Plan: | Nieuwstad |
---|---|
Plannummer: | BP1080004 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP1080004-0003 |
Kader
De luchtkwaliteit is van belang voor de gezondheid van mens en dier en voor de kwaliteit van het milieu. In de Europese Unie zijn daarom grenswaarden afgesproken waaraan de concentraties van een aantal stoffen vanaf bepaalde ingangsdata moeten voldoen.
Die grenswaarden en regelgeving om ze tijdig te bereiken en te handhaven zijn in Nederland opgenomen in de Wet milieubeheer, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen. Indien een bestemmingsplan vastgesteld of gewijzigd wordt, dient vast te staan dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit voldoen aan die eisen (art. 5.16 lid 1 en 2). Die gevolgen worden bepaald door de verandering in gebruik en functies die door het bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt ten opzichte van de bestaande functies. Maatgevend is de met de veranderingen samenhangende groei van het autoverkeer en de daardoor veroorzaakte uitstoot van de stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10).
De Wet milieubeheer (Wm) onderscheidt in artikel 5.16. lid 1 vier situaties waarin het bestemmingsplan voldoet aan de regels voor de luchtkwaliteit. Aannemelijk moet worden gemaakt dat tenminste één van die vier gronden van toepassing is.
Een van de vier mogelijke situaties waarin voldaan wordt aan de regelgeving voor de luchtkwaliteit is wanneer er sprake is van Niet in betekenende mate (“NIBM”) gevolgen voor de luchtkwaliteit (art. 5.16. lid 1 onder c van de Wm). Criteria hiervoor zijn uitgewerkt in een Besluit NIBM en een Regeling NIBM. Hieruit blijkt dat van NIBM ondermeer sprake is indien een mogelijk gemaakte uitbreiding netto minder dan 1500 woningen of 100.000 m2 BVO kantooroppervlak omvat (Regeling NIBM art. 4 lid 1).
Een andere grond waarop voldaan kan worden aan de Wm is wanneer inclusief alle nieuwe ontwikkelingen wordt voldaan aan de grenswaarden voor de luchtkwaliteit (art 5.16. lid 1 onder a).
Bestemmingsplan Nieuwstad
Zoals toegelicht elders in de ruimtelijke onderbouwing is bestemmingsplan Nieuwstad in hoofdzaak consoliderend. Er worden geen nieuwe ontwikkelingen of andere wijzigingen op enige relevante schaal mogelijk gemaakt die niet eerder al waren toegestaan op grond van de verordening, bestemmingsplannen of projectbesluiten. Ook de belangrijkste recente verandering in het plangebied, de herinrichting van het Stationsplein en omgeving inclusief het Kennemerplein, is reeds ruimtelijk vastgelegd in een projectbesluit en een Uitwerkingsplan, na toetsing van de luchtkwaliteit.
Het is daarmee evident dat Bestemmingsplan Nieuwstad geen nieuwe ontwikkelingen mogelijk maakt die in enige verhouding staan tot de criteria voor NIBM (1500 woningen of 100.000 m2 kantooroppervlak). Evenmin worden andere ontwikkelingen van enige schaal mogelijk gemaakt die vanwege hun verkeersaantrekkende werking nader onderzoek van effecten voor de luchtkwaliteit zouden vragen, zoals grootschalige detailhandel of grootschalige horeca. Ook een hotelfunctie of woonfunctie van Prinsen Bolwerk 3 blijft zeer ruim binnen het NIBM-criterium (zie aparte paragraaf).
De conclusie is dat Bestemmingsplan Nieuwstad Niet in betekenende mate gevolgen voor de luchtkwaliteit heeft. Reeds op grond daarvan ondervindt de vaststelling van het bestemmingsplan geen belemmeringen vanwege de luchtkwaliteit.
Hieraan kan -ten overvloede- nog worden toegevoegd dat blijkens luchtkwaliteitsberekeningen voldaan wordt aan de van toepassing zijnde grenswaarden voor de luchtkwaliteit uit de Wet milieubeheer. Deze berekeningen zijn uitgevoerd in het kader van het Projectbesluit Stationsplein (Luchtkwaliteits-onderzoek Stationsomgeving te Haarlem, Tauw 10 september 2010, behorende bij Projectbesluit Stationsplein, ref.nr. NL.IMRO.0392.PB1080002-0003_bijlage 04).
Deze berekeningen omvatten ook de relevante wegvakken binnen het plangebied van het bestemmingsplan Nieuwstad. Berekend zijn de concentraties van de twee toetsingsrelevante stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10). De hoogste waarden per toetsingsjaar treden op langs het Prinsen Bolwerk. Deze waarden zijn samengevat in tabel 4.1. Overal elders in het plangebied zijn de concentraties in de overeenkomstige jaren lager.
Stof | Eenheid | 2011 | 2015 | 2020 | Norm | Locatie (weg) |
NO2 | µg/m3 als jaargemiddelde | 38 | 34 | 26 | 40 miv 2015, tot dan 60 |
Prinsen Bolwerk |
Fijnstof (PM10) *) | µg/m3 als jaargemiddelde | 22 | 20 | 19 | 40 miv 2011 | Prinsen Bolwerk |
Fijnstof (PM10) *) | aantal dagen met etmaal-gemiddelde boven 50 µg/m3 | 16 | 12 | 9 | max. 35 dagen | Prinsen Bolwerk |
*) : Fijnstof na wettelijke correctie voor aandeel zeezout (6 µg/m3 respectievelijk 6 dagen overschrijding) |
Tabel 4.1: Hoogst berekende concentraties stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10) in plangebied
Uit de tabel blijkt dat ook op de locatie met de hoogste concentratie ruimschoots aan de geldende grenswaarden voldaan wordt.
Invloed functie hotel of functie wonen op Prinsen Bolwerk 3
Omdat Prinsen Bolwerk de zwaarst belaste locatie binnen bestemmingsplangebied Nieuwstad is, is zekerheidshalve de invloed van een uitbreiding van mogelijk functies van Prinsen Bolwerk 3 nader onderzocht.
Hotelfunctie
De locatie zal in die functie ruimte bieden voor ongeveer 80-85 kamers. Uit tabel 47 van CROW-publicatie 272 (“Verkeersgeneratie voorzieningen; kengetallen gemotoriseerd verkeer) is afgeleid dat dit ongeveer 170 extra motorvoertuigbewegingen per etmaal (weekgemiddeld) zou opleveren, waarvan ongeveer 5% vrachtverkeer. Voor eventueel gebruik van het restaurant door passanten (geen kamer) wordt uitgegaan van nog eens 40 extra motorvoertuigbewegingen per etmaal. Uit het Rekentool NIBM (versie 08-06-2011) volgt dat een verkeerstoename met 210 motorvoertuigbewegingen per etmaal -waarvan 5% vrachtverkeer- overeenkomt met een worst case concentratieverhoging met 0,3 µg/m3 NO2 en 0,1 µg/m3 PM10 als jaargemiddelden. (bijlage 5)
Deze toenames liggen zeer ruim beneden de bovengrens voor NIBM (1,2 µg/m3per stof). Bijtelling van deze waarden bij de totale concentratiewaardes in tabel 1 levert een marginaal verschil op, zodat de conclusie gelijk blijft. Er wordt ruimschoots aan de grenswaarden voldaan.
Woonfunctie
Op grond van de beschikbare ruimte en voorschriften, en uitgaand van woningen van 100m2 netto en 125m2 bruto vloeroppervlak, biedt het plangebied plaats voor ongeveer 21-27 woningen. Uitgaand van gemiddeld 2-4 autobewegingen per woning per etmaal ligt het toegevoegde aantal autobewegingen lager dan de hiervoor berekende waarde bij hotelfunctie. De concentratieverhoging is dus eveneens lager dan daar berekend. Ook bij een woonfunctie van Prinsen Bolwerk 3 is derhalve sprake van een Niet in betekenende mate invloed op de luchtkwaliteit en blijven de totale concentraties ook ruim beneden de grenswaarden.
Conclusie
De luchtkwaliteit vormt geen belemmering voor de vaststelling van bestemmingsplan Nieuwstad.
Het plan maakt geen relevante uitbreidingen mogelijk ten opzichte van hetgeen reeds ruimtelijk is vastgelegd ('Niet in betekenende mate invloed'). En uit berekeningen is tevens gebleken dat er geen overschrijding van grenswaarden plaats zal vinden.