Plan: | Frederikspark |
---|---|
Plannummer: | BP4080001 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP4080001-0003 |
De geschiedenis van het Frederikspark, die tot in de middeleeuwen terug gaat, laat zien dat het terrein altijd een openbaar en recreatief karakter heeft gekend. Dit veranderde niet toen het terrein voor villabebouwing werd verkaveld. Momenteel heeft het Frederikspark nog steeds een openbaar en recreatief karakter. Het Frederikspark heeft voor heel Haarlem culturele, maatschappelijke en ruimtelijke betekenis.
De Griffietuin bestaat uit een enerzijds meer open binnentuingedeelte en anderzijds uit een meer gesloten bosgebied. De scheiding tussen de twee delen wordt benadrukt door de rododendrons op een kleine terreinverhoging langs de bosrand. Het bos heeft eenvoudige, halfverharde wandelpaden en kent geen opvallende of versierende elementen, behalve de twee historische terreinverhogingen, het smeedijzeren hek langs de Kleine Houtweg en de restanten van de tuinmuur achter een van de aangrenzende villatuinen. Meubilair of verlichting ontbreekt. De vegetatie is in principe vrij gevarieerd en samengesteld uit de restanten van eerdere tuininrichtingen en spontane vestiging van soorten. Het geheel heeft de uitstraling van een verlaten park. De sfeer in de binnentuin daarentegen is tuinachtig door de aanwezigheid van een uitgestrekt gazon, decoratieve bloemperken en tuinbeelden. Het gaat hier om de buitenruimte van het representatieve provinciehuis.
Daarnaast dragen de (voor)tuinen van de panden langs de Baan bij aan de groenbeleving.
De Dreef is een belangrijke verbinding tussen Haarlemmerhout en de Haarlemse binnenstad. Het gaat hierbij behalve om een functionele verbinding tevens om een krachtige ruimtelijke structuur, die door de driedubbele laanbeplanting duidelijk geaccentueerd wordt. Het beeld wordt verstrekt door de brede boulevardachtige uitstraling van de Dreef en de ruime afstand tot de Griffiegebouwen en de villa's van het Frederikspark.
Het plangebied wordt voor het gemotoriseerd verkeer ontsloten door de Gasthuissingel, de Kleine Houtweg, het Frederikspark, de Paviljoenslaan, de Dreef, en het Houtplein.
De Paviljoenslaan maakt deel uit van de hoofdstructuur van Haarlem en is bestemd voor doorgaand verkeer en voor verkeer dat de stad in- en uitgaat (extern verkeer). Er is sprake van vrijliggende fietsvoorzieningen naast de rijbaan.
Er is in het plangebied sprake van betaald parkeren en bewoners van het gebied kunnen gebruik maken van een parkeervignet. Tevens bevat het plangebied een parkeergarage. Dit is de ondergrondse parkeergarage Houtplein. Voor de nieuwbouw van het provinciehuis aan de Dreef is eveneens een ondergrondse parkeergarage gepland. Deze is ingetekend op de plankaart. (zie ook Hoofdstuk 5 van de toelichting)
In het bestemmingsplangebied hebben voetgangers voldoende ruimte en veilige routes. Ook het openbaar vervoer (bus) draagt bij aan een goede ontsluiting van het plangebied. De haltes bevinden zich op het Houtplein , de Dreef en op de nabij gelegen Tempelierstraat.
Het open water dat in het plangebied is opgenomen betreft de Gasthuissingel. dit is een stadsgracht en verbindt het Spaarne met de Leidsevaart. Tevens bevat het plangebied een vijver. Deze is gelegen aan de Wagenmakerslaan.
Er zijn verschillende nutsvoorzieningen in het bestemmingsplangebied gelegen., zowel in het Frederikspark als aan de Wagemakerslaan.