direct naar inhoud van 1.1 Algemeen
Plan: Bestemmingsplan Media Park
Status: onherroepelijk
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.05bp00mediapark-oh01

1.1 Algemeen

Aanleiding en doel

Het huidige Media Park in Hilversum vormt het hart van de AV (audio visueel) gerelateerde multimediale bedrijvigheid in Nederland. Vrijwel alle publieke omroepen en vele commerciële omroepen zijn gevestigd in Hilversum, evenals de grote omroepproductiebedrijven en daaraan gelieerde bedrijvigheid. De Hilversumse multimediasector heeft zich ontwikkeld vanuit de omroepen. Sinds 1995 is de ontwikkeling van deze multimediale bedrijvigheid in een stroomversnelling geraakt door de versmelting met ICT en Telecombedrijven. De ontwikkelingen op het gebied van de informatie- en communicatietechnologie heeft ertoe geleid dat het omroepcluster in de jaren '90 verder is uitgegroeid tot een multimediacluster. De aanwezigheid van die cluster biedt een stimulans en afzetmarkt voor nieuwe ideeën en producten.

Vanaf 2000 is door onder andere de toenemende digitalisering van de samenleving een ontwikkeling te zien waarin de multimedia-industrie doorgroeit naar een 'crossmedia'-industrie. Multimedia producten en diensten worden in toenemende mate toegepast in bedrijfstakken die niet direct tot het (multi)mediacluster gerekend worden, zoals het onderwijs en de zorg. Deze ontwikkeling overstijgt de traditionele (multi)mediasector. Deze ontwikkeling biedt kansen voor bedrijven binnen het mediacluster in Hilversum om hun kennis en kunde op grote schaal te exploiteren.

De aanwezigheid van de multimedia in Hilversum is echter niet vanzelfsprekend. Dat komt onder meer door technologische ontwikkelingen in de multimedia en concurrentie van andere steden op nationaal en internationaal niveau. Om optimaal te kunnen profiteren van de kansen die er liggen voor het multimediacluster in Hilversum en het hoofd te kunnen bieden aan de 'bedreigingen', dienen de juiste randvoorwaarden te worden gecreëerd. Zo is de beschikbaarheid van hoogwaardige fysieke vestigingslocaties op het Media Park van cruciaal belang voor het behoud en de versterking van de positie van Hilversum als multimediastad.

Teneinde de verdere groei van het Media Park te ondersteunen en te clusteren binnen het huidige gebied, is actualisatie van het bestemmingsplan Omroepkwartier uit 1976 nodig.

Het gemeentebestuur wil daarnaast dat het Media Park meer een onderdeel van de stad gaat worden en voor een deel een meer openbaar karakter krijgt. Dat vraagt om nieuwe publiektoegankelijke functies op het park.

In 2006 is een Stedenbouwkundig Programma van Eisen Media Park (SPvE) opgesteld, waarin een toekomstbeeld voor het Media Park wordt geschetst.

Functie

Dit bestemmingsplan regelt de bestemmingen en het gebruik van de gronden voor het Media Park en directe omgeving. Een bestemmingsplan wordt met de daarbij behorende toelichting digitaal vastgelegd. Tegelijkertijd wordt een volledige verbeelding van het bestemmingsplan op papier vastgesteld (de plankaart). Mochten de inhoud van het digitaal vastgelegde bestemmingsplan en die van de papieren verbeelding na de vaststelling ervan aanleiding geven tot een verschillende uitleg, dan is de digitale versie beslissend.

Het bestemmingsplan bestaat (op papier) uit 3 plankaarten (verbeeldingen), regels en een toelichting. De plankaarten en planregels vormen tezamen het juridisch onderdeel van het plan. De plantoelichting heeft geen directe juridische betekenis. De regels bevatten een omschrijving van de in het plan opgenomen bestemmingen, waarbij per bestemming het doel of de doeleinden en de bebouwingsmogelijkheden worden genoemd. In de toelichting wordt aandacht besteed aan de achtergronden en beweegredenen die hebben geleid tot de bestemmingen.