direct naar inhoud van 4.6 Luchtkwaliteit
Plan: Burgwal
Plannummer: BP1080002
Status: vastgesteld
Plantype: bestemmingsplan
IMRO-idn: NL.IMRO.0392.BP1080002-0003

4.6 Luchtkwaliteit

De luchtkwaliteit is van belang voor de gezondheid van mens en dier en voor de kwaliteit van het milieu. In de Europese Unie zijn daarom grenswaarden afgesproken waaraan de concentraties van een aantal stoffen vanaf bepaalde ingangsdata moeten voldoen.

Die grenswaarden en regelgeving om ze tijdig te bereiken en te handhaven zijn in Nederland opgenomen in de Wet milieubeheer, titel 5.2 Luchtkwaliteitseisen. Indien een bestemmingsplan vastgesteld of gewijzigd wordt, dient vast te staan dat de gevolgen voor de luchtkwaliteit voldoen aan die eisen (als gevolg van art. 5.16 lid 1 en 2). Die gevolgen worden bepaald door de verandering in gebruik en functies die door het bestemmingsplan worden mogelijk gemaakt ten opzichte van de bestaande (toegestane) functies. Maatgevend is de met de veranderingen samenhangende groei van het autoverkeer en de daardoor veroorzaakte uitstoot van de stoffen stikstofdioxide (NO2) en fijnstof (PM10).

De Wet milieubeheer (Wm) onderscheidt in artikel 5.16. lid 1 een aantal situaties waarin een bestemmingsplan voldoet aan de regels voor de luchtkwaliteit. Dit is ondermeer het geval indien aannemelijk is dat de ontwikkelingen 'niet in betekenende mate' (NIBM) gevolgen hebben voor de luchtkwaliteit (artikel 5.16 lid 1 onder c).

NIBM criterium
Nadere criteria om te bepalen of er sprake is van NIBM zijn gegeven in een AmvB Niet In betekenende Mate en een gelijknamige Regeling NIBM. Daarin is aangegeven dat van NIBM ondermeer sprake is indien het bestemmingsplan een netto-uitbreiding met minder dan 1500 woningen of 100.000 m2 BVO kantoren mogelijk maakt.

Het bestemmingsplan Burgwal is, zoals elders aangegeven in deze ruimtelijke onderbouwing, in hoofdzaak consoliderend. Er vinden geen voor de luchtkwaliteit relevante netto wijzigingen van toegestane functies plaats die niet al in het vorige bestemmingsplan of vrijstellingen / projectbesluiten ruimtelijk zijn vastgelegd. Daaruit volgt dat de vaststelling van het bestemmingsplan zeker geen uitbreiding met méér dan 1500 woningen of 100.000 m2 BVO kantooroppervlak mogelijk maakt. Evenmin is er sprake van andere relevante uitbreidingen zoals horeca of grootschalige detailhandel of van verkeersstructuurwijzigingen van enig belang.
Het is daarom evident dat het bestemmingsplan Niet in betekenende mate gevolgen heeft voor de luchtkwaliteit, en daarmee voldoet aan artikel 5.16 lid 1 onder c van de Wm.

Reeds op die grond is daarom de conclusie dat de luchtkwaliteit geen belemmering vormt voor de vaststelling van bestemmingsplan Burgwal.

Optredende concentraties

Een tweede grond waarop eveneens voldaan kan worden aan de regelgeving voor de luchtkwaliteit is wanneer aannemelijk is dat voldaan wordt aan de grenswaarden voor de luchtkwaliteit (art 5.16 lid 1 onder a).

Om de bestaande en te verwachten luchtkwaliteit in het gebied te beoordelen is de zogeheten NSL-Monitoringstool geraadpleegd (zie www.nsl-monitoring.nl, onder menu bekijken, keuzeoptie “Kaarten-NSL”).
Met dit Monitoringstool stelt de Rijksoverheid jaarlijks de luchtkwaliteit langs (ondermeer) relevante wegen in Nederland vast. Deze gegevens vormen ook de basis voor de verplichte rapportage van de luchtkwaliteit aan de EU. De berekeningen en prognoses voldoen aan alle voorschriften voor de berekening van de luchtkwaliteit (Regeling beoordeling luchtkwaliteit 2007). Zij worden jaarlijks geactualiseerd, met controle door de wegbeheerder (in dit geval de gemeente Haarlem). In de onderliggende verkeersmodelgegevens zijn alle bekende lopende en toekomstige projecten en ontwikkelingen in en rond Haarlem en regio verwerkt.

De relevante wegen zijn de binnen het plangebied gelegen Lange Brug, Antoniestraat, en Lange Herenvest, en de nabij het plangebied gelegen Herensingel, Gedempte Herensingel, Turfmarkt en Schalkwijkerstraat. Op alle andere wegen in of grenzend aan het plangebied zijn de intensiteiten op voorhand te gering om een mogelijke overschrijding van grenswaarden te kunnen veroorzaken.

De Monitoringtool geeft aan dat de hoogste concentraties in de rekenjaren 2011, 2015 en 2020 optreden langs de Schalkwijkerstraat. Deze hoogst voorkomende concentraties NO2 en fijnstof in en rond het plangebied zijn overgenomen in onderstaande tabel 1. Langs de andere wegen zijn de concentraties in de betreffende jaren lager.

Stof   Eenheid   2011   2015   2020   Norm   Locatie (weg)  
NO2   µg/m3 als jaargemiddelde   33   30   24   40 miv 2015   Schalkwijkerstraat **)  
Fijnstof (PM10) *)   µg/m3 als jaargemiddelde   20   19   17   40 miv 2011   Schalkwijkerstraat **)  
*) : Fijnstof na wettelijke correctie voor aandeel zeezout, 6 µg/m3
**): Dit betreft receptorpunt 139560 van het Monitoringtool, locatiecoördinaten (x,y)= 104283; 487895  


Afbeelding 4.6 . Berekende hoogste concentratie NO2 en fijnstof binnen en rond bestemmingsplan Burgwal volgens meest recente Monitoringtool versie (2010)

Uit bovenstaande tabel (afbeelding 4.6) volgt dat ook de hoogst berekende concentraties in en rond het plangebied ruim beneden de grenswaarden van NO2 en fijnstof liggen.

Opgemerkt wordt dat tevens ruim voldaan wordt aan de eis die geldt voor de etmaalgemiddelde concentratie fijnstof. Een etmaalgemiddelde waarde van 50 µg/m3 mag maximaal 35 keer per jaar overschreden worden. Uit het wettelijk vastgelegde rekenverband met het jaargemiddelde volgt dat aan deze norm voldaan wordt bij een jaargemiddelde concentratie van 26,5 µg/m3 (na correctie voor aandeel zeezout). Met een maximale concentratie van 20 µg/m3 (2011) wordt ook die waarde niet overschreden of benaderd.

De conclusie is dat er ruim voldaan wordt aan de grenswaarden uit de Wm (art 5.16 lid 1 onder a), er geen belemmeringen vanwege de luchtkwaliteit zijn tegen de vaststelling van bestemmingsplan Burgwal.