direct naar inhoud van 3.6 Haarlems Verkeer- en Vervoersplan (2003)
Plan: Zomerzone Noord
Plannummer: BP3080002
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP3080002-0003

3.6 Haarlems Verkeer- en Vervoersplan (2003)

In het Haarlems Verkeer- en Vervoersplan (HVVP) wordt een beschrijving gegeven van de hoofdstructuren voor het autoverkeer, openbaar vervoer en langzaam verkeer. Het HVVP heeft twee belangrijke doelstellingen: het vergroten van de leefbaarheid en de bereikbaarheid. Dit betekent het aantrekkelijk maken van het gebruik van alternatieven voor de auto (fietsen en het gebruik van het openbaar vervoer) en geen nieuwe wegen in de wijken.
De fiets moet voor verplaatsingen binnen Haarlem een groter aandeel krijgen en dat moet ertoe leiden dat de auto voor korte afstanden niet behoeft te worden gebruikt. Hiervoor zet het HVVP in op drie beleidspunten: verbetering van bestaande fietsroutes en voorzieningen, bij kruisingen voorrang geven aan fiets boven autoverkeer en uitbreiding van het fietsennetwerk.

Er is in het plangebied een groot aantal fietsroutes aanwezig. Het HVVP geeft twee missende schakels aan in het bestaande fietsnetwerk. Het gaat om twee aansluitingen met de Waarderpolder vanaf de Prins Bernhardlaan en de Camera Obscuraweg. Eventuele aanpassingen t.b.v. deze aansluitingen zijn mogelijk in het bestemmingsplan.

Het plangebied wordt door verschillende buslijnen ontsloten. Over de Amsterdamsevaart en de Prins Bernhardlaan lopen hoofdbuslijnen. Het station Haarlem Spaarnwoude biedt Haarlem-Oost een betere aansluiting op het regionale spoornet.

De gebiedsontsluitingswegen van Zomerzone-Noord zijn: Amsterdamsevaart, Prins Bernhardlaan, Gedempte Herensingel en Camera Obscuraweg. Het autoverkeer wordt via ontsluitingswegen zo direct mogelijk vanuit de buurten naar de randen van het gebied geleid. Dit houdt in dat het verkeer zo snel mogelijk uit de 30 km-gebieden richting de 50 km/uur wegen wordt geleid. Doorgaand verkeer zal zoveel mogelijk langs de rand van de stad worden afgewikkeld. Dit betekent voor Haarlem-Oost dat het autoverkeer nog meer via de Lange Herenvest, Amsterdamsevaart en Prins Bernhardlaan wordt afgewikkeld. Dit vergroot de leefbaarheid binnen de afzonderlijke buurten.

Uitgangspunt voor de voetganger zijn goede oversteek-voorzieningen van drukkere wegen en vermindering van de wachttijden bij verkeerslichten. Kinderen, mindervalide en oudere verkeersdeelnemers verdienen bijzondere aandacht. Deze aandacht richt zich op schoolroutes, de schoolomgeving, de woonomgeving en op geluidssignalering en looproutemarkering..