direct naar inhoud van 6.11 Geluid
Plan: Hoofddorp De Hoek en omgeving
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0394.BPGhfddehoekomgvng-C001

6.11 Geluid

Toetsingskader

Normstelling

Langs alle wegen – met uitzondering van 30 km/h-wegen en woonerven – bevinden zich op grond van de Wet geluidhinder (Wgh) geluidszones waarbinnen de geluidshinder vanwege de weg getoetst moet worden. De breedte van de geluidszone is afhankelijk van het aantal rijstroken en van binnen- of buitenstedelijke ligging. Op basis van jurisprudentie dient in het kader van een goede ruimtelijke ordening ook bij 30 km/h-wegen de aanvaardbaarheid van de geluidsbelasting te worden onderbouwd.

De geluidshinder wordt berekend aan de hand van de Europese dosismaat Lden (L day-evening-night). Deze dosismaat wordt weergegeven in dB. Deze waarde vertegenwoordigt het gemiddelde geluidsniveau over een etmaal.

Nieuwe situaties

Voor de geluidsbelasting aan de buitengevels van woningen en andere geluidsgevoelige bestemmingen binnen de wettelijke geluidszone van een weg geldt een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. In bepaalde gevallen is vaststelling van een hogere waarde mogelijk. Hogere grenswaarden kunnen alleen worden verleend nadat is onderbouwd dat maatregelen om de geluidsbelasting aan de gevel van geluidsgevoelige bestemmingen terug te dringen onvoldoende doeltreffend zijn, dan wel overwegende bezwaren ontmoeten van stedenbouwkundige, verkeerskundige, vervoerskundige, landschappelijke of financiële aard. Deze hogere grenswaarde mag de uiterste grenswaarde niet te boven gaan.

De geluidswaarde binnen de geluidsgevoelige bestemming (binnenwaarde) dient in alle gevallen te voldoen aan de in het Bouwbesluit neergelegde norm van 33 dB. Krachtens artikel 110g van de Wet geluidhinder mag het berekende geluidsniveau van het wegverkeer worden gecorrigeerd in verband met de verwachting dat motorvoertuigen in de toekomst stiller zullen worden. Van deze aftrek is gebruikgemaakt.

Reconstructie situaties

Ingevolge de Wet geluidhinder is sprake van een reconstructie indien als gevolg van fysieke wijzigingen aan een weg de geluidsbelasting aan de gevels van geluidsgevoelige bestemmingen met 1,5 dB of meer toeneemt (afgerond 2 dB). Daarbij geldt dat, wanneer de feitelijke heersende geluidsbelasting voor reconstructie lager is dan de voorkeursgrenswaarde van 48 dB, de verhoging moet worden berekend vanaf 48 dB. Onder een fysieke wijziging aan of op de weg wordt onder meer verstaan een wijziging van het profiel of het wegdek, wijziging van de maximumsnelheid of verschuiving van de wegas waarbij de bestaande weg wordt opgeheven. Ook een nieuwe aansluiting op een bestaande weg wordt als reconstructie van die bestaande gezoneerde weg gezien. Een wijziging van alleen de verkeersintensiteiten of de samenstelling van het verkeer is niet aan te merken als reconstructie.

De periode waarover de geluidsbelasting moet worden berekend, is die tussen het jaar vóór de reconstructie en 10 jaar na reconstructie. Alleen indien in deze periode de geluidsbelasting met meer dan 2 dB is toegenomen én indien de geluidsbelasting na reconstructie 48 dB of meer bedraagt, is er sprake van een reconstructiesituatie in de zin van de Wet geluidhinder.

Als voorkeursgrenswaarde bij een akoestisch te onderzoeken reconstructie dient de geluidsbelasting te worden aangehouden van de situatie, één jaar voor reconstructie. Indien deze geluidsbelasting lager is dan 48 dB, bedraagt de voorkeursgrenswaarde 48 dB en bedraagt ook de referentiewaarde 48 dB. Wanneer eerder een hogere waarde is vastgesteld, geldt de laagste van de volgende waarden als voorkeursgrenswaarde:

  • de heersende geluidsbelasting;
  • de hogere (vastgestelde) grenswaarde.

