, de spoorlijn Hilversum - Utrecht aan de oostzijde, de Diependaalselaan aan de zuidzijde en het villagebied langs de Utrechtseweg aan de westzijde.
Het gebied kent meerdere functies, sferen en karakteristieken. Ten westen van het Laapersveld (de weg) bevindt zich de woonfunctie, bestaande uit nieuwe appartementengebouwen in vier bouwlagen bij het Laaperspark met aansluitend in zuidelijke richting een ensemble met twee-aaneengebouwde woningen in drie bouwlagen met plat dak en aansluitend een aantal twee-onder-één-kap woningen in één of twee lagen met een kap. Zowel de appartementengebouwen als de grondgebonden woningen worden omringd door veel groen van privé- of gemeenschappelijke tuinen.
In het midden bevinden zich diverse schoolgebouwen en kantoorgebouwen in drie en vier bouwlagen. De gebouwen verschillen zowel qua schaal als architectuur van elkaar. Aan de zuidzijde zijn kantoorgebouwen gesitueerd in drie en vier bouwlagen, omgeven door parkeerterreinen.
Het totale gebied is voor de auto uitsluitend ontsloten via één rijweg, het Laapersveld, met aan de zuidzijde een doodlopende rijlus. Aan de noordzijde komt de weg uit op de Laapersweg en de nabijgelegen rotonde.
Figuur 2: ligging Parkzone