Plan: | Slachthuisbuurt Zuidstrook |
---|---|
Plannummer: | BP3080004 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP3080004-0004 |
Volgens de Wet milieubeheer titel 5.2 luchtkwaliteiteisen moet bij vaststelling van een bestemmingsplan onderzoek gedaan worden naar de concentratie luchtverontreinigende stoffen om te kunnen toetsen aan de grenswaarden in de Wet milieubeheer.
Voor alle luchtverontreinigende stoffen, met uitzondering van NO2 en PM10, geldt dat deze in de Nederlandse situatie in het algemeen, gezien de lage achtergrondwaarden, niet tot overschrijdingen leiden. Voor de emissie van deze twee stoffen geldt dat door maatregelen de achtergrondconcentraties en uitstoot sneller dalen dan de toename door de autonome groei van het verkeer. Dit betekent dat het jaar 2010, waarin de grenswaarden van kracht worden, de meest ongunstige situatie is.
Berekeningen en toetsing moet volgens het Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007 voor NO2 en voor PM10 op 10 meter uit de wegrand gedaan worden tenzij de bebouwing dichter bij de wegrand ligt.
Uitgangspunten Binnen het gebied Schalkwijk-Schipholweg staan veel ontwikkelingen gepland. Naast de ontwikkelingen in het bestemmingsplangebied Zuidstrook Slachthuisbuurt, zijn de bestemmingsplannen Schalkwijk, Stadsdeelhart Schalkwijk, Middengebied Schalkwijk en 023 in ontwikkeling. Deze plannen zijn gezamenlijk aangemeld als 'In Betekende Mate'(IBM)-project voor het Nederlands Samenwerkingsorgaan Luchtkwaliteit (NSL).
Omdat alle ontwikkelingen te samen als IBM-project zijn aangemerkt is door de gemeente gekozen om de luchtkwaliteit in het ontwikkelingsgebied Schalkwijk-Schipholweg en directe omgeving in één studie te beoordelen. Tauw heeft in opdracht van de gemeente dit luchtkwaliteitonderzoek uitgevoerd en de resultaten van het onderzoek zijn opgenomen in de rapportage 'Luchtkwaliteit Ontwikkelingsgebied Schalkwijk-Schipholweg'.
Berekening concentraties. Gezien de complexiteit van met name de Schipholweg met meerdere rijstroken en een aparte busbaan is het niet mogelijk deze situatie met het Car model goed te modelleren. In het kader van het project 023 langs de Schipholweg zijn met het zogenaamde Stacks-model berekeningen uitgevoerd. Met dit complexe model is het wel mogelijk deze situatie te modelleren. Dit onderzoek is beschreven in het rapport van Tauw met projectnummer 4581807 d.d. 8 september 2008.
In deze berekeningen zijn ook waarneempunten in de zuidstrook van het bestemmingsplan Slachthuisbuurt meegenomen. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat er in het meest kritische jaar 2010 geen overschrijdingen van de normen zijn.
Resultaten Uit de resultaten van de berekeningen voor Ontwikkelingsgebied Schalkwijk-Schipholweg blijkt dat inclusief alle voorgenomen ontwikkelingen voor PM10 aan de grenswaarde in de Wet milieubeheer wordt voldaan. Voor NO2 wordt voldaan aan de plandrempel in 2008 en de grenswaarde vanaf 2010. Ondanks dat het een IBM-project is, worden ondanks alle ontwikkelingen de grenswaarden niet overschreden en wordt aan de Wet milieubeheer voldaan.
Conclusie De grenswaarden zoals opgenomen in de Wet milieubeheer worden binnen het bestemmingsplan Zuidstrook Slachthuisbuurt en directe omgeving niet overschreden. Het bestemmingsplan Zuidstrook Slachthuisbuurt, in combinatie met de ontwikkelingen in de omliggende bestemmingsplannen, voldoet aan de luchtkwaliteitseisen in de Wet Milieubeheer.