Plan: | Woongebied II |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0396.BPwoongebiedII2010-VA01 |
In het kader van de Wet geluidhinder liggen er zones rond wegen en spoorlijnen en gezoneerde industrieterreinen. Wegen op een woonerf of met een maximumsnelheid van 30 km/uur hebben geen zone. Binnen een zone moet voor het realiseren van nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen onderzoek worden gedaan naar de optredende geluidbelasting. Woningen, scholen en gezondheidsgebouwen zijn volgens de Wet geluidhinder geluidgevoelige bestemmingen.
Als de geluidsbelasting de voorkeursgrenswaarde van een geluidbron overschrijdt, kan een hogere waarde procedure worden gevoerd. Een hogere waarde kan, onder voorwaarden, worden vastgesteld tot de maximale ontheffingswaarde voor de betreffende geluidbron.
Het gaat hier om een conserverend bestemmingsplan. Er wordt geen enkele ontwikkeling mogelijk gemaakt. Daarom is geen specifiek onderzoek nodig naar de geluidsbelasting op een bepaalde bestemming.
Hierna wordt voor het plan de situatie beschreven voor wegverkeers-, railverkeers-, industrie- en luchtvaartlawaai.
Wegverkeerslawaai
Binnen het plangebied liggen meerdere zones van wegen. Het gaat globaal om de wegen die het plangebied begrenzen en de Starweg die midden door het plangebied loopt.
Railverkeerslawaai
Binnen het plangebied ligt geen zone vanwege een spoorlijn.
Industrielawaai
Binnen het plangebied bevinden zich geen zones vanwege een gezoneerd industrieterrein.
Luchtvaartlawaai
Het plangebied ligt niet binnen het beperkingengebied van het Luchthaven indelingsbesluit voor de luchthaven Schiphol. Ook ligt het plangebied niet binnen de 20 KE contour vanwege Schiphol uit de Nota Ruimte. Binnen de 20 KE contour zijn geen nieuwe uitleglocaties voor woningbouw mogelijk.
Ontwikkeling M. van Heemskerckstraat
De ontwikkeling van Maarten van Heemskerckstraat ligt in de wijk Waterackers- Lunetten. Binnen de woonwijk geldt een 30km-regime, zodat daar geen geluidhinder van het wegverkeer verwacht mag worden. Dit geldt niet voor de omliggende straten. Hiervoor zijn bij de ontwikkeling van de wijk geluidsberekeningen gemaakt. In dat kader zijn in 1997 hogere grenswaarden vastgesteld voor de zijde van de Rijksstraatweg (60 dB(A)) en voor de zijde van de Starweg (54 clB(A)). Op het noordelijk deel van de Jan Ligthartstraat ligt de 55 dB(A)-contour op 60 meter uit het hart van de weg. Op de Starweg ligt de 55 dB(A)- contour op ongeveer 52 meter uit het hart van de weg. Aan de zuidkant van de Starweg is binnen deze zone een waterpartij aangelegd die van belang is voor de waterberging van de wijk. Bij de woningbouw is verder met deze geluidscontouren rekening gehouden. In voorliggend bestemmingsplan worden binnen deze lijnen geen nieuwe geluidsgevoelige bestemmingen mogelijk gemaakt.
Conclusie
Geluid vormt geen knelpunt voor dit bestemmingsplan.