Plan: | Scheepmakerskwartier |
---|---|
Plannummer: | UP1080001 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | uitwerkingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.UP1080001-0003 |
De Harmenjansweg wordt steeds belangrijker als langzaam verkeerverbinding tussen Drosteterrein en de binnenstad. Hij wordt afgesloten voor doorgaand autoverkeer bij de spoorbrug. Daarmee is deze straat alleen nog interessant voor auto’s als bestemmingsverkeer. Hij zal in het kader van dit plan opnieuw geprofileerd worden als een “fietsstraat”, een straat waarin de fietser de belangrijkste gebruiker is en het tempo bepaalt. Voorbeeld van een dergelijk straatprofiel is de Kleine Houtweg. De kades langs Spaarne en haven zijn alleen toegankelijk voor hulpdiensten en logistiek, zoals verhuizers en afvalinzameling en dus geheel vrij van parkeren. Bewoners parkeren binnen de contouren van de bouwblokken op eigen terrein, onder hofjeswoningen zijn stallinggarages gedacht en er is een stalling onder de appartementen langs het spoor. Bezoekersparkeren wordt in de openbare ruimte geaccommodeerd:deels in het noordelijke tussenstraatje en deels in de Harmenjansweg en op de kop van de Papentorenvest. Uit een parkeertelling (bijlage 6) blijkt dat de parkeerdruk op straat weliswaar toeneemt, maar acceptabel is volgens de CROW-normering.