direct naar inhoud van 3.1 Ruimtelijke structuur
Plan: De Meent
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0402.02bp00demeent-va01

3.1 Ruimtelijke structuur

3.1.1 Historie

De Hilversumse Meent is een woonwijk die tegen de Bussumse wijk Het Spiegel ligt.

Voordat het gebied bebouwd werd, bestond het uit landbouwgrond en veengebied. De gronden werden gebruikt door de Erfgooiers vereniging "Stad en Lande van Gooiland".

De Nederlandse Heidemaatschappij kreeg opdracht de weidegronden te verbeteren. In dit kader werd ook de Hilversumse Meent afgegraven en bemest.

In verband met het streekplan Gooi- en Vechtstreek (1965) is de vereniging ontbonden. In dat streekplan stond het voornemen om 4000 woningen te gaan bouwen. In 1969 werd een overeenkomst gesloten (het "Gooi-akkoord) waarbij circa 1.500 woningen, verscheidene scholen en een winkelcentrum werden gebouwd. Als landschappelijike overgangszone is ten westen van De Meent een groenstrook (nu bekend als de groengordel), met een breedte van 100 meter, tussen de bebouwing en de weilanden aangelegd. De realisatie van de Hilversumse Meent vond plaats tussen 1974 en 1978.

Het weidegebied aan de oostkant van De Meentweg is ten behoeve van mogelijke ontwikkelingen door de gemeente Bussum, vrij van bebouwing gebleven.

3.1.2 Stedebouwkundige structuur

Gebied in hoofdlijnen

De Meent kent een ruime opzet waarbij verschillende woonerven (meenten) rondom twee ontsluitingswegen (de Noorder- en de Zuidermeent) zijn gepositioneerd. De Meenten zijn doodlopend en hebben ieder hun eigen karakter. De woonerven zijn verbonden met een structuur van autovrij wijkgroen en afzonderlijke voetpaden. Met behulp van de voetpadenstructuur is het centrum van de wijk te bereiken. Aan De Meent zijn verschillende voorzieningen in een winkelcentrum gevestigd.

Het centrum van de wijk is medio 2005 geherstructureerd en kent behalve voorzieningen ook een aantal nieuwbouwwoningen en appartementen.

De Meent wordt vooral gekenmerkd door de groengordel en de groene wijkopzet met autovrije wandelroutes.

Bebouwing in hoofdlijnen

De karakteristiek van de bebouwing is per meent verschillend. De woningen bestaan overwegend uit ruime éénsgezinswoningen met voor- en achtertuin. De woningen grenzen aan de voorzijde aan woonerven en aan de achterzijde hoofdzakelijk aan openbaar groen. Het openbaar groen wordt gevormd door de boomstructuur van de hoofdontsluitingswegen, Zuidermeent en Noordermeent.

De woonerven vormen een slingerend patroon door de buurten van de Hilversumse Meent en sluiten aan op de groene omzoming van de Hilversumse Meent. Dit systeem levert vooral in het noordelijk deel autovrij wijkgroen op, die op een aantal plaatsen tot in het centrum van de Hilversumse Meent lopen. Het zuidelijk deel van De Meent kent eveneens doorsteken zodat voetgangers het centrum kunnen bereiken.

Het centrum bestaat uit een haakvormige overdekte passage die de aanwezige winkels ontsluit. Verder wordt het centrum gekenmerkt door twee scholen en een aantal woningbouwcomplexen.

Bijzondere gebouwen

Omdat de Hilversumse Meent een relatief jonge wijk is, staan er weinig bijzondere gebouwen. Het centraal wonen complex aan de Wandelmeent vormt een opvallend ensemble waarbij de woningen opvallende gebogen daken hebben en twee en drie lagen hoog zijn. Als accent komen ook felgekleurde roomkozijnen voor.

De structuur van de Hilversumse Meent wordt in onderstaande figuur weergegeven.Deze figuur is afkomstig uit de welstandsnota.

afbeelding "i_NL.IMRO.0402.02bp00demeent-va01_0002.jpg"

afbeelding "i_NL.IMRO.0402.02bp00demeent-va01_0003.png"

Figuur 2: structuurkaart ilversumse Meent (bron: welstandsnota)

3.1.3 Groenstructuur

Door de ruime opzet van De Meent kent de wijk veel groen. Enerzijds wordt de groene omgeving bepaalt door de aanwezigheid van de groengordel en anderzijds door de aanwezigheid van verschillend wijkgroen. Verder kennen de Zuidermeent en de Noordermeent een brede groenstructuur.

De landschappelijke waarden zijn te vinden in de groengordel in het westen van het plangebied. Deze dient als visuele barriere tussen De Meent en het open weidegebied ten westen ervan. Daarnaast heeft het gebied aan de oostzijde een landschappelijke waarde. Deze gebieden zijn als zodanig in het bestemmingsplan opgenomen en juridisch-planologisch beschermd.

3.1.4 Waterstructuur

Het plangebied kent een singel die in de groengordel ligt en, met uitzondering van het noordoosten, de hele wijk omringd. De singel kent in het westen van De Meent een breed verloop.

3.1.5 Verkeersstructuur

De ontsluiting voor het gemotoriseerd verkeer, de Noorder- en Zuidermeent, sluiten aan op de Hilversumse Meentweg. De Hilversumse Meentweg zorgt zuidelijk voor de aansluiting op de provinciale weg (Franse Kampweg) van Bussum naar Weesp. In het oosten sluit de weg aan op het hoofdwegenstelsel van Bussum.

Bij het ontwerp van De Meent is gelet op de bereikbaarheid en veiligheid van voetgangers. De voetpadenstructuur verbindt de verschillende vertakkingen (Meenten) en wordt grotendeels door ruimten geleid waar geen gemotoriseerd verkeer aanwezig is.

De busroute die het plangebied ontsluit kent zes bushaltes, gelegen aan de Zuider- en Noordermeent. De route verbindt De Meent met Station Hilversum en Station Bussum.