Plan: | Slachthuisbuurt Zuidstrook |
---|---|
Plannummer: | BP3080004 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP3080004-0004 |
Ruimtelijke uitgangspunten Het plangebied grenst aan twee uiteenlopende werelden. Enerzijds is er een zone direct langs de Schipholweg die een dynamische en stedelijke uitstraling moet krijgen en het visitekaartje van Haarlem moet worden. Anderzijds grenst het plangebied aan de bestaande woonbuurt, die een kleinschalig en "dorpse" uitstraling heeft.
Uitgangspunt is dat het plangebied voornamelijk een woonbuurt blijft. Beroepsuitoefening aan huis moet echter wel mogelijk blijven. Met het oog op gewenste functiemenging en flexibiliteit is er op een aantal plaatsen, zoals het zuidelijk deel van de Merovingenstraat en de verlengde Pladellastraat, ruimte voor kleinschalige bedrijvigheid en voorzieningen op de begane grond.
In eerste instantie krijgt de Schipholweg de gewenste uitstraling en stedelijkheid door aan deze weg een hogere bebouwingswand te maken met in de plint gemengde functies, bv. buurtvoorzieningen, kleinschalige kantoorunits met baliefunctie of maatschappelijke voorzieningen. Zowel de functies in deze wand als de parkeervoorzieningen voor de achtergelegen woningen zullen vanaf de nieuwe parallelweg worden ontsloten. Zodoende ontstaat er een verkeersluw achtergebied, dat aan de bestaande woonwijk grenst. Er wordt rekening gehouden met een kantoor- en/of woongebouw op de zichtlocatie op de hoek Prins Bernardlaan/Schipholweg. Garage Kimman blijft gehandhaafd. Rekening wordt gehouden met enige ruimte voor detailhandel.
Op de grens tussen de bestaande woningen en de nieuwe bouwblokken, worden een aantal openbare ruimtes aangelegd. Deze openbare ruimtes zijn verkeersluw, openbaar toegankelijk en zoveel mogelijk groen ingericht. Binnen deze openbare ruimtes kunnen speelvoorzieningen worden opgenomen.
Er wordt binnen de bouwblokken geparkeerd. Langs de straten komen alleen parkeerplaatsen voor bezoekers en voor de voorzieningen die aan de parallelweg gelegen zijn. Hierdoor is zo min mogelijk "blik" op straat.
Programma Binnen het plangebied worden verschillende woonvormen gerealiseerd. De corporaties zullen ongeveer hetzelfde aantal woningen terugbouwen als er gesloopt (ca. 600) worden. Het merendeel van de woningen zal bestaan uit appartementen in diverse prijsklassen in huur en koop. De langs de Schipholweg geprojecteerde stedelijke wand biedt boven de plint ruimte aan appartmenten evenals het appartementengebouw aan het Henriëtte Bosmansplantsoen. Achter de hoven aan de Schipholweg zijn een aantal blokken met enige tientallen eengezinswoningen geprojecteerd. Het programma van het kantoorgebouw op de hoek Prins Bernardlaan/ Schipholweg bedraagt 20.000m2. Indicatief kan rekening worden gehouden met ca. 8000 m2 commerciële ruimte, echter afhankelijk van welke commerciële voorzieningen zich uiteindelijk zullen vestigen.
Ontsluiting Er zijn een aantal gebiedsontsluitingswegen in dit gebied: Schipholweg, Prins Bernhardlaan en Schalkwijkerstraat. Over deze gebiedsontsluitingswegen lopen tevens hoofdfietsroutes. De hoofdontsluiting van het plangebied vanaf de Schipholweg wordt gevormd door de Merovingenstraat. Vanaf de Prins Bernardlaan vindt de ontsluiting plaats via de Willem Pijperstraat. Langs de Schipholweg komt een nieuwe paralleweg: voor fietsers in 2 richtingen te gebruiken, voor auto's in één richting. De overige noord-zuid wegen sluiten aan op deze parallelweg. In noordelijke richting wordt het plangebied ontsloten via wijkontsluitingswegen in de Slachthuisbuurt.
Over de Pladellastraat en Richard Holkade lopen hoofdfietsroutes. Belangrijke oversteekpunten voor de fiets betreffen de geplande oversteek over de Schipholweg t.h.v. de Pladellastraat en de huidige oversteken t.h.v de Europaweg en de Schalkwijkerstraat. De Slachthuisstraat en Schipholweg maken deel uit van een busroute. De overige wegen in het gebied betreffen erftoegangswegen waarop de doorstroming van het verkeer ondergeschikt is aan de verblijfsfunctie.