Plan: | Koninginnebuurt |
---|---|
Plannummer: | BP4080006 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP4080006-0003 |
In het uitvoeringsbesluit van de Wet geluidhinder (WGH) zijn geluidsnormen voor wegverkeerslawaai, railverkeerslawaai en industrielawaai opgenomen. Wanneer er een nieuwe geluidsgevoelige bestemming wordt gerealiseerd op een locatie waar momenteel geen geluidsgevoelige functie aanwezig is en deze locatie binnen de geluidszone van een 50 km/u weg (of hogere snelheid) valt moet een akoestisch onderzoek worden uitgevoerd. Onder meer woningen, scholen en ziekenhuizen worden als geluidsgevoelige bestemming aangemerkt. In de Wet geluidhinder wordt onderscheid gemaakt in een 'voorkeursgrens- waarde' en een 'maximum ontheffingswaarde'. Wanneer het geluidsniveau ter plaatse van een geluidsgevoelige functie niet voldoet aan de voorkeursgrens- waarde kan via een wettelijk geregelde procedure ontheffing van de voorkeursgrenswaarde worden aangevraagd zolang het geluidsniveau niet hoger is dan de maximum ontheffingswaarde.
Voor het bestemmingsplan “Koninginnebuurt” is een akoestisch onderzoek uitgevoerd volgens de Wet Geluidhinder (Zie bijlage 3 voor het volledige onderzoek). In het plangebied is alleen sprake van wegverkeerslawaai.
Geluidhinder ten gevolge van wegverkeer
Volgens de Wet geluidhinder geldt voor wegverkeerslawaai een voorkeursgrenswaarde van 48 dB. Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde mogen burgmeester en wethouders een hogere waarde vaststellen. De maximale ontheffingswaarde voor “nieuwe situaties” in stedelijk gebied bedraagt 63 dB, voor bestaande situatie is dat 68 dB. Nieuwe situaties zijn situaties waar door het gewijzigde bestemmingsplan geluidgevoelige bestemmingen mogelijk zijn. Conform artikel 110g uit de Wet geluidhinder mag voor de toetsing bij wegen met een maximum snelheid van 70 km/uur 2dB worden afgetrokken en bij overige wegen 5 dB.
Binnen het bestemmingsplan is een aantal wegen van belang voor de geluidbelasting. Het gaat om de wegen Van Eedenstraat, Iordenstraat, Tempeliersstraat en Leidsevaart. De verkeersintensiteiten van deze wegen zijn ontleend aan de verkeersstudie HLM 097 peiljaar 2020 en zijn gecorrigeerd voor de autonome groei (1% per jaar) voor het akoestisch maatgevende jaar 2021. De maximaal toegestane rijsnelheid bedraagt op deze wegen 50 km/uur.
Uit de resultaten van de uitgevoerde berekeningen blijkt dat de geluidbelasting op de eerstelijns bebouwing varieert van 56 tot 65 dB. Hiermee wordt de grenswaarde van 68 dB voor bestaande situaties niet overschreden.
In geval van 'nieuwe situaties' volgens de Wgh (nieuwbouw van, of wijzigen naar een geluidsgevoelige bestemming) moet nader onderzoek uitgevoerd worden. Voor de nieuwe situaties dient ontheffing te worden aangevraagd.
Voordat ontheffing wordt verleend zal eerst moeten worden nagaan of er maatregelen mogelijk zijn om de geluidbelasting te verlagen. Daarbij verdienen maatregelen aan de bron de voorkeur. Het toepassen van een stil wegdek zoals dunne deklagen levert een verlaging van de geluidbelasting op. Gedacht kan worden aan het toepassen een type dunne deklaagverharding aan de Van Eedenstraat dat zal leiden tot een verlaging. Momenteel zijn er deklagen waarmee een reductie ten opzichte van Dicht Asfaltbeton van circa 4 dB gerealiseerd kan worden.
Conclusie
Uit de resultaten blijkt dat de huidige geluidsgevoelige bestemmingen binnen het bestemmingsplan een geluidbelasting ondervinden ten gevolge van wegverkeerslawaai van maximaal 65 dB. De geluidbelasting binnen het plangebied is lager dan de maximale ontheffingswaarde voor bestaande situaties (68 dB). Indien in de toekomst nieuwe geluidgevoelige bestemmingen mogelijk worden gemaakt dient dit nader te worden onderzocht.