direct naar inhoud van 2.2 Functioneel-ruimtelijke structuur
Plan: Sportheldenbuurt
Plannummer: BP3080006
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP3080006-0003

2.2 Functioneel-ruimtelijke structuur

2.2.1 Ruimtelijke structuur

Het bestemmingsplangebied kan in twee deelgebieden worden onderverdeeld:

  • 1. het Drosteterrein;
  • 2. de Thorbeckebuurt.

Het Drosteterrein bestaat in de huidige situatie uit:

  • het kantoorgebouw aan de Henk Schrijvenaarstraat (langs de Oudeweg);
  • de tot woningen en kantoren verbouwde Droste fabriekssilo;
  • de tot woningen en voorzieningen verbouwde Droste Cacao- en chocoladefabriek aan het Noorder Buiten Spaarne;
  • een aantal nieuwbouwappartementen in gesloten blokverkaveling, waar parkeren overwegend in parkeergarages gebeurt en slechts deels in de openbare ruimte

De Thorbeckebuurt bestaat uit woningen met een strokenverkaveling. Kenmerkend element in dit deelgebied is het centrale Thorbeckeplantsoen. De hoofdontsluiting bestaat uit de Kick Smitweg en de Wim van Eststraat.

2.2.2 Functionele structuur

Wonen

De woningvoorraad in de Sportheldenbuurt is vrijwel volledig gebouwd ná 1990. In januari 2012 stonden er in de Sportheldenbuurt 402 woningen. Hiervan was 64 procent koopwoningen, 27 procent sociale huurwoningen en 9 procent particuliere huurwoningen. Het aandeel koopwoningen en sociale huurwoningen is daarmee hoger dan in de rest van Haarlem. Het aandeel particuliere huurwoningen is lager dan elders in Haarlem. Tweederde van de woningvoorraad in de Sportheldenbuurt betreft eengezinswoningen.

De woningen in de Thorbeckebuurt hebben over het algemeen twee bouwlagen met schuin oplopende kap. Uitzondering hierop is een woonblokje in de zuidoostpunt van het plangebied met 4 bouwlagen. Op het Drosteterrein hebben de woningen over het algemeen 3 bouwlagen of 3 bouwlagen met een opbouw. Uitzonderingen hierop zijn de oostkant van het tegen het terrrein van Nieuwe Energie gelegen blok met 5 bouwlagen, de Droste cacao- en chocoladefabriek (branderij en pakkerij) en de Droste fabriekssilo.

Bedrijven en werkgelegenheid

In 2011 stonden in het plangebied 40 bedrijven ingeschreven, blijkt uit gegevens van Onderzoek en Statistiek van de gemeente Haarlem (gebaseerd op gegevens van de Kamer van Koophandel). De werkgelegenheid in de Sportheldenbuurt betreft grotendeels het kantoor van Dantuma. De overige werkgelegenheid betreft met name kleinschalige ondernemingen (veelal aan huis). In het plangebied zijn geen detailhandelsvestigingen.

Verkeer

Het plangebied vormt een schakel in de verbindingszone tussen binnenstad en Waarderpolder, waarbij in het ontwerp vooral aandacht is gegeven aan langzaam verkeer. Voor het langzaam verkeer wordt een route langs de oever van het Noorder Buiten Spaarne beoogd vanaf de Catharijnebrug over het Drosteterrein langs de Drostefabriek en over het terrein van Nieuwe Energie naar de Minckelersweg. Deze route moet vervolgens over een nog aan te leggen brug naar het Figeeterrein leiden verder de Waarderpolder in langs de oostoever van het Noorder Buiten Spaarne. Als onderdeel van deze route is binnen het plangebied tussen de Henk Schijvenaarstraat (bij de Catharijnebrug) en Drostefabriek een openbare oever met een breedte van 10 meter aangelegd.

Het plangebied is goed ontsloten door het openbaar vervoer. Het Centraal Station van Haarlem ligt op loopafstand (circa 800 meter). Over de Oudeweg rijdt spits-lijnbus 15 (Haarlem-Spaarnwoude NS-Haarlem Centraal Station). Op enige afstand van het plangebied is aan de Spaarndamseweg nog een bushalte van lijn 5 (Haarlem Schalkwijk-IJmuiden). In het Masterplan Spoorzone-Oost is de intentie uitgesproken om ter hoogte van het Drosteterrein een halte voor lightrail aan te leggen. Daarmee zou het terrein nog beter met openbaar vervoer bereikbaar worden. Wanneer deze lightrail zal komen is nog niet vastgesteld.

De Kick Smitweg (die voorheen deel uitmaakte van de Harmenjansweg) en Wim van Eststraat hebben een functie als auto-ontsluiting van de aanliggende woonbuurten Drosteterrein en Thorbeckebuurt. Doorgaand autoverkeer over de Kick Smitweg naar het terrein van Nieuwe Energie is ongewenst.

Het Drosteterrein is autovrij en uitsluitend toegankelijk voor langzaam verkeer en voor verkeer dat moet laden en lossen. Voor parkeren zijn ondergrondse garages aangelegd en kan in de woonblokken op de begane grond worden geparkeerd. De Thorbeckebuurt en het Drosteterrein zijn ingericht volgens de principes van Duurzaam Veilig zoals deze door de rijksoverheid zijn vastgesteld.

Groen

In het Thorbeckekwartier ligt tussen de Bep van Klaverenstraat en Wim van Eststraat het Thorbeckeplantsoen als centrale openbare groenvoorziening. Verder zijn er langs diverse straten bomen aanwezig. Ook de privé-tuinen zijn een belangrijke vorm van groen in het plangebied.

Water

Aan de noordwestkant van het plangebied ligt het Noorder Buiten Spaarne die door de open verbinding met het boezemwater van de Ringvaart Haarlemmermeer wordt gerekend tot boezemwater.

Recreatie

Met de nieuwbouwontwikkeling op het Drosteterrein is de oever van het Noorder Buiten Spaarne openbaar toegankelijk gemaakt. Dit biedt mogelijkheden voor recreatief gebruik. Op het Thorbeckeplantsoen zijn diverse speelvoorzieningen en een voetbalkooi aanwezig.