Plan: | Burgwal |
---|---|
Plannummer: | BP1080002 |
Status: | vastgesteld |
Plantype: | bestemmingsplan |
IMRO-idn: | NL.IMRO.0392.BP1080002-0003 |
De gemeenteraad heeft in 2005 het Structuurplan Haarlem 2020 vastgesteld.
Afbeelding 3.1 Uitsnede structuurplankaart
Aangegeven is waar in de stad welke ruimtelijke ontwikkelingen worden voorgestaan. Uitgangspunt voor de ruimtelijke ontwikkeling van Haarlem is dat bewust met schaarse ruimte wordt omgegaan en dat er contrasten in de stad zijn. Naast plekken waar dynamiek wordt voorgestaan zijn er ook rustige woonwijken. Op de structuurplankaart valt af te lezen dat het bestemmingplangebied Burgwal onderdeel is van het “centrum stedelijk gebied”. Dit gebied omvat de Haarlemse binnenstad en de aangrenzende gebieden en is bij uitstek multifunctioneel. Hier wordt intensivering en een mate van functiemenging gestimuleerd. Expliciet wordt aangegeven dat de oostkant van het Spaarne ter hoogte van de Burgwal goede mogelijkheden voor functiemenging op gebouw- en blokniveau biedt. Combinaties van wonen en werken versterken hier het stedelijk klimaat. Het gaat om het toevoegen van kleine voorzieningen en passende, kleinschalige vormen van werkgelegenheid.
In het centrumstedelijk milieu zijn er intensieve en extensieve delen. Het structuurplan geeft aan dat toename van overlast gevende binnenstadsactiviteiten (i.c. horeca) beperkt moet blijven tot bepaalde aangewezen zones. Burgwal valt buiten deze zones en overlast gevende binnenstadsactiviteiten zijn zodoende niet gewenst in dit bestemmingsplangebied.
Voor het opstellen van het structuurplan is onder andere gebruik gemaakt van het Spaarneplan 1995. Het Spaarneplan is een structuurvisie voor het Spaarne die opgesteld door de gemeenten Haarlem en Heemstede. Het Spaarne is opgedeeld in deelgebieden voor het Spaarneplan. Het bestemmingsplangebeid Burgwal valt in Deelgebied 7 Binnenstad: “Spaarnestad”
Met betrekking tot de Burgwal stelt het Spaarneplan dat het de bedoeling is dat hier een groot gedeelte van de geparkeerde auto's verdwijnt (parkeergarage bij Fernhout en Sluijters) opdat een goed beloopbaar trottoir aan de gevelzijde en een kadestrook langs het water ontstaat. Er wordt een gelijkvloers profiel met functiescheidende paaltjes (amsterdammertjes) voorgesteld, waarbij gebruik wordt gemaakt van één materiaal (gebakken klinkers) en één kleur (donkerrood) aangezien dat een ingetogen straatbeeld geeft.
Verder wordt voorgesteld om de bruggen met taluds in hun geheel vrij te houden van parkeerplaatsen opdat daar terrassen (bijv. Melkbrug) en verblijfplekken (Gravenstenenbrug) kunnen ontstaan.