De geluidsbelasting mag ten gevolge van de reconstructie in principe niet met meer dan 5 dB toenemen en de uiterste grenswaarde mag niet worden overschreden.

Onderzoek

Door M+P raadgevende ingenieurs is akoestisch onderzoek uitgevoerd (M+P.SEGRO.10.01.1, d.d. 30 juni 2011), zie Bijlage 13. Onderstaand is dit onderzoek samengevat.

In het onderzoek is alleen de complete ringstructuur, waar de Hoeksteen parallel aan de rijksweg A4/A5 verlengd wordt en een verbinding zal vormen tussen bedrijventerrein De Hoek en Undercoverpark, onderzocht.

De volgende akoestisch relevante situaties, die met dit bestemmingsplan mogelijk worden gemaakt, zijn in dit onderzoek als volgt meegenomen:

  • Nieuwe situatie:
    Het bestemmingsplan maakt geen nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk. Wel maakt het bestemmingsplan binnen het plangebied nieuwe wegen mogelijk. Een enkele woning ligt binnen de geluidszone van het wegennet op het nieuwe Undercoverpark. Het gaat hier om woningen aan de Rijnlanderweg (zowel binnen als buiten het plangebied). Voor deze woningen zijn dan ook berekeningen uitgevoerd. De burgerwoningen op Kalorama zijn echter buiten de geluidszone gelegen zodat geen onderzoek is uitgevoerd.

  • Reconstructie situatie:
    Ten behoeve van de nieuwe wegen worden nieuwe aansluitingen gerealiseerd. Tevens is er een toename van het verkeer door de ontwikkelingen. Voor woningen langs de Kruisweg en de Rijnlanderweg, die binnen de geluidzone van relevante wegen zijn gelegen, is dan ook reconstructie onderzoek uitgevoerd. Hierbij is de geluidsbelasting getoetst aan het begrip reconstructie in de zin van de Wet geluidhinder.

  • Goede ruimtelijke ordening:
    In het kader van een goede ruimtelijke ordening is de geluidsbelasting aan de gevels van de bestaande hotels beoordeeld. Daarbij is in kwalitatieve zin gekeken naar de overige geluidsbronnen in de omgeving, zoals luchtverkeerslawaai, railverkeerslawaai en wegverkeerslawaai ten gevolge van de A4, de A5 en de N201.

Resultaten 

Nieuwe situatie

Uit de berekeningen blijkt dat de maximale geluidsbelasting aan de gevels van de woningen aan de Rijnlanderweg 42 dB bedraagt ten gevolge van het verkeer op het wegennet van het bedrijventerrein. Dit betekent dat de voorkeursgrenswaarde van 48 dB niet wordt overschreden en dat sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat. Zoals eerder gesteld zijn de overige woningen binnen het bestemmingsplan gelegen buiten de geluidszone van het nieuwe wegennet.

Reconstructie situatie

Uit de rekenresultaten blijkt dat ten gevolge van het verkeer op de parallelle Kruisweg en de N201 sprake is van een aanvaardbare geluidssituatie. Ten gevolge van het verkeer op de Rijnlanderweg is sprake van reconstructie in de zin van de Wgh bij twee woningen aan de Rijnlanderweg op het bedrijventerrein. Aan de gevels van de woningen Rijnlanderweg 855 en 774 bedraagt de toename maximaal 7 dB.

Omdat de geluidsbelasting met meer dan 5 dB toeneemt, is het volgens de Wet geluidhinder niet mogelijk hogere waarden te verlenen. Er dienen geluidsreducerende maatregelen genomen te worden.

Maatregelen

In het onderzoek is gekeken naar geluidsreducerende maatregelen. Uit de berekeningen blijkt, dat door toepassing van geluidsreducerend asfalt ('dunne deklagen B') de toename in de geluidsbelasting nergens meer dan 5 dB bedraagt.

Goede ruimtelijke ordening

Omdat de ontsluiting plaatsvindt via een route waarbij de hotels worden ontzien, ligt de gecumuleerde geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de ontsluitingswegen van het bedrijventerrein lager dan in de huidige situatie.

De geluidsbelasting ten gevolge van het verkeer op de A4 en de A5 ligt in vergelijking met de geluidsbelasting ten gevolge van de andere wegen een stuk hoger. De maatgevende geluidsbelasting is vanwege Schiphol.

Cumulatie

Reconstructiesituatie

Voor de woningen waarbij sprake is van reconstructie, de woningen Rijnlanderweg 855 en 774, dient te worden afgewogen of hogere waarden verleend kunnen worden. In dat kader is in het onderzoek de gecumuleerde geluidsbelasting bepaald.

De volgende bronnen zijn ten behoeve van de cumulatie beschouwd:

  • de geluidsbelasting vanwege gezoneerde wegen;
  • de geluidsbelasting vanwege luchtverkeerslawaai van Schiphol;
  • de geluidsbelasting vanwege railverkeerslawaai van het spoortraject Schiphol - Hoofddorp;
  • de geluidsbelasting als gevolg van industrie op de luchthaven Schiphol;
  • de geluidsbelasting afkomstig van het bedrijventerrein De Hoek en het Undercoverpark.

Uit de berekeningen blijkt dat de gecumuleerde geluidsbelasting aan de gevels van de bovengenoemde woningen zeer hoog is. De gecumuleerde geluidsbelasting is hoger dan de afzonderlijke geluidsbelasting ten gevolge van de reconstructie van de Rijnlanderweg.

Gezien de hoge gecumuleerde geluidsbelasting dienen deze woningen geamoveerd te worden.

Conclusie

Nieuwe situatie

Geconcludeerd kan worden dat ten gevolge van het verkeer op de nieuwe wegen van het bedrijventerrein sprake is van een aanvaardbaar akoestisch klimaat aan de gevels van de bestaande woningen langs de Rijnlanderweg.

Reconstructiesituatie

Uit het reconstructie onderzoek kan geconcludeerd worden dat voor twee woningen aan de Rijnlanderweg sprake is van reconstructie in de zin van de Wgh. Omdat de toename in de geluidsbelasting meer dan 5 dB bedraagt, kunnen zonder het treffen van maatregelen geen hogere waarden verleend worden.

Gezien de hoge gecumuleerde geluidsbelasting (die in de bestaande situatie overigens ook aanwezig is) acht de gemeente handhaven van de betrokken woningen in strijd met een goede ruimtelijke ordening. Een dergelijke hoge geluidbelasting leidt naar de mening niet tot een aanvaardbaar woon - en leefklimaat ter plaatse. Een aanvaardbaar woon- en leefklimaat is nodig om hogere waarden vast te kunnen stellen. Daarom zullen de twee (bedrijfs) woningen aan de Rijnlanderweg geamoveerd worden. Daarbij dient te worden opgemerkt, dat de woning Rijnlanderweg 774, ook vanwege de beoogde wegverbreding, geamoveerd dient te worden.

In het bestemmingsplan zijn de beide bedrijfswoningen wegbestemd. Deze woningen zullen gedurende de planperiode verdwijnen.

Goede ruimtelijke ordening

Bij de hotels zal de totale geluidsbelasting als gevolg van de gewijzigde infrastructuur beperkt wijzigen. Dit als gevolg van de ligging dicht bij de Rijkswegen A4 en A5 en de luchthaven Schiphol. Voor de hotels hoeven geen hogere waarden verleend te worden, omdat hotels niet als geluidsgevoelige bestemmingen worden beschouwd.