Plan: | Schalkwijk-Midden |
---|---|
Plannummer: | BP9080004 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP9080004-0003 |
Algemeen
De luchtkwaliteit is van belang voor de gezondheid van mens en dier en voor de kwaliteit van het milieu. Er zijn daarom in de Wet milieubeheer, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen grenswaarden afgesproken waaraan de concentraties van een aantal stoffen vanaf bepaalde ingangsdata moeten voldoen.
Bij vaststelling of wijziging van een bestemmingsplan dient vast te staan dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit voldoen aan die eisen (als gevolg van art. 5.16 lid 1 en 2). Die gevolgen worden bepaald door de ontwikkelingen die worden mogelijk gemaakt door het bestemmingsplan, via wijzigingen in gebruik en functies ten opzichte van de bestaande (toegestane) functies. Maatgevend is de met de veranderingen samenhangende groei van het autoverkeer en de daardoor veroorzaakte uitstoot van de stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10).
Uit de Wet milieubeheer volgt dat een voorgenomen ontwikkeling voldoet aan de regels voor de luchtkwaliteit indien aannemelijk is dat de in bijlage 2 van de wet genoemde grenswaarden voor de luchtkwaliteit niet overschreden worden (art 5.16 lid 1 onder a).
Een ontwikkeling past eveneens binnen de regelgeving luchtkwaliteit als zij is opgenomen en omschreven als In Betekenende Mate (IBM) project in een nationaal programma (art 5.16 lid 1 onder d). Hiermee is bedoeld het Nationaal Samenwerkingsprogramma Luchtkwaliteit (NSL), dat sinds 1 augustus 2009 van kracht is.
Luchtkwaliteit bestemmingsplan Schalkwijk-Midden
Voor het gebied Schalkwijk-Midden en diverse omringende bestemmingsplangebieden in Schalkwijk (inclusief 023) is een groot aantal ontwikkelingen gepland (programma Schalkwijk 2000+). Een integraal plan is reeds in 1999 vastgelegd in het Uitvoeringsplan Schalkwijk 2000+, waarvan inmiddels een gedeelte is gerealiseerd. Voor een reeks deelgebieden zijn gebiedsvisies opgesteld. Als gevolg van de economische situatie is een deel van de ontwikkelingen vooralsnog uitgesteld of aangepast.
Monitoringstool
Om een beeld te krijgen van de bestaande en te verwachten luchtkwaliteit in het gebied is de zogeheten NSL-Monitoringstool geraadpleegd (zie mt2011.nsl-monitoring.nl, onder menu bekijken, keuzeoptie "Kaarten-NSL", versie 2011). In de onderliggende verkeersmodelgegevens zijn alle bekende lopende en toekomstige projecten en ontwikkelingen in en rond Haarlem en regio verwerkt, inclusief die in het kader van Schalkwijk 2000+. De hoogst belaste wegen in of rond het plangebied zijn delen van de Schipholweg, Europaweg, Amerikaweg, Floris van Adrichemlaan, Boerhaavelaan, Kennedylaan en Aziëweg. De Monitoringtool geeft aan dat de hoogste concentraties in de rekenjaren 2012, 2015 (ingangsjaar grenswaarde NO2) en 2020 binnen het plangebied optreden langs de Schipholweg. Dit betreft 32 µg/m3 als jaargemiddelde voor NO2 en 26 µg/m3 als jaargemiddelde voor fijnstof PM10. Deze hoogste waarden worden bereikt in 2011 en nemen daarna af. Er is geen sprake van overschrijdingen van de grenswaarden voor NO2 en fijnstof (40 µg/m3).
Met 26 ug/m3 als jaargemiddelde voor fijnstof wordt tevens voldaan aan de zogeheten 'dagnorm'. Hieraan wordt immers volgens wettelijk vastgelegde omrekening voldaan beneden 31,2 ug/m3 als jaargemiddelde.
Er is geen sprake van overschrijdingen van de grenswaarden voor NO2 en fijnstof. Opgemerkt wordt dat tevens ruim voldaan wordt aan de eis die geldt voor de etmaalgemiddelde concentratie fijnstof. Een etmaalgemiddelde waarde van 50 µg/m3 mag maximaal 35 keer per jaar overschreden worden. Uit het wettelijk vastgelegde rekenverband met het jaargemiddelde volgt dat aan deze norm voldaan wordt bij een jaargemiddelde concentratie van 31,2 µg/m3 (zonder zeezoutaftrek). Met een maximale concentratie van 26 µg/m3 (2011) wordt ook die waarde niet overschreden of benaderd.
Aangezien de concentraties van relevante stoffen voldoen aan de grenswaarden uit de Wm, voldoet bestemmingsplan Schalkwijk-Midden aan de regelgeving voor de luchtkwaliteit.
Vermelding als IBM-project in het NSL
In het NSL zijn diverse omvangrijke ontwikkelingen beschreven die een relevante ('In betekenende mate/IBM") invloed op de luchtkwaliteit kunnen hebben. Bij de vaststelling van het NSL is op grond van berekeningen met het Monitoringtool vastgesteld dat inclusief deze ontwikkelingen tijdig voldaan zal worden aan de grenswaarden. De Wm bepaalt daarom in artikel 5.16 lid 1 d dat een dergelijke beschreven ontwikkeling niet opnieuw aan de grenswaarden hoeft te worden getoetst wanneer deze formeel ruimtelijk wordt vastgelegd. Er volstaat een verificatie of de omvang van een ontwikkeling niet groter is dan beschreven in het NSL.
Haarlem heeft het totaal van voorziene ontwikkelingen in heel Schalkwijk in het kader van Schalkwijk 2000+ (uitgebreid met Slachthuisbuurt Zuid) in het NSL ingebracht als één IBM-project (nummer 718). Dit omvat tevens ontwikkelingen in Schalkwijk-Midden.
De voorziene ontwikkelingen binnen dit IBM-project zijn verwerkt in het Monitoringtool via de invoergegevens van het verkeersmodel over arbeidsplaatsen en woningen. Omdat het plan(gebied) Schalkwijk-Midden deel uitmaakt van dit IBM-project, geldt ook zonder afzonderlijke toetsing aan de grenswaarden dat voldaan wordt aan de regelgeving luchtkwaliteit.
Conclusie luchtkwaliteit
Omdat het plangebied Schalkwijk-Midden deel uitmaakt van het genoemde IBM-project 718, geldt dat voldaan wordt aan de regelgeving luchtkwaliteit. Uit oogpunt van luchtkwaliteit is er daarom geen belemmering voor de vaststelling van dit bestemmingsplan.