Plan: | Oude Stad |
---|---|
Plannummer: | BP1080005 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP1080005-0004 |
Het Haarlems Verkeer en Vervoersplan (2003) (HVVP) beschrijft het beleid op het gebied van verkeer en vervoer voor de komende 10 jaar. De huidige en toekomstige hoofdstructuren voor het autoverkeer, het openbaar vervoer en de fiets worden nader toegelicht. Belangrijke pijlers zijn leefbaarheid en bereikbaarheid.
Met betrekking tot de Oude Stad is van belang dat maatregelen erop gericht moeten zijn om de kwaliteit en het verblijven in de historische binnenstad te verbeteren. Daarom gaat het HVVP door op de inzet uit de nota 'Haarlem Centrum Autoluw'. Kwaliteitsverbetering wordt onder andere gezocht door het onmogelijk maken van doorgaand verkeer door de binnenstad. Het verkeer wordt om de binnenstad heen geleid, zoveel mogelijk over de tangenten. Op het maaiveld parkeren wordt in de binnenstad beperkt, parkeren in garages wordt gestimuleerd.
Een belangrijk deel van het plangebied wordt gerekend tot het autovrijgebied, vooral gevormd door de voetgangersstraten in het kernwinkelgebied. De overige straten zijn wel toegankelijk voor (bestemmings)autoverkeer en parkeren, maar het zijn verblijfsgebieden waar max. 30 km/h gereden mag worden. Via ontsluitingswegen als het Spaarne, de Gedempte Oude Gracht/Nassaulaan of Wilhelminastraat wordt autoverkeer naar of uit de verblijfsgebieden geleid. De Gedempte Oude Gracht vormt tevens de hoofdader voor het openbaar vervoer in de stad, waarover ondermeer de Zuidtangent rijdt.
De gemeente Haarlem stelt parkeernormen als voorwaarde voor het verstrekken van een omgevingsvergunning voor bouwen. Bij nieuwbouw en herstructurerings- locaties is het uitgangspunt dat, rekening houdend met de kenmerken van de locatie en de functie, het parkeren op eigen terrein, bij voorkeur ondergronds, opgelost dient te worden.
Verder wordt ingezet op verbetering en uitbreiding van het fietsnet en realiseren van stallingen. Het plangebied telt in de Smedestraat en aan de Botermarkt, twee van dergelijke stallingen. Ten behoeve van de langzaamverkeersroute van noord naar zuid door de stad loopt centraal door het plangebied, vanaf de Nieuwe Gracht via Kruisstraat, Smedestraat, Riviervismarkt en Kleine Houtstraat de Rode loper. Samen met de fiets biedt het OV het alternatief voor autogebruik.