direct naar inhoud van 5.3 Gemeentelijk beleid
Plan: Centrum Heemskerk
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0396.BPhkcentrum2010-VA01

5.3 Gemeentelijk beleid

5.3.1 Structuurvisie Heemskerk 2020

De structuurvisie Heemskerk 2020 is actualisatie van de structuurvisie uit 2003. Deze actualisatie is geen fundamentele herziening van het ruimtelijke beleid, maar betreft het verwerken van nieuwe ontwikkelingen, plannen en ambities in een integrale ruimtelijke visie. In 2009 is de Strategische Toekomstvisie 2040 'Heemskerk, het geheim van de IJmond' vastgesteld, waarin de strategische ontwikkelingsrichting voor de lange termijn is beschreven. De structuurvisie verbindt daarmee het 'nu' met de 'toekomst', oftewel de visie creëert ruimte voor bestaande plannen en plaatst deze tegelijkertijd in het lange termijn perspectief na 2020. Het doel van de nieuwe structuurvisie Heemskerk 2020 is een overkoepelend kader te bieden voor zowel burgers als de eigen organisatie voor het voeren van ruimtelijke beleid door de gemeente in de komende 10 jaar.

De ontwikkelingsvisie richt zich dan ook op het behoud en versterken van de kwaliteiten van het buitengebied en het optimaliseren en verbeteren van de bestaande stedelijke omgeving. Geen grote uitbreidingen, maar "investeren in duurzame kwaliteit".

Voor het stedelijk gebied van Heemskerk is het volgende beschreven: "Tot 2020 wordt geen verdere uitbreiding met woningbouw en bedrijvigheid voorzien dan de reeds ingezette en voor een deel afgeronde bebouwing in Waterakkers-Lunetten, Broekpolder en De Trompet. De prognoses en (plan)capaciteit van de bestaande voorraad en plannen is zodanig dat verdere uitbreiding niet aan de orde is. Binnen de bebouwde kom zijn twee type ingrepen nodig, die onafhankelijk van elkaar uitvoerbaar zijn:

  • 1. Verdichten met respect voor bestaande kwaliteiten
  • 2. Herstructurering om de kwaliteiten te optimaliseren"

Voorliggend Bestemmingsplan is een conserverend plan, wat inhoudt dat nieuwe bebouwingsmogelijkheden niet zijn opgenomen. Op het moment dat afgeweken wordt van dit bestemmingsplan, zal de structuurvisie handvatten kunnen bieden. Als een bepaalde ontwikkeling passend is, kan een nieuw bestemmingsplan worden opgesteld.

5.3.2 Strategische toekomstvisie 'Heemskerk 2040, het geheim van IJmond'

De strategische toekomstvisie 'Heemskerk 2040, het geheim van IJmond' is door de gemeenteraad vastgesteld op 23 april 2009. De visie is bedoeld als leidraad voor het opstellen van de beleidsagenda voor de komende jaren. Met behulp van drie scenario's, silver, sub-hup en strand geeft de visie een koers voor de korte en middellange termijn.

Deze drie scenario's hebben uiteindelijk geleid tot de volgens visie: 'In het autovrije centrum van Heemskerk zij gezellige winkeltjes, restaurants, cafeetjes en terrassen. Daardoor heerst er een aantrekkelijke, dorpse sfeer en is het schoon, stil en veilig. Boven de winkels wordt gewoond. Grootschalige winkelgebieden liggen aan de rand van de gemeente en zij goed bereikbaar met de auto en het openbaar vervoer'.

5.3.3 Centrumvisie 2004

De gemeenteraad van Heemskerk heeft op 29 januari 2004 de centrumvisie vastgesteld. De centrumvisie moet het kader bieden voor toekomstige ontwikkelingen en legt vast wat wenselijke ontwikkelingen zijn voor de lange termijn. De ambitie voor het centrum is een aantrekkelijke levendig centrum. Om dit te bereiken moet worden gestreefd naar meer variatie in het winkelaanbod. Uitgangspunten daarbij zijn goede bereikbaarheid, voldoende parkeergelegenheid, ruimte voor de voetganger en verkeersveiligheid.

In de centrumvisie zijn actiegebieden benoemd. Elk gebied ligt op een bijzondere plek. De ruimtelijke structuur van de actiegebieden en het centrum kan door herontwikkeling worden verbeterd en zo een impuls geven aan het centrum.

In het centrum is differentiatie gewenst. Naast winkels moet er ruimte zijn voor wonen, culturele bestemmingen en andere publieksaantrekkende functies. Bij nieuwbouw moet worden aangesloten bij bebouwingshoogte in de omgeving. Dat wil zeggen hooguit één laag extra ten opzichte van omliggende bebouwing.

In de centrumvisie is een aantal actiegebieden aangewezen. Voor een drietal gebieden is een beeldkwaliteitplan opgesteld.

Beeldkwaliteitplan Centrum

In opdracht van de gemeente Heemskerk is voor de volgende drie locaties binnen het plangebied een stedenbouwkundige locatie analyse gemaakt:

  • Locatie 1: Aldi en bibliotheek, Gerrit van Assendelftstraat en Poelenburglaan;
  • Locatie 2: bedrijvencluster, brandweerkazerne en Cornelis Groenlandstraat;
  • Locatie 3: pand Visser, voormalig postkantoor, Maerten van Heemskerckstraat en Jan van Scorelstraat.

De betreffende locaties hebben over het algemeen een lage stedenbouwkundige en beeldkwaliteit. Deze relatief lage kwaliteit is voor de gemeente reden om op termijn de betreffende locaties te revitaliseren. De toekomstige invulling van de locaties is tijdens het opstellen van het onderhavige plan nog niet bekend.

Zodra de stedenbouwkundig randvoorwaarden en uitgangspunten voor de drie locaties bekend zijn, kunnen deze worden opgenomen in het bestemmingsplan binnen wijzigingsbevoegdheden in de regels.

5.3.4 Parkeerbeleidsplan 2007

Op 22 februari heeft de gemeenteraad van Heemskerk het parkeerbeleidsplan vastgesteld. Het plan kent een aantal gebiedstypen, waarvoor afzonderlijk beleid is ontwikkeld. In het parkeerbeleid worden de volgende gebieden onderscheiden:

  • 1. nieuwe woongebieden;
  • 2. bestaande woongebieden;
  • 3. bedrijventerreinen;
  • 4. winkelgebied: centrum en wijk winkelcentra;
  • 5. overige voorzieningen.

Voor het centrum is aangesloten bij het beleid op het gebied van parkeren zoals reeds is geformuleerd in het Verkeersstructuurplan (Deel IV), Centrumplan) en wordt in het verkeerbeleidsplan uitgewerkt tot een meer concrete aanpak voor actuele parkeervraagstukken in en nabij het centrum, zoals de inpassing van parkeerplaatsen op inbreidingslocaties en kleinschalige herstructurerings- en renovatieprojecten in het centrum.

Parkeren

Op 29 augustus 2002 heeft de gemeenteraad van de gemeente Heemskerk besloten tot het instellen van een parkeerfonds (voor de duur van 10 jaar) ten behoeve van de realisatie van parkeerruimte in het centrum.

Het centrum neemt in het parkeerbeleid een bijzondere positie in. Enerzijds omdat de ruimte voor parkeren hier het meest schaars is. Anderzijds omdat een goede balans tussen voldoende parkeerruimte en een hoogwaardige openbare ruimte hier van het grootste belang is voor het economisch functioneren en daarmee de kwaliteit van het winkelaanbod.

De mogelijkheden om het parkeeraanbod in het centrum te vergroten zijn gering. Om de parkeersituatie in het centrum te verbeteren, zijn daarom een aantal maatregelen voorgesteld en grotendeels uitgevoerd om het gebruik van de huidige parkeervoorzieningen te optimaliseren:

  • kleine aanpassingen aan de grens van de blauwe zone om een betere verdeling tussen lang- en kortparkeerders te bereiken;
  • het reserveren van de vele kleinere hofjes in het centrum voor bewoners en bevoorradingsverkeer om daarmee het zoekverkeer te beperken;
  • het verkorten van de maximale parkeerduur in de blauwe zone;
  • intensivering van de handhaving;
  • het instellen van een parkeerverwijzingssysteem, mede om de wat minder gebruikte parkeervoorzieningen onder de aandacht te brengen (bijvoorbeeld de parkeerterreinen nabij het raadhuis op zaterdag).

De hier genoemde maatregelen zullen de huidige parkeerdruk in het centrum echter niet structureel verminderen. Om te voorkomen dat de parkeerdruk op de openbare weg verder toeneemt, is het van groot belang dat bij nieuwbouw in het centrum altijd ook parkeercapaciteit wordt toegevoegd, in principe op eigen terrein. Meervoudig gebruik van parkeerruimte is wenselijk. Om dit te kunnen realiseren, zullen (daar waar mogelijk) contracten tussen particuliere partijen en de gemeente opgesteld worden, waarin afspraken worden gemaakt over de mate en de tijden van medegebruik door andere functies.

Om op de langere termijn de vitaliteit van het centrum op peil te kunnen houden of te verbeteren, zijn de verkeers- en parkeersituatie in onderlinge samenhang beschouwd met ruimtelijk-economische mogelijkheden en wensen in het kader van het project ‘Herziening Centrumplan’. Bij de uitvoering van de maaiveldaanpassingen in kader van de centrumvisie zijn onder andere het aantal parkeerplaatsen vergroot.

De parkeernorm van nieuwe functies in het centrum staat aangegeven in tabel 3.1.

Tabel 3.1 Parkeernorm centrum Heemskerk nieuwe plannen

Activiteit, type bebouwing parkeernorm (per 100m2 bvo, tenzij anders aangegeven)  
Winkels   4,0  
Café, bar   5,0  
Restaurant   9,0  
Museum, bibliotheek   1,0  
Kantoorfuncties   2,0  
Woningen   1,3 per woning (centrum)  

5.3.5 Welstandsnota Heemskerk 2009

De Welstandsnota Heemskerk 2009 is door de gemeenteraad vastgesteld op 18 december 2008. Een belangrijke peiler van de welstandnota is het gebiedsgerichte welstandsbeleid. Het gemeentelijke grondgebied is daartoe onderverdeel in gebied met een grote samenhang en gelijkenis in bebouwing, functie en openbaarheid. De nota benoemt het centrum als gebied. In paragraaf 2.1.3 is een beschrijving van het centrum opgenomen, zoals beschreven in de Welstandsnota van 2009.

5.3.6 Groenbeleidsplan Heemskerk 2009

Het groenbeleidsplan Heemskerk 2009 is door de gemeenteraad van Heemskerk op 28 mei 2008 vastgesteld. Gemeente Heemskerk heeft het credo: 'Heemskerk, mooi groen in de IJmond'. Heemskerk is een groene gemeente. De gemeenteraad heeft dan ook uitgesproken dat ze dit zou willen houden.

Het rijk heeft gesteld dat in het stedelijk gebied het wenselijk is dat het 'stand-still' principe gehanteerd wordt. Dit houdt in dat er geen achteruitgang mag plaatsvinden van de kwaliteit en kwantiteit van het groen.

De gemeente Heemskerk geeft in haar beleidsplan aan hoe invulling wordt gegeven aan dit 'stand-still principe'. Voor het weghalen van openbaar groen binnen het stedelijk gebied, bijvoorbeeld voor het realiseren van bebouwing, wegen of parkeerplaatsen, is het uitgangspunt dat dit op of in de directe nabijheid van de locatie gecompenseerd moet worden.

In het beleidsplan wordt niet specifiek ingegaan op het onderhavige plangebied. Voor de ontwikkelingslocaties is het van belang rekening te houden met het stand-still principe.

5.3.7 Economische beleidsvisie 2008

De economische beleidsvisie is door de gemeenteraad van Heemskerk vastgesteld op 24 april 2008. In de beleidsvisie worden een vijftal speerpunten beschreven:

  • Ruimte voor bedrijven;
  • Bereikbaarheid;
  • Innovatie en Ondernemersschap/Arbeidsmarkt en scholing;
  • Recreatie en Toerisme;
  • Communicatie, samenwerking en promotie.

Heemskerk telt volgens de beleidsvisie 184 winkels met een totaal winkelvloeroppervlak (wvo) van circa 41.600m2. Naast het hoofdwinkelcentrum van Heemskerk zijn er twee wijkwinkelcentra: Europaplein en Citadel en drie kleinere buurtwinkelcentra: Bachplein, Beethovenstraat en Helmlaan.

Naast de vele aandacht die besteed wordt aan de buurt- en wijkcentra is ook maximale aandacht voor het hoofdwinkelcentrum wenselijk. Toevoeging van winkeloppervlak moet goed worden overwogen met oog voor het bestaande aanbod.

In onderzoeken komt recreatief winkelen als een van de populairste vrijetijdsbestededingen naar voren. In de VROM-verkenning 'Ruimtelijke Opgaven 2020-2040' staat bij de trends dat funshoppen en binnensteden een aantrekkelijke combinatie blijft, terwijl het zogenaamde 'runshoppen' en meer doelgericht winkelen mogelijk naar de meer perifere locaties verschuift.

In de periode tot 2040 moet het accent in het hoofdwinkelcentrum van Heemskerk geleidelijk verschoven zijn van sec een koopcentrum voor de lokale bevolking naar een recreatief winkelgebied met een regionale aantrekkingskracht, dus met een breed en gevarieerd aanbod om de koopkracht vast te houden en te vergroten.

 

5.3.8 Detailhandelsvisie Heemskerk 2007

In opdracht van de gemeente is een detailhandelsvisie opgesteld voor Heemskerk. Deze visie is in september 2007 gepubliceerd. Hierin wordt naast een visie ten aanzien van de detailhandel ook inzicht gegeven in het huidige functioneren van het winkelbestand in Heemskerk.

De dynamische sector 'detailhandel' is volop in beweging. Trends en ontwikkelingen waar binnen de visie voor de detailhandel in Heemskerk anticipeert zijn veranderd consumenten gedrag en verschillende detailhandelstrends.

Voor het centrum en Beethovenstraat worden verschillende acties beschreven in de visie.

Centrum:

  • geplande investering en vernieuwing afronden (herontwikkeling Kerkweg);
  • completeren voorzieningenaanbod/ uitbreidingsruimte dagelijkse sector circa 500 tot 900m2 wvo na schaalvergroting Dekamarkt. Deze ruimte bij voorkeur aanwenden voor schaalvergroting bestaande aanbieders en toevoeging speciaalzaken met kwalitatieve meerwaarde (bijvoorbeeld chocolaterie delicatessen). Uitbreidingsruimte niet-dagelijkse sector circa 1.900 m2 wvo tot 2.700 wvo bij lichte versterking marktpositie centrum. Ruimte bij voorkeur aanwenden voor uitbreiding modische branches en toevoeging aansprekende formules (bijvoorbeeld Miss Etan, M&S mode, Shoeby Fashion, Witteveen, Ziengs, Vero Moda, Street One en Lucardi).
  • Uitstraling verbeteren van winkelplinten en individuele gevels.
  • Aandacht voor de eenheid in de structuur van het winkelgebied.
  • Afstemming auto toegankelijkheid op langzaam verkeer
  • Zorg voor voldoende (2,5-4 parkeerplaats per 100m2 bvo), gratis parkeerplaatsen dichtbij de winkels (bij voorkeur <200 meter).
  • Ruimte bieden voor inpassing van (grotere) trekkers. Probeer units te realiseren waar grotere trekkers formule in kwijt kunnen (circa 500m2 bvo).
  • Baliefuncties (reisbureaus, uitzendbureau, makelaars) bij voorkeur niet in A1 winkelgebied, maar aan de randen van het centrum.
  • Promoot unique selling points bij lokale en regionale consument (o.a. compleet, gezellig, makkelijk bereikbaar en gratis parkeren).

Beethovenstraat:

  • Aandacht voor de uitstraling en de eenheid in de structuur van het winkelgebied.
  • Verbeteren parkeersituatie.