Plan: | Tolweg 4 Heemskerk |
---|---|
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0396.BPtolweg42012-VA01 |
Conform de Wet ruimtelijke ordening dient de structuurvisie digitaal raadpleegbaar te zijn. Om deze reden en de gewijzigde ruimtelijke inzichten binnen de gemeente is de structuurvisie uit 2003 geactualiseerd. De structuurvisie is op 26 januari 2012 door de gemeenteraad vastgesteld. Ten opzichte van de huidige structuurvisie zijn geen wijzigingen voorzien binnen het plangebied.
Het plangebied is grotendeels aangeduid als bebouwde kom (zie figuur 3.2). Het maakt onderdeel uit van 'van Acker tot Burcht'. De uitbreidingswijken zijn vrijwel voltooid. Woningbouw en de realisatie van voorzieningen zullen in de toekomst vooral binnenstedelijk en op herstructureringslocaties moeten plaatsvinden.
Figuur 3.2 Integrale structuurvisiekaart Heemskerk
De strategische toekomstvisie 'Heemskerk 2040, het geheim van IJmond' is door de gemeenteraad vastgesteld op 23 april 2009. De visie is bedoeld als leidraad voor het opstellen van de beleidsagenda voor de komende jaren. Met behulp van drie scenario's, silver, sub-hup en strand geeft de visie een koers voor de korte en middellange termijn.
Deze drie scenario's hebben uiteindelijk geleid tot de volgens visie: 'In het autovrije centrum van Heemskerk zijn gezellige winkeltjes, restaurants, cafeetjes en terrassen. Daardoor heerst er een aantrekkelijke, dorpse sfeer en is het schoon, stil en veilig. Boven de winkels wordt gewoond. Grootschalige winkelgebieden liggen aan de rand van de gemeente en zijn goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer'.
De Welstandsnota Heemskerk 2011 is op 1 juni 2011 in werking getreden. Het doel van het welstandstoezicht is om, in alle openheid, een bijdrage leveren aan de schoonheid en de aantrekkelijkheid van Heemskerk.
Een belangrijke pijler van de welstandsnota is het gebiedsgerichte welstandsbeleid. Het gemeentelijke grondgebied is daartoe onderverdeel in gebied met een grote samenhang en gelijkenis in bebouwing, functie en openbaarheid. Het onderhavige plangebied valt in de nota binnen het welstandsgebied 'Buitenring'.
Conform de welstandsnota behoort het onderhavig plangebied tot het welstandsgebied Buitenring (figuur 3.2). Binnen dit gebied vallen de Mozartstraat, Jonkheer Geverslaan, Jan Ligthartstraat, Tolweg en de Baandert. Deze vormen samen een belangrijke structuurdrager die voornamelijk dienst doet als ontsluitingsweg.
Figuur 3.3 welstandsgebied Buitenring
Binnen de welstandsnota wordt voor het gebied aangegeven dat het welstandsbeleid is gericht op representativiteit en het bieden van mogelijkheden voor architectonische expressie op de daarvoor geschikte locaties. Daarbij wordt niet alleen rekening gehouden met de uitstraling van bebouwing naar de Buitenring toe, maar ook met de achterzijden, die in veel gevallen aan de omliggende woonwijken grenzen. Daarom dient bij bebouwing aan de Buitenring naast de onderstaande criteria altijd het gebiedsgerichte beleid voor het aansluitende gebied in acht te worden genomen.
Welstandscriteria
Algemeen:
Ligging in de omgeving:
Massa en vorm van het gebouw:
Detaillering
Welstandscriteria (her)ontwikkelingsprojecten
De criteria hebben geen betrekking op grotere projecten. In die situaties wordt per geval geadviseerd en worden relevante criteria vastgesteld.
Conclusie
Het voorgenomen is in hoofdlijnen in overeenstemming met de welstandsnota. Het type woningen sluit aan op de omgeving. Dit geldt ook voor de goot- en bouwhoogte. Bij het aanvragen van de omgevingsvergunning zal het plan in formele zin aan de welstandsnota worden getoetst.
Het parkeerbeleidsplan gaat onder andere in op de toename van het aantal auto's en de daaraan gekoppelde parkeernormen voor verschillende functies. In paragraaf 2.3 is hier reeds nader op in gegaan. De parkeernota is juridisch verankerd in hoofdstuk 3 van de regels van het bestemmingsplan (artikel 8.2). Per functie (wonen, winkels, kantoren etc) is aangegeven welke parkeernorm in acht moet worden genomen.
Het groenbeleidsplan Heemskerk 2009 is door de gemeenteraad van Heemskerk op 28 mei 2008 vastgesteld. Gemeente Heemskerk heeft het credo: 'Heemskerk, mooi groen in de IJmond'. Heemskerk is een groene gemeente. De gemeenteraad heeft dan ook uitgesproken dat ze dit zou willen houden.
Het Rijk heeft gesteld dat in het stedelijk gebied het wenselijk is dat het 'stand-still' principe gehanteerd wordt. Dit houdt in dat er geen achteruitgang mag plaatsvinden van de kwaliteit en kwantiteit van het groen.
De gemeente Heemskerk geeft in haar beleidsplan aan hoe invulling wordt gegeven aan dit 'stand-still principe'. Voor het weghalen van openbaar groen binnen het stedelijk gebied, bijvoorbeeld voor het realiseren van bebouwing, wegen of parkeerplaatsen, is het uitgangspunt dat dit op of in de directe nabijheid van de locatie gecompenseerd moet worden.
Het plangebeid en de omgeving daar rondom heeft binnen de nota geen speciale aandacht gekregen in de nota.
De gemeente Heemskerk heeft in samenwerking met Milieudienst IJmond een meerjaren milieubeleidsplan voorbereid. In dit milieubeleidsplan is, voor de periode 2008-2012, het gemeentelijk milieubeleid opgesteld en vertaald in concrete doelstellingen. Er is gekozen voor een indeling in twee thema's met daarbij horende onderwerpen.
Thema één betreft het bevorderen van duurzame ontwikkeling. Hieronder vallen de onderwerpen: voorbeeldfunctie gemeentelijke organisatie, stimuleringsbeleid duurzame ontwikkeling, het nieuwe wonen, maatschappelijk verantwoord ondernemen en natuur en milieueducatie.
Thema twee gaat over leefomgevingkwaliteit. Hieronder vallen de onderwerpen: natuur en biodiversiteit, externe veiligheid, bodem, luchtkwaliteit, geluidhinder, vliegverkeer Schiphol, milieuvergunningen en handhaving. Deze onderwerpen worden nader beschreven in Hoofdstuk 4.
Het integrale beeld van de milieuproblematiek is complex en Heemskerk ligt in een zwaar belaste regio. Om de kwaliteit van de leefomgeving in de gemeente nu en in de toekomst te garanderen, is een extra impuls op het gebied van duurzame ontwikkeling noodzakelijk. Hiervoor wordt in het uitvoeringsprogramma een concreet voorstel gedaan.
Conclusie
Het plan voorziet in de ontwikkeling van veertien rijwoningen binnen bestaand stedelijk gebied. De ontwikkeling is in strijd met het vigerende bestemmingsplan, maar sluit goed aan op de gebiedskarakterstiek, te weten woonbebouwing. In de Structuurvisie van de gemeente is bepaald dat de regio IJmond een binnenstedelijke woningbouwopgave van 4.000 woningen heeft. De veertien geplande woningen in dit bestemmingsplan dragen hier aan bij. De ontwikkeling past dan ook binnen het gemeentelijke beleid.