Plan: | Nieuwstad |
---|---|
Plannummer: | BP1080004 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP1080004-0003 |
Haarlem is de afgelopen jaren een paar keer verkozen tot de beste winkelstad van Nederland. De aantrekkingskracht op dagjesmensen en toeristen is daarom groot. Het beleid van de gemeente heeft tot doel deze positie te verstevigen en hieraan bekendheid te geven binnen en buiten de regio. Daarnaast wil de gemeente het fijnmazige netwerk van winkels handhaven zodat iedere Haarlemmer binnen een redelijke afstand van zijn woning de dagelijkse boodschappen kan doen.
Het bestemmingsplangebied Nieuwstad is in de detailhandelsnota gedeeltelijk aangewezen tot het centrumgebied van de binnenstad. Dit betreft de Kruisweg en de noordkant van de Lange Herenstraat. Het imago van een cultuurhistorische binnenstad, met een divers winkelaanbod, moet behouden blijven, en waar nodig versterkt. Een versterking van de toeristische en culturele aantrekkingskracht is essentieel om de detailhandel in de binnenstad aan kracht te laten winnen. In dit bestemmingsplan is de Kruisweg als straat met centrumvoorzieningen bestemd, waar detailhandel ook onder valt. Beperkte ruimte voor versterking van de winkelfunctie wordt gegeven aan de Jansweg. In het station zelf is ook in beperkte mate detailhandel en horeca te vinden, deze dienen echter gericht te zijn op de reizigers.
Voor toeristen is een divers aanbod aan horecaondernemingen een voorwaarde. In de kernwinkelstraten moet met name plaats zijn voor winkelondersteunende horeca of combinaties van winkels en horeca met terrassen. Het winkelende en wandelende publiek moet op tal van plaatsen horeca gelegenheden met terrassen tegenkomen. Deze combinatie maakt en houdt het recreatief winkelen aantrekkelijk.
Standplaatsen complementeren het winkel- en voorzieningenaanbod en vergroten de aantrekkelijkheid voor bezoekers en toeristen. Ter regulering van de standplaatsenvergunningen is in de vorm van Standplaatsenbeleid 2010 een toetsingskader geformuleerd. Artikel 151 van de Algemene Plaatselijke Verordening (APV) biedt de juridische basis voor het verlenen of weigeren van een standplaatsvergunning. Als maximum van het aantal standplaatsen is voor het centrum 11 standplaatsen aangegeven, voor Haarlem totaal 75 standplaatsen. In het standplaatsenbeleid 2010 is een overgangstermijn van 10 jaar opgenomen waarin vaste bouwwerken zonder bouwvergunning nog mogen blijven bestaan. Na overgangstermijn dienen deze bouwwerken verwijderd te worden. Nieuwe standplaatsvergunning worden voor een periode van 5 jaar uitgegeven en moeten mobiel zijn. De verkoopinrichting moet na sluitingstijd verwijderd worden.
Haarlem Brancheringsplan binnenstad (2004)
Als profilering wordt voor het stationsgebied meegegeven dat er beter ingespeeld moet worden op de behoefte van de reiziger. Het profiel dat hierbij hoort is shop &go, efficiƫnt winkelen, vergeten artikelen, conveniencestores en aanbod in gemiddeld tot hoger marktsegment. De onderstaande suggesties worden meegegeven als branches in het stationsgebied waar op ingezet kan worden.