Plan: | Slachthuisbuurt Zuidstrook |
---|---|
Plannummer: | BP3080004 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP3080004-0004 |
Wegverkeerlawaai In het kader van een goede ruimtelijke ordening zijn de akoestische effecten van de herontwikkelingen in het plangebied onderzocht. In de directe omgeving van dit gebied is geen gezoneerd industrieterrein aanwezig en er is geen invloed van railverkeerslawaai. Binnen het plangebied is dus alleen sprake van wegverkeerslawaai.
De Slachthuisbuurt Zuidstrook wordt aangemerkt als stedelijk gebied. Het plangebied ligt binnen de geluidzones van de verkeerswegen Prins Bernhardlaan, Schipholweg, Schalkwijkerstraat en Merovingenstraat. Hierbij geldt volgens de Wet geluidhinder een voorkeursgrenswaarde van 48 dB(A). Bij overschrijding van de voorkeursgrenswaarde mag het gemeentebestuur een hogere grenswaarde vaststellen. Hierbij zijn specifieke beleidsregels van toepassing. De maximale ontheffingswaarde voor nieuwe situaties in stedelijk gebied bedraagt 63 dB, voor bestaande situaties 68 dB. De overige wegen binnen het plangebied kennen een (zeer) gering aantal voertuigbewegingen en/of zijn 30 km/h-wegen. De invloed daarvan op de geluidbelasting is in het kader van de Wet geluidhinder niet relevant.
De berekeningen voor wegverkeerslawaai zijn uitgevoerd conform rekenmethode 1 van het reken- en meetvoorschrift geluidhinder 2006. De wegverkeerintensiteiten zijn ontleend aan de verkeersmilieukaart voor het peiljaar 2015 (model Schalkwijk INV042). Voor de verdeling over de dag is gebruik gemaakt van de cijfers uit de verkeersmilieukaart (variant HVVP 2010) . Voor de intensiteiten voor het akoestisch maatgevende jaar 2019 is uitgegaan van een autonome groei van 1% per jaar.
Het wegdek van alle wegen, met uitzondering van de Schipholweg, bestaat uit fijn asfalt. De snelheidsbeperking voor alle wegen bedraagt 50 km/uur. Het wegdek van de Schipholweg is onlangs vervangen door een zogenaamd ZSA-SD wegdek. Dit wegdek heeft een 4 dB lagere productie dan een DAB (Dicht Asfaltbeton). Bij deze aanpassing is ook de snelheid verlaagd van 70 naar 50 km/uur. De berekeningen zijn uitgevoerd met DAB en vervolgens verminderd met 4 dB t.g.v. het geluidarme wegdek.
In onderstaande tabel is per weg(vak) de maximaal berekende geluidbelasting op de rooilijn van de bestaande woningen binnen het bestemmingsplan aangegeven. De genoemde geluidbelasting heeft steeds betrekking op het akoestisch maatgevende jaar 2019. De geluidbelasting bedraagt maximaal 62 dB en de maximale ontheffingswaarde wordt niet overschreden.
Tabel 3: Geluidbelasting peiljaar 2019
Wegvak | Afstand weg-as bebouwing | Geluidbelasting Lden in dB* |
Schipholweg (t.W.v. Europaweg) | 40 meter | 57 |
Schipholweg (Europaweg – Bernhardlaan) | 41 meter | 56 |
Prins Bernhardlaan | 26 meter | 60 |
Schalkwijkerstraat | 9 meter | 62 |
Merovingenstraat | 9 meter | 60 |
* inclusief aftrek conform artikel 110 g WGH
Langs de relevante wegvakken is steeds op de meest kritische woning de geluidbelasting berekend. Aangezien de snelheid van de beoordeelde wegvakken maximaal 50 km/uur bedraagt, is bij de berekeningsresultaten een aftrek van 5 dB toegepast (conform artikel 110 g van de Wet geluidhinder).
Uit de resultaten blijkt dat de geluidsgevoelige bestemmingen binnen het bestemmingsplan een geluidbelasting ondervinden ten gevolge van wegverkeer. De voorkeursgrenswaarde van 48 dB wordt langs de beschouwde wegen overschreden. De maximale ontheffingswaarde van 68 dB wordt niet overschreden. De geluidbelasting is maximaal 62 dB